تویوتا سوپرا

سوپرا یکی از مشهورترین محصولات تویوتا و یکی از خودروهای نمادین در تاریخ خودروسازی ژاپن محسوب می‌شود. این خودرو اولین بار در سال 1978 متولد شد. نسل اول سوپرا بر اساس سلیکا ساخته شده بود و سلیکا سوپرا نام داشت. این مدل طول بیشتری نسبت به سیلکا داشت و بجای پیشرانه چهار سیلندر، به موتور شش سیلندر خطی مجهز شده بود تا رقیب بهتری برای داتسون 280Z باشد. این رویه در نسل بعدی هم ادامه پیدا کرده و این خودرو همچنان با نام سلیکا سوپرا شناخته می‌شد تا اینکه سرانجام در نسل سوم، سوپرا به مدلی مستقل تبدیل شد. این نسل از سال 1986 تا 1993 با پیشرانه‌های شش سیلندر خطی مختلف تولید شد.

مشهورترین و افسانه‌ای‌ترین سوپرا اما نسل چهارم است که در سال 1993 با کد A80 راهی بازار شد. در این نسل، سوپرا با پیشرانهٔ مشهور و محبوب 2JZ، به خودروی اسپرت جدی‌تری تبدیل شد. این موتور در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توئین توربو ارائه می‌شد که دومی برای بازارهای صادراتی، 325 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. به لطف این نیرو، سوپرا ظرف 5.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و از رقبایی مثل نیسان 300ZX، پورشه 968 و شورلت کوروت پرفورمنس بهتری داشت. علاوه بر این، نسل چهارم سوپرا خیلی زود به خودروی محبوب تیونرها تبدیل شد و این محبوبیت حتی هنوز هم ادامه دارد.

بااین‌حال، سوپرا A80 به دلیل کاهش فروش، در سال 1998 از بازار آمریکا کنار رفت و در سال 2002 نیز تویوتا بدون معرفی جانشین به تولید آن پایان داد. بااین‌حال، پس از حدود پنج سال، با معرفی کانسپت FT-HS در سال 2007، شایعات بازگشت سوپرا مطرح شد. پس از معرفی کانسپت دیگری در سال 2014، سرانجام نسل پنجم سوپرا در نمایشگاه خودروی دیترویت 2019 رونمایی شد تا یکی از افسانه‌های خودروسازی ژاپن دوباره زنده شود. این خودرو اما یک سوپرای اصیل ژاپنی نیست زیرا با همکاری ب‌ام‌و و بر اساس پلت‌فرم رودستر Z4 ساخته شده است.

نسل پنجم سوپرا همچنین از پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ ب‌ام‌و استفاده می‌کند که 382 اسب بخار قدرت دارد. تویوتا بعداً یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو و همین‌طور گیربکس دستی را هم برای سوپرا ارائه کرد. بااین‌وجود، نسل پنجم سوپرا آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفت و نتوانست به فروش چندان بالایی دست پیدا کند. البته این سوپرا که در اتریش تولید می‌شود، به لطف استفاده از قوای محرکهٔ ب‌ام‌و، از پرفورمنس مناسبی برخوردار است و ظرف حدود 4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

دکمه بازگشت به بالا