تسلا

تسلا بالاترین نرخ وفاداری خریداران را در بین همه برندهای لوکس دارد

در بین علاقه‌مندان به خودرو این تصور کلیشه‌ای وجود دارد که تسلا از سرسخت‌ترین و متعصب‌ترین طرفداران برخوردار است. حال اما مطالعهٔ جدیدی نشان داده است که نه‌تنها این طرفداری واقعیتی فراتر از یک تصور است بلکه دیگر برندهای لوکس نیز باید به خاطر حضور تسلا در بازار احساس نگرانی کنند. این مطالعه که توسط S&P Global Mobility انجام شده است، داده‌های مربوط به وفاداری به برندهای مختلف را از ژانویهٔ ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۲ گردآوری کرده است. برای تعیین میزان وفاداری به یک برند، محاسبه شده است که چند در صد از خریداران هنگام خرید خودروی بعدی خود سراغ همان برند قبلی خواهند رفت.

طی مدت مذکور اوضاع وفاداری برای برندهای لوکس خیلی خوب نبوده است زیرا از مارس ۲۰۲۱ که کمبود قطعات در صنعت خودروسازی فراگیر شد، نرخ وفاداری کل برندهای لوکس ۴.۷ درصد کاهش یافته است. برندهایی که بیشترین کاهش وفاداری را تجربه کرده‌اند، پورشه و لندروور بوده‌اند که از ژانویهٔ ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۲ نرخ وفاداری خریداران آن‌ها به ترتیب ۸.۵ و ۹.۲ درصد کمتر شده است. بااین‌حال، مازراتی، جنسیس و تسلا تنها برندهای لوکسی بوده‌اند که طی چهارده ماه گذشته نرخ وفاداری آن‌ها افزایش یافته است. در میان این سه برند اما تسلا با اختلاف زیادی بیشترین افزایش را داشته و موفقیت چشمگیر آن در این زمینه تا حدودی افت کلی وفاداری برندهای لوکس را پنهان کرده است.

مدیر وفاداری در S&P Global Mobility «تام لیبی» این موضوع را بیشتر توضیح داده و گفته است:

کاهش وفاداری برندهای لوکس درواقع دو برابر برندهای غیر لوکس بوده و تسلا بخشی از این کاهش را پنهان کرده است

بخش عمده‌ای از موفقیت تسلا در این زمینه به خاطر مدل ۳ است که از مارس ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ افزایشی ۷.۵ درصدی را در وفاداری تجربه کرده است. به‌طورکلی، از هر صد خریدار این خودرو، ۶۲ نفر قبلاً در این بازهٔ زمانی یک تسلا داشته‌اند. نرخ وفاداری این برند الکتریکی در ماه مارس سال جاری نیز درمجموع ۷۳.۱ درصد بوده که افزایشی ۲۴ درصدی نسبت به مارس ۲۰۲۱ داشته است. البته در همان زمان هم نرخ وفاداری تسلا عدد قابل‌احترام ۴۹.۱ درصدی بود. این یعنی مالکان تسلا بزرگ‌ترین خریداران این برند هستند. این در حالی است که بازار مملو از برندهایی است که سخت تلاش می‌کنند تا تسلا را از لحاظ تکنولوژی و تیراژ تولید به چالش بکشند اما معیار وفاداری هم موضوع دیگری است که برندهای لوکس دیگر باید آن را جدی بگیرند.

در مورد برندهای غیرلوکس شرایط چگونه است؟

طبق مطالعات S&P Global Mobility، به‌طورکلی در کل صنعت خودروسازی نرخ وفاداری از سال گذشته کاهش یافته که دلیل اصلی این موضوع کاهش موجودی محصولات در نمایندگی‌های فروش بوده است. ازاین‌رو، برندهای بزرگی مثل فورد، هیوندای و شورلت کاهش ۲.۷ درصدی نرخ وفاداری را تجربه کرده‌اند و میانگین وفاداری خریداران آن‌ها از ۵۴.۸ درصد در مارس ۲۰۲۱ به ۵۲.۱ درصد در آوریل ۲۰۲۲ رسیده است.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. ali(chevynova)

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (5822 ديدگاه)

    آمریکن تسلا

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲۵
    1. سهند

      ۱۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (645 ديدگاه)

