تسلا

بررسی باتری ساختاری ۴۶۸۰ تسلا، دوام بالا و قابلیت تعمیر صفر!

یکی از فعالان حوزه خودرو و به ویژه محصولات تسلا در ویدئوی جدید خود اقدام به تخریب و بررسی مجموعه باتری ساختاری تسلا مدل Y کرده تا وضعیت این باتری‌ها را گزارش کند. آن‌گونه که به نظر می‌رسد فرایند تخریب و بررسی این باتری‌ها کندتر از انتظارات پیش رفته زیرا این کار بسیار سخت‌تر از آنچه مدنظر بود صورت گرفته است. تیم دست‌اندرکار طی روزهای اول توانسته‌اند بخشی از پوشش فولادی باتری را باز کنند و بلوک بزرگی از سلول‌های باتری استوانه‌ای تیپ ۴۶۸۰ تسلا را ببینند که با نوعی پلی اورتان صورتی‌رنگ به یکدیگر چسبیده‌اند. گفته می‌شود این ماده بسیار سخت و بادوام عمل می‌کند.

سلول‌های باتری در چهار ردیف قرار دارند اما خبری از ماژول‌ها نیست زیرا کل مفهوم این نوع باتری‌ها ایجاد باتری ساختاری است که سلول‌ها نیرو را حمل می‌کنند. یکی از مجریان این برنامه می‌گوید قابلیت تعمیر این نوع باتری اساساً صفر است. این خبری مهم محسوب می‌شود اما خب قابل‌انتظار هم بود زیرا مجموعه‌ای ساختاری بوده و طول عمر بالایی دارد. نکته دیگر اینکه بلوک‌های باتری به هم چسبیده ظاهراً بسیار قابل‌اعتماد هستند. سومین موضوع هم به باتری‌های سنتی مربوط می‌شود که تعمیر یا جایگزینی ماژول‌های آن‌ها شاید امری هزینه‌بر باشد. در واقع کار روی سیستم ولتاژ بالا، مهروموم جدید و… نیازمند صرف هزینه‌های بالا خواهد بود.

در طول فرایند تخریب باتری‌ها این تیم اقدامات ایمنی زیادی را به خاطر ولتاژ بالا در نظر گرفته‌اند. از نظر تحقیقاتی، عدم تخریب بیش از حد باتری‌ها نیز امری مهم محسوب می‌شود؛ به عبارت دیگر این کار اصلاً آسان نبوده و باید برای انتشار نتایج کامل اندکی صبر کنیم. شاید برخی افراد بگویند اگر باز کردن چنین مجموعه باتری‌ای بسیار سخت است پس وضعیت بازیافت باتری‌های قدیمی چگونه خواهد بود. ما فعلاً اطلاعی از این کار نداریم اما احتمالاً راه‌های مختلفی وجود خواهد داشت که بخشی از آن مکانیکی و بخشی شیمیایی است. حتما بحث بازیافت و استفاده دوباره از این مجموعه باتری‌ها می‌تواند یک بحث علمی مفصل باشد و قطعاً در آینده اخبار بیشتری از این دست را منتشر خواهیم کرد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. امیرشایان فرازی

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (386 ديدگاه)

    🤐

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  2. ارین صاحب جمعی

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    خوبه با تف نچسبوندن

    موافقم ۶
    مخالفم ۲۲
  3. Nima

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    اى کاش باترى بقیه هم نشون بده.
    ممنون بابت ویدیو

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
    1. RezaRs

      ۲۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (195 ديدگاه)

      خب باید دلیلی باشه اگه فرضا باتری شرکتی چیز جدیدی نباشه خب باز کنی به چه چیزی میرسی ؟

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
      1. Nima

        ۲۵ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1659 ديدگاه)

        کیفیت ساخت و مهندسیش بررسى بشه و مقایسه بشه خوبه.

        موافقم ۷
        مخالفم ۰
        1. Dian

          ۲۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (283 ديدگاه)

          دقیقا باهاتون موافقم
          مثلا شاید یه خودرویی از نظر ظاهری کیفیت واقعا بالایی داشته باشه و کیفیت تودوزی و رنگ بدنش دل همرو ببره
          ولی کیفیت قطعات فنیش پایین باشه
          یه مثال بارزش گوشی های شیائومی هستن که میانرده هاشونو وقتی در دستت بگیری بخلاف میانرده های سامسونگ حس بی کیفیت بودن به آدم نمیده ولی وقتی فقط آمار خرابی گوشی هارو از چند تا تعمیرگاه بزرگ بگیری میفهمی که گوشی های شیائومی با چه اختلافی از سامسونگ و… جلوترن

          موافقم ۷
          مخالفم ۴
  4. کیان

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1032 ديدگاه)

    به زعم بعضیا پیامبر ماسک همه چیز رو درست میکنه، پیامبر ماسک ظهور کرده برای نجات صنعت خودروسازی

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲۹
    1. Kf

      ۲۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (343 ديدگاه)

      همین ک این گفت

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
  5. حسین

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (61 ديدگاه)

    لطفا در مورد تکنولوژی Blade Battery هم مقاله کار کنید.

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  6. Elmiraj

    ۲۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2668 ديدگاه)

    نه خود سلول نه پک باتری هیچکدام برای تعمیر و تعویض ساخته نشدن…

    عمر سلول های ۴۶۸۰ تسلا ۱۵۰۰۰ چرخه شارژ و د-شارژ هست که در دنیای پیمایش معادل ۲ میلیون مایل هست…

    عمر این پک باتری بسیار فراتر از خود ماشین هست و هرگز نیازی به تعمیر یا تعویض نخواهد داشت .

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا