جزئیات دستور جدید دیار خودرو برای شفافسازی فروش خودرو
شرکت دیار خودرو با استناد به مکاتبات رسمی اخیر، از جمله نامه شماره ۱۴۰۴-۰۵-۲۱۲ به تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۴، اعلام کرد که در راستای صیانت از حقوق مشتریان، ارتقای شفافیت در فرآیندهای فروش و افزایش دقت در نظارت بر عملکرد نمایندگیها، اقدام به انتشار متن کامل این نامه برای آگاهی عموم مشتریان و رسانههای تخصصی کرده است.
این شرکت در اطلاعیه خود تأکید کرده که تمامی فعالیتها و فرآیندهای مرتبط با فروش محصولات، تخصیص خودرو، زمانبندی تحویل، رسیدگی به تعهدات و نحوه همکاری نمایندگیها باید بر اساس مقررات مصوب و دستورالعملهای داخلی انجام شود. همچنین هرگونه تخطی از این ضوابط از سوی نمایندگیها، پیگیری اداری و قانونی را در پی خواهد داشت.
دیار خودرو با اشاره به افزایش حساسیت افکار عمومی نسبت به روند فروش خودروسازان، اعلام کرد که انتشار این مکاتبه رسمی با هدف افزایش اعتماد مشتریان و جلوگیری از هرگونه شبهه یا ابهام در نحوه فعالیت نمایندگیها انجام گرفته است. شرکت همچنین خاطرنشان کرده است که روند نظارت بر شبکه نمایندگیها طی ماههای اخیر با شدت بیشتری دنبال شده تا از بروز تخلفات احتمالی جلوگیری شود.
به گفته این شرکت، اطلاعرسانی شفاف و قابل استناد به مصرفکنندگان، یکی از اصول محوری سیاستهای جدید دیار خودرو است و این رویکرد در آینده نیز ادامه خواهد داشت تا مشتریان بتوانند با اطمینان بیشتری نسبت به خرید محصولات اقدام کنند.
متن کامل این نامه بدین شرح است:
با توجه به لزوم رعایت دقیق ضوابط و مقررات انضباطی در فرایند ثبت نام و فروش محصولات، بدینوسیله به اطلاع میرساند در صورت مشاهده یا دریافت گزارش مبنی بر انجام هر یک از موارد ذیل، پرونده نمایندگی مربوطه جهت بررسی عملکرد به کمیته اعطاء و لغو نمایندگی ارجاع خواهد شد. لازم بذکر میباشد تصمیم کمیته در خصوص تخلف صورت پذیرفته ممکن است منجر به لغو یا لغو امتیاز نمایندگی شده و باعث اقدام قانونی نسبت به وثایق و تضامین گردد.
- هر گونه واریز وجه توسط مشتریان به حساب شخصی افراد (اعم از صاحب امتیاز یا پرسنل نمایندگی) به هر عنوان و تحت هر شرایطی، اخذ وجه اضافه از مشتری (اضافه تر از مبلغ مصوب خودرو) یا برخلاف دستورهای فروش تنظیم شده در سیستم
- هر گونه تبانی با مشتری و ارائه مستندات جعلی
- تحویل خودرو به مشتری بدون پلاک و بیمه نامه
- ثبت نام مشتری به صورت اقساطی و دریافت وجه از مشتری به صورت نقدی
- ارائه هر گونه تعهد، وعده یا قول خارج از چارچوب قراردادها و بخشنامههای رسمی شرکت و تخلف در حوزه خرید و فروش خودرو خارج از طرح و بدون اطلاع شرکت
- عدم رعایت بخشنامهها، ضوابط، مقررات و سیستمهای مصوب شرکت دیار خودرو
- استفاده شخصی یا تست درایو خودروهای امانی
- دریافت هر گونه وجه از متقاضیان بیش از ثبت نام رسمی در سامانه فروش به هر دلیلی
- همکاری با نمایندگیهایی که فعالیت آنها از سوی شرکت تعلیق یا لغو امتیاز شده است (در صورت احراز همکاری، دسترسی فروش نمایندگی متخلف نیز مسدود میگردد)
بدیهی است در صورت انجام هر یک از اقدامات ذکر شده، کلیه مسئولیتهای قانونی و مالی بر عهده صاحب امتیاز نمایندگی خواهد بود و پس از مسدود شدن دسترسی سامانه فروش نمایندگی به دلایل فوق (حتی در صورت عدم لغو امتیاز)، موضوع از طریق کانالهای رسمی اطلاع رسانی شرکت سازههای خودرو دیار به اطلاع عموم خواهد رسید.