      مطمئنم اگر تسلا اروپایی بود از آن متنفر بودید.
      واقعاً دلیل این تعصب و ضد اروپایی بودن چیه؟
      من خودم از ماشین های آمریکایی به استثنای تسلا خوشم میاد بخصوص اسکالید و ماستانگ

      موافقم ۲۹
      مخالفم ۱۳
    2. sina7

      ۱۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (397 ديدگاه)

      یه آماری هم بود که نشون میداد یه عده زیادی اولین ماشینشون تسلا بوده
      مخصوصا قشر جوان
      خب این خودش نشون میده کل قضیه رو :))
      شما حتی طرفدار سرسخت آمریکایی باشی بازم خیلیییی ماشینای دیگه هستن که از تسلا بهترن
      حتی تو برقی ها هم میشه ماستنگ مک ای رو نام برد
      ولی خب به خاطر هایپی که وجود داره( همون چیزی که همیشه واسه اپل هم اتفاق میفته) و چند تا آپشن جوان پسند مثل صدای بوق و قابلیت بازی کردن با اسکرین و … باعث میشه که همه فکر کنن تسلا یه برند فرازمینیه

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۹
      1. heshmat021

        ۱۲ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (179 ديدگاه)

        شرکت باید با سلیقه مشتری جلو بره وگرنه بازنده است

        همونجور که نوکیا و موتورولا به اپل باختن
        خودروساز ها هم اکر بروز نشن و قشر حوون رو در نظر نگیرن، احتمالا بازنده ان

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۵
  2. ممد ژانگولر

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2634 ديدگاه)

    مطمئنا دلیلش راحتی و بی دردسر بودن خودروهای برقیه نه برند تسلا
    کلا هر کی ماشین برقی خرید دیگه تکون نخورده از بس که راحت و بی صداست

    والا ما هم باشیم همینجور میشیم

    حتی مهندس کاشانی هم دچار همین مشکل شده بود و به تمام خودروها تسلارو ترجیح میداد 😂

    موافقم ۹
    مخالفم ۱۹
    1. Radmehr

      ۱۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (302 ديدگاه)

      یادت رف اتوپایلتش نزدیک بود آدم بکشه؟

      موافقم ۶
      مخالفم ۱۰
      1. ممد ژانگولر

        ۱۲ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2634 ديدگاه)

        بخث فقط اتوپایلتش نیست داداش اون یک معقوله جداست که اگه درست کار کنه عالی میشه

        ولی کلا ماشینای برقی حکایت ماشینهای راحت بنز و کادیلاک قدیمای خودمونه که هر کی میخرید دیگه نمیفروخت و میچسبید بهش

        موافقم ۵
        مخالفم ۱
  3. meysam

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3256 ديدگاه)

    تکنولوژیهای جدید واقعا آدمو جذب میکنن
    تسلا هم که یکی از تکنولوژیک ترین برندهای خودروسازی دنیاست
    فقط من اصلا با یه مورد حال نمیکنم
    اینکه بخوای همه چیزو از تو مانیتور کنترل کنی واقعا اعصاب خرد کنه

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۶
  4. (JONATHAN (TESLA

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (263 ديدگاه)

    سخته یه مشتری از محصولات تسلا رو قانع کنی که یه ماشین دیگه از برند دیگه بخره
    به ظاهر برقی های دیگر برند ها رقیب تسلا هستن
    ولی در باطن کپی کارانی هستن که دهه ها تجربه در ضمینه نوآوری و خلاقیت گم کردن

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۲۹
  5. Elmiraj

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    بالاترین نرخ وفاداری
    بیشترین رضایت مالکین
    کمترین تعداد فراخوان
    و پایین ترین آمار تصادف

    چهار شاخصه قدرتمندی که در طول تاریخ این صنعت همزمان فقط از آن تسلا بوده…..

