نسخهای بروز شده از تسلا مدل S پلد با تغییرات جزئی در حال آزمایش در پیست نوربرگرینگ دیده شده است. آیا این بهروزرسانیها کافی خواهد بود؟
تسلا در حال آزمایش نسخهای بهروز شده از مدل S پلد است. این خودرو که در حال دور زدن در پیست نوربرگرینگ آلمان دیده شد، تنها تغییرات ظاهری بسیار جزئی دارد که شامل یک اسپلیتر جدید در جلو و یک دیفیوزر اصلاحشده در عقب میشود. بهجز این تغییرات و آنچه به نظر میرسد رینگهای بزرگتر باشند، طراحی خودرو عمدتاً مشابه نسخهای است که تسلا در سال ۲۰۲۱ بهروزرسانی کرد. این موضوع برخی از طرفداران را ناامید کرده است. با وجود وعدههای اوایل امسال از معاون مهندسی تسلا مبنی بر اینکه مدل S و مدل X در سال ۲۰۲۵ «توجه ویژهای» دریافت خواهند کرد، این پروتوتایپ نشاندهنده یک فیسلیفت جزئی است، نه یک بازطراحی کامل.
مدل S پلد زمانی سلطان بلامنازع خودروهای الکتریکی پرفورمنس بود و با قوای محرکهٔ سهموتوره خود ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما اخیراً، تازهواردهایی مانند پورشه تایکان توربو GT و شیائومی SU7 Ultra، جایگاه آن را به چالش کشیدهاند. این خودروها نهتنها در پرفورمنس با پلد رقابت میکنند بلکه این کار را با پلتفرمهای جدیدتر و طراحیهای بهروزتر انجام میدهند. اگرچه شتاب فوقالعاده مدل S همچنان چشمگیر است اما شاسی قدیمی شروع به نشان دادن محدودیتهای خود کردهاند. منتقدان اشاره کردهاند که سیستم تعلیق خودرو در پیچهای تند و ترمزگیریهای سنگین برای هماهنگی با قدرت عظیم آن با مشکل مواجه است. مدل S که ابتدا در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، اکنون ۱۳ سال سن دارد.
درحالیکه تسلا طی سالها بسیاری از اجزای این خودرو را بهروزرسانی کرده، ساختار زیرین و سختافزار دینامیکی آن بازطراحی عمیقی که خودروهای الکتریکی پرفورمنس مدرن به آن نیاز دارند را تجربه نکرده است. ویژگیهای کلیدی که به استانداردهای صنعت تبدیل شدهاند، مانند سیستم شارژ ۸۰۰ ولتی، فرمانپذیری چرخهای عقب یا حتی سیستم تعلیقی که برای رانندگی تهاجمی تنظیم شده باشد، همچنان در مدل S غایب هستند. برای یک خودروی الکتریکی پرچمدار، این یک مشکل است. تسلا اغلب خود را بهعنوان یک شرکت فناوری سریع معرفی کرده، اما وقتی صحبت از بهروزرسانی خودروها میشود، سرعت آن به طرز شگفتآوری کند بوده است. سایبرتراک نزدیک به پنج سال طول کشید تا به تولید برسد و هر دو مدل S و مدل X در بیش از یک دهه تغییرات ظاهری اندکی داشتهاند.
اکنون، با ورود رقبای الکتریکی جدید به بازار بهویژه از چین، رویکرد کند تسلا در بازطراحی خودروها شروع به ضربه زدن به جایگاه آن کرده است. خودروسازان سنتی اکنون سریعتر مدلهای خود را بهروزرسانی میکنند و این موضوع توجیه سبد محصولات قدیمی تسلا را دشوارتر کرده است. البته هنوز امید است که تسلا تغییرات عمیقتری در زیر پوست مدل S پلد برنامهریزی کرده باشد، اما اگر پروتوتایپ نوربرگرینگ را ملاک قرار دهیم، بهروزرسانی مدل S پلد ۲۰۲۵ ممکن است بیشتر ظاهری باشد. برای برندی که زمانی خودروی الکتریکی مدرن را تعریف کرد، این استراتژی در بازاری که بهسرعت در حال شلوغ شدن و پیشرفت است، ریسک بزرگی محسوب میشود.
آرش
۹ خرداد ۱۴۰۴شورلت کوروت zr1 رکورد شتاب 2.2 رو زده و شده سریعترین خودروی دیفرانسیل عقب از اونطرف هم پورشه تایکان رکورد 1.9 رو زده خواستید مجله کار اند درایور بررسی کرده برید سایتش
Amir
۹ خرداد ۱۴۰۴تسلا چرا از این طراحی یکنواخت دیگه دست بر نمیداره بی روح ترین طراحی هم داخلی هم بیرونی
ارسلان
۱۰ خرداد ۱۴۰۴طراحی جدیداش بدتر شده….حالم از چراغ خطی به هم میخوره!!!
فقط انگلستان
۹ خرداد ۱۴۰۴خوشحالم سرعت برقی سازی خودروها داره کاهش پیدا میکنه
یکی از دلایل کاهش فروش تسلا هم به دلیل همین کاهش علاقه مردم به خودرو برقی هستش.
کافکا
۹ خرداد ۱۴۰۴بیاید چرندیات سر هم نکنیم موتور سه یا چهار سیلندر روی کراس اورر ها چه جذابیتی داره که از جایگزین شدنشون با ماشین برقی خوشحال باشیم
دنا توربو جذابه یا تویوتا کرولا ؟
فقط انگلستان
۱۰ خرداد ۱۴۰۴اولا هر خودرویی اگر موتورشم ضعیف باشه بازم مقداری صدای طبیعی داره که دوستداشتنیه
دوم منظور من بیشتر خودروهای قوی تر هست نه یه خودرو با حجم یک و نیم یا دو لیتری.
محمد
۹ خرداد ۱۴۰۴گویا تسلا داره تمرکزش روی میبره به سمت صنعت رباتیک و هوش مصنوعی ، بی انصافی هست مدل اس فعلی رو با مدل ۲۰۱۲ یکی بدونیم از لحاظ سخت افزار الکترونیکی و نرم افزار عملا یه ماشین بسیار متفاوت محسوب میشه اما انتقاد به طراحی های تکراری کاملا درسته ، تسلا یه خونه تکونی اساسی برای طراحی میخواد
net
۱۰ خرداد ۱۴۰۴من کجا بوگاتی با ازرا مقایسه کردم؟
Taha Ayoobi
۹ خرداد ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/05/Tesla-Model-S-Plaid-2.jpg
جااااااانم
البته به چلنجر
۹ خرداد ۱۴۰۴جانمممم به ماشین سفید کنار چلنجر🥰🥰🥰
اذرگون
۱۰ خرداد ۱۴۰۴من در این مورد نظری ندارم چون تاحالا ماشین تسلا از نزدیک ندیدم ،ما در کشوری زندگی می کنیم که رقابت انچنانی در بین خودروسازان وجود نداره ،مردم یا می تونند ماشین ایرانی بخرند ویا ماشین چینی ،ماشین ها ی چینی در اروپا ممکن کیفیت بهتری داشته باشند وامکانات بهتر در ایران ماشینی ها ی چینی انچنان با کیفیت نیستند ماشین های ایرانی هم چندان بدرد نخور نیستند مردم ایران در کل انتخاب کمی دارند وبازار خودور در ایران انچنان رقابتی نیست ،