تسلا بالاترین نرخ وفاداری خریداران را در بین همه برندهای لوکس دارد

یک‌شنبه 12 تیر 1401 - 10:30
مطالعه 3 دقیقه
Tesla-3
در بین علاقه‌مندان به خودرو این تصور کلیشه‌ای وجود دارد که تسلا از سرسخت‌ترین و متعصب‌ترین طرفداران برخوردار است. حال اما مطالعهٔ جدیدی نشان داده...
تبلیغات

در بین علاقه‌مندان به خودرو این تصور کلیشه‌ای وجود دارد که تسلا از سرسخت‌ترین و متعصب‌ترین طرفداران برخوردار است. حال اما مطالعهٔ جدیدی نشان داده است که نه‌تنها این طرفداری واقعیتی فراتر از یک تصور است بلکه دیگر برندهای لوکس نیز باید به خاطر حضور تسلا در بازار احساس نگرانی کنند. این مطالعه که توسط S&P Global Mobility انجام شده است، داده‌های مربوط به وفاداری به برندهای مختلف را از ژانویهٔ 2020 تا آوریل 2022 گردآوری کرده است. برای تعیین میزان وفاداری به یک برند، محاسبه شده است که چند در صد از خریداران هنگام خرید خودروی بعدی خود سراغ همان برند قبلی خواهند رفت.

طی مدت مذکور اوضاع وفاداری برای برندهای لوکس خیلی خوب نبوده است زیرا از مارس 2021 که کمبود قطعات در صنعت خودروسازی فراگیر شد، نرخ وفاداری کل برندهای لوکس 4.7 درصد کاهش یافته است. برندهایی که بیشترین کاهش وفاداری را تجربه کرده‌اند، پورشه و لندروور بوده‌اند که از ژانویهٔ 2020 تا آوریل 2022 نرخ وفاداری خریداران آن‌ها به ترتیب 8.5 و 9.2 درصد کمتر شده است. بااین‌حال، مازراتی، جنسیس و تسلا تنها برندهای لوکسی بوده‌اند که طی چهارده ماه گذشته نرخ وفاداری آن‌ها افزایش یافته است. در میان این سه برند اما تسلا با اختلاف زیادی بیشترین افزایش را داشته و موفقیت چشمگیر آن در این زمینه تا حدودی افت کلی وفاداری برندهای لوکس را پنهان کرده است.

مدیر وفاداری در S&P Global Mobility «تام لیبی» این موضوع را بیشتر توضیح داده و گفته است:

کاهش وفاداری برندهای لوکس درواقع دو برابر برندهای غیر لوکس بوده و تسلا بخشی از این کاهش را پنهان کرده است

بخش عمده‌ای از موفقیت تسلا در این زمینه به خاطر مدل 3 است که از مارس 2021 تا آوریل 2022 افزایشی 7.5 درصدی را در وفاداری تجربه کرده است. به‌طورکلی، از هر صد خریدار این خودرو، 62 نفر قبلاً در این بازهٔ زمانی یک تسلا داشته‌اند. نرخ وفاداری این برند الکتریکی در ماه مارس سال جاری نیز درمجموع 73.1 درصد بوده که افزایشی 24 درصدی نسبت به مارس 2021 داشته است. البته در همان زمان هم نرخ وفاداری تسلا عدد قابل‌احترام 49.1 درصدی بود. این یعنی مالکان تسلا بزرگ‌ترین خریداران این برند هستند. این در حالی است که بازار مملو از برندهایی است که سخت تلاش می‌کنند تا تسلا را از لحاظ تکنولوژی و تیراژ تولید به چالش بکشند اما معیار وفاداری هم موضوع دیگری است که برندهای لوکس دیگر باید آن را جدی بگیرند.

کپی لینک

در مورد برندهای غیرلوکس شرایط چگونه است؟

طبق مطالعات S&P Global Mobility، به‌طورکلی در کل صنعت خودروسازی نرخ وفاداری از سال گذشته کاهش یافته که دلیل اصلی این موضوع کاهش موجودی محصولات در نمایندگی‌های فروش بوده است. ازاین‌رو، برندهای بزرگی مثل فورد، هیوندای و شورلت کاهش 2.7 درصدی نرخ وفاداری را تجربه کرده‌اند و میانگین وفاداری خریداران آن‌ها از 54.8 درصد در مارس 2021 به 52.1 درصد در آوریل 2022 رسیده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.