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۳۲
    1. Alan.r

      ۱۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (355 ديدگاه)

      بله آمار تصادفات تسلا رو دیدیم که دلیلش ۱۰۰ درصد نقص ماشین بوده نه خطای انسانی(آتش گرفتن ترمز بی دلیل و …..)
      تعداد بالا فراخوان هم به معنای خوب یا بد بودن یه برند نیست بلکه نشانه احساس مسئولیت شرکت و احترام به مشتریه

      موافقم ۷
      مخالفم ۸
  6. imperial

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2358 ديدگاه)

    تسلا هیچگاه برند لوکس نبوده،اما چیزی که سبب میشه با لوکس سازان مقایسه بشه قیمت محصولاتش در تمام کشورها هست.البته مدلSوXیجور خودرو نیمه لوکس حساب میشه اما مدل ۳و Y نه. اگر قیمت مدل۳ و Yحدود ۳۰هزار دلار بود قطعا میشد اقتصادی ولی چون مدل ۳و Yحدود۵۰هزار دلار قیمت دارن(به بالا) ناچار هستن سایت های مختلف با خودروهای هم قیمتش مقایسه کنن که هم قیمت تسلا مدل۳وYخودروهای لوکس بازار هستن.

    این یه چیز کاملا ساده هست ولی نمیدونم چرا برخی کاربرای پدال اینو نمیفهمن و زیر همچین پست هایی میان حرف های عجیب میزنن.ماشین لوکس یه چیزه…قیمت یه ماشین لوکس داشتن یه چیز دیگس.

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۱۱
    1. امیر

      ۱۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2853 ديدگاه)

      دوست عزیز از دید شما لوکس نیست چون تعریف شما از لوکس بودن احتمالا صرفا در استفاده از چرم و چوب طبیعی و البته کیفیت بالا خلاصه میشه که این قضیه هیچ ایرادی نداره و کاملا سلیقه ایه اما امروزه تکنولوژی حرف اول رو میزنه، چیزی که تسلا سالهاست برتر از بقیس و این قضیه غیر قابل انکاره!
      دیگه نیازی به استفاده از چرم و چوب در همه ی خودروها نیست وقتی با موارد دیگه میشه رضایت و حس لوکس بودن رو تجربه کرد
      چه درست چ غلط، تسلا در حال حاظر برترین برند الکتریکیه و اتفاقا لوکس محسوب میشه!
      آمار فروش همه چیو مشخص میکنه(طنز آمار فروش پرایدو فراموش کنین!)
      درضمن بنده فن تسلا نیستم و اتفاقا همچنان مخالف الکتریکی هستم

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱۱
      1. imperial

        ۱۲ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2358 ديدگاه)

        @امیر
        دوست عزیز گفتم که تسلا ماشیناش لوکس نیست و چون قیمتش در حد لوکس ها هست همیشه با برندهای لوکس ساز مقایسه میشه. همچنین=
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Luxury_car
        ویکی پدیا☝

        خودروی لوکس خودرویی است که در مقایسه با خودروهای با قیمت متوسط ، سطوح قیمتی بالاتری از راحتی ، تجهیزات، امکانات رفاهی، کیفیت ، عملکرد و وضعیت مرتبط را ارائه می‌کند.این اصطلاح ذهنی است و هم کیفیت خودرو و هم تصویر برند سازنده آن را منعکس می کند. [۱] برندهای لوکس بالاتر از برندهای برتر قرار دارند، اگرچه هیچ مرزبندی ثابتی بین این دو وجود ندارد. [۲]به طور سنتی، اکثر خودروهای لوکس وسایل نقلیه بزرگ بودند ، اگرچه مدل‌های ورزشی کوچک‌تر همیشه تولید می‌شدند. وسایل نقلیه لوکس ” کامپکت ” مانند هاچ بک و وسایل نقلیه کاربردی اسپرت با قابلیت آفرود ، روندهای نسبتاً مدرنی هستند.خودروهای لوکس به طور سنتی بر سطوح بالاتری از راحتی و ایمنی تأکید می‌کنند، [۱۳] با تولیدکنندگان اغلب فناوری‌های ایمنی جدید و امکانات رفاهی را در مدل‌های لوکس قبل از اینکه در مدل‌های مقرون به صرفه‌تر در دسترس باشند، معرفی می‌کنند. [۱۴] برخی از برندها، مانند آئودی و بی‌ام‌و ، بازاریابی خود را با «معرفی نسخه‌های ارزان‌تر و ارزان‌تر از محصولات خود» گسترش داده‌اند.سیستم تعلیق اکثر خودروهای لوکس به گونه ای تنظیم شده است که کیفیت سواری را به هندلینگ ترجیح می دهد ، با این حال برخی از خودروها به عنوان “لوکس اسپرت” به بازار عرضه می شوند و تاکید بیشتری بر ویژگی های هندلینگ دارند.

        تسلا در ماشیناش از پلاستیک نرم مقداری چوب استفاده میکنه هرچند برخی مواقع کم کاری هم میشه. آپشن های مختلفی داره تکنولوژی های پیشرفته ای داره اما به مدل ۳وY نمیشه گفت لوکس. لوکس بودن یعنی علاوه بر داشتن تکنولوژی پیشرفته متریال باکیفیتی داشته باشی و سواری خیلی خوبی داشته باشی. از نظر من مدل ۳ و Y اصلا لوکس نیستن اما مدل S و X میشه بهشون گفت لوکس. این نظر من هست.

        موافقم ۴
        مخالفم ۷
      2. Phonix

        ۱۲ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (219 ديدگاه)

        عزیز تکنولوژی این ماشین در بقیه محصولات لوکس هم هست حتی بیشتر با ابن تفاوت که بقیه برند ها بخاطر اسم برندشون نمیان ملت رو موش آزمایشگاهی کنن برای سیستم اتو پایلوتی که ممکنه به کشتنشون بده و در اکثر کشور های اروپایی محدودیت براش وضع شده

        موافقم ۴
        مخالفم ۹
      3. Alan.r

        ۱۲ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (355 ديدگاه)

        سایر شرکت ها هم مثل مرسدس بنز، رولزرویس، بنتلی، آئودی، بی ام و و…..
        از چرم و چوب و متریال عالی در کنار تکنولوژی های روز دنیا استفاده می‌کنن
        تسلا هیچ چیزش لوکس نیست

        موافقم ۳
        مخالفم ۸
      4. ARYAPS

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داداش تو تکنولوژی رو میگی لوکس من تا جایی که میدونم مرسدس و کادیلاگ و شورلت و …….لوکسن نه یه ماشین سوپر اسپرت اسکل

        موافقم ۱
        مخالفم ۲
    2. AMIR / ARMI

      ۱۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1300 ديدگاه)

      فلسفه جالبیه
      لوکس بودن یعنی فقط به قیمت ؟ و قیمت های ماشین های تسلا بی دلیل بالا هستش برای همین بی دلیل لوکس حساب میشه ؟
      ولی کلمه لوکس که هی یاد گرفتید تکرار کنید
      معنی لغوی داره
      لوکس که یه کلمه فرانسوی هستش میشه
      گران ، مجلل، تجملی، با شکوه، زیبا
      و کافیه بگم فقط متریال نیست که یه چیزی رو لوکس میکنه
      حس تجمل و زیبایی و شکوه از موارد خیلی زیادی میتونه القا بشه
      اول مفهوم لغوی هر کلمه رو یاد بگیریم بعد فلسفه ببافیم

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱۳
      1. pedram7

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (75 ديدگاه)

        لوکس یعنی سری ۷ و s کلاس نه تسلا

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
  7. AMANTE

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (789 ديدگاه)

    این حرف ام از تعصب نیست، وقتی یک ماشین الکتریک میخری مثل تسلا مدل ۳ و بهش عادت میکنی و بعد مدتی برای تعویض اش بازار رو نگاهی میندازی میبینی چقدر محصولات الکتریکی کمی توی بازار هست که بتونه مثل تسلا شتاب خوب و قیمت مناسب و تکنولوژی و چیز های سرگرم کننده رو باهم داشته باشه و وقتی بنزینی ها رو میبینی متوجه میشی پول سوخت و مالیات های سنگین و…. همراهش هست، پس فکر با خودت میگی خرید دوباره تسلا یک مدل بالاتر منطقی تر هست.

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲
    1. Phonix

      ۱۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (219 ديدگاه)

      حقیقتا تایکان رو ترجیح می دم یا محصولات برقی بی ام وه
      هیچی نباشه اونا روی برندشون متعهد ترن خدمات پس از فروش بهتر و بیشتری هم دارن و هر وی باشه بی ام وع و پورشن

      موافقم ۸
      مخالفم ۱۰
      1. Phonix

        ۱۲ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (219 ديدگاه)

        نگاه تورو خدا به ترجیح دادن من منفی دادن😂

        موافقم ۱
        مخالفم ۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا