بازگشت بحثبرانگیز! اولین تجربه سواری با تویوتا سوپرا جدید
خودروهای نمادین واقعی انگشتشماری در دنیا باقی مانده و یکی از این خودروها هم تویوتا سوپراست. هماکنون پنجمین نسل این خودروی خاطرهانگیز روانهی بازاری مکاره شده است. حالا فرصت رانندگی با این خودرو به ما دست داده است.
خب بیایید با ضربالمثل "فیل در اتاق" شروع کنیم! تویوتا در توسعهی نسل جدید A90 سوپرا با خودروسازی آلمانی یعنی بامو همکاری کرده است.
هر دو برند جدای از پلتفرم و برخی قطعات مهم مشترک از ویژگیهای خاص محصولات خود بهره بردهاند. بنا به گفتهی تویوتا، این به معنی فاصلهی بین محوری کوتاه و فاصلهی بین بیشتر چرخهای روبرویی است. در واقع فاصلهی بین محوری سوپرا کوتاهتر از GT86 بوده ولی مرکز ثقل آن نیز پایینتر میباشد.
پس از آنکه تصمیمات لازم دربارهی اصول اساسی خودرو اتخاذ شد، هر دو شرکت راهشان را از یکدیگر جدا کردهاند تا خودروهایی با ویژگیهای خاص خود را تولید کنند؛ و این داستان همواره ادامه دارد...
موضوع جالب اینکه تتسویا تادا مهندس ارشد سوپرا به اتواکسپرس گفته شاسی این خودرو از برخی قطعات نسل بعدی محصولات M بامو سود برده است. به این ترتیب باید انتظار خودرویی اسپورت و کاملاً ناب را بکشیم.
بخشی از دلایل تویوتا برای همکاری با بامو به وفاداری آن به میراث سوپرا که استفاده از پیشرانهی 6 سیلندر خطی مربوط میشود بازمیگردد؛ بنابراین زیر کاپوت این خودرو یک نیروگاه 6 سیلندر 3 لیتری توربو با قدرت 335 اسب بخاری و گشتاور 500 نیوتون متری را خواهید دید که نیروی خود را از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میکند. این خودرو به دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی نیز مجهز شده است.
دامپرهای تطبیقپذیر با تنظیمات مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب همراه شدهاند و دو حالت را میتوان برای آنها انتخاب کرد. ترمزهای بزرگ نیز وظیفهی متوقف کردن سوپرای جدید را بر عهده دارند.
پرفورمنس این خودروی ژاپنی کاملاً قوی بوده اما نباید آن را دیوانه وار دانست چراکه شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت سوپرا برابر با 4.3 ثانیه میباشد؛ اما بیشک سوپرا بجای آنکه خودروی اعداد باشد خودروی احساس است.
تادا میگوید مهندسان تویوتا به دنبال بهبود استحکام بدنه بودهاند و این میزان استحکام 1.6 برابر GT86 میباشد. تستها هم نشان میدهند سواری خودرو خوب میباشد. جالب آنکه سوپرای جدید حتی سفتتر از سوپرکار لکسس LFA میباشد.
شما این موضوع را در زمان حرکت حس میکنید. شاسی احساس سفتی را به راننده منتقل کرده ولی سیستم تعلیق خودرو نرمتر از آن چیزی است که تصور میکردید. کیفیت سواری خودرو در حالت نرمال دامپرها کاملاً احساسبرانگیز است چراکه سوپرا با کمترین میزان ناهنجاری و ناراحتی دستاندازها را پشت سر میگذارد. با انتخاب حالت اسپورت شاهد کنترل بیشتر حرکات بدنه هستیم اما همان میزان پایداری سوپرا را شاهد هستیم که این به معنی چسبندگی زیاد لاستیکها به جاده به منظور ارائهی بیشترین میزان چسبندگی و کشش میباشد.
چسبندگی و کشش خودرو در حدی است که فکر میکنید سوپرا به راحتی میتواند قدرتهای بیشتر را نیز هندل کند.
پیشرانه هماهنگی خوبی با سوپرا دارد اما فوقالعاده نیست. تادا میگوید اگر تویوتا خودش به دنبال تولید پیشرانهی 6 سیلندر خطی جدیدی میرفت باید پروژه را 3 تا 4 سال به تأخیر میانداختیم و به دلیل قوانین سختتری که در زمینهی سر و صدای تولیدی وجود دارد سوپرا خودرویی کاملاً بیصدا میشد.
خوشبختانه حالا چنین چیزی وجود ندارد. پیشرانهی 6 سیلندر یاد شده صدای جذابی تولید میکند و با هویت خودرو همخوانی خوبی دارد. در دورهای میانی است که پیشرانهی بامو بهترین عملکرد خود را نشان میدهد.
حداکثر گشتاور این قلب آهنین از دور 1600 در دسترس بوده و این وضعیت تا دور 4500 حفظ میشود بنابراین سوپرا با قدرت پیچها را پشت سر میگذارد. البته با گذشتن از دور 5000 حس محدود شدن پیشرانه به راننده دست میدهد و بالا رفتن دور پیشرانه صدای خیلی جالبی را نیز ایجاد نمیکند؛ اما صدای این پیشرانه بسیار بهتر از پیشرانهی 4 سیلندر پورشه 718 کیمن میباشد.
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک هم بینقص نیست. این گیربکس در حالت اتوماتیک تعویضهای نرمی دارد اما به راحتی نمیتوان از پدال شیفترهای تعبیه شده روی فرمان استفاده کرد و معکوسهای آن نیز به تندی صورت نمیگیرد.
انعطاف قوای محرکهی سوپرا یکی از نقاط قوت این خودرو بوده و با آن میتوانید به بالانس مناسب شاسی دست یابید. در صورتی که قلق خودرو دستتان بیاید به خوبی خواهید توانست پیچهای سنگین را پشت سر بگذارید. حتی در سرعتهای نرمال هم شاهد تقسیم وزن عالی 50/50 و تنظیمپذیری بالای شاسی خواهید بود.
مهندس ارشد تویوتا خیلی دربارهی هدف گرفتن پورشه 718 کیمن به عنوان سنگ محک کلاس سخن گفته است. این خودرو درگیری و هیجان رانندگی زیادی داشته و البته سوپرا هم در همین حد ارزیابی میشود.
علیرغم تمامی کارهایی که تویوتا انجام داده، سوپرا از نظر فرمان ارتباط زیادی با سطح زمین برقرار نمیکند؛ اما آنچه که از شاسی دریافت میکنید حس خوب پایداری است که به شما اجازه میدهد رانندگی جسورانهای داشته باشید و به آنچه که از راندن سوپرا میخواهید برسید.
کمک حال شما در این سبک رانندگی دیفرانسیل فعالی خواهد بود که به دنبال ورود خودرو به پیچها بوده و با فرمانی همراه شده که در مرکز پیچ بسیار پاسخگوست. با اندکی اشاره روی پدال گاز شما میتوانید احساس قفل شدن دیفرانسیل را حس کنید که این امر در نهایت با چسبندگی احساسبرانگیز اکسل جلو و چابکی بالای خودرو همگام خواهد شد.
البته که قیمت پایهی 52695 پوندی سوپرا باعث میشود به دنبال چیزهایی فراتر از سواری خوب باشیم. این خودرویی است که در مسیرهای روزانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و مالکان درعینحال با آن به پیست هم خواهند رفت.
اگرچه طراحی داخلی سوپرا تفاوتهای زیادی با Z4 دارد اما رگههایی از محصولات بامو در آن دیده میشود. البته این کار خوبی بوده زیرا سیستم اطلاعات سرگرمی تویوتا تعریف چندانی ندارد.
این خودرو از آرایش بازنگری شدهی iDrive بامو سود برده و دارای صفحهنمایش 8.8 اینچی است. بخش اعظم دکمههای بکار رفته در کابین نیز از همکار آلمانی گرفته شده است. سیستم اطلاعات سرگرمی سوپرا عملکرد نرمی داشته و استفاده از نرمافزار بامو به معنی مشاهدهی اپل کارپلی برای اولین بار در یک تویوتاست. کیفیت ساخت و متریال بکار رفته در سوپرا مناسب قیمت خودرو بوده و همین موضوع دربارهی تجهیزات هم صدق میکند.
نسل جدید سوپرا از تجهیزاتی همچون صندلیهای اسپورت گرم و سرد شونده، سیستم تهویه مطبوع، دوربین دید عقب، بلوتوث، ناوبری با سرویسهای ارتباطی، چراغهای LED تطبیقی، رینگهای 19 اینچی و سیستمهای ایمنی کامل سود میبرد. از جمله سیستمهای ایمنی این خودرو میتوان به کروز کنترل تطبیقی، ترمز خودکار، هشدار خروج از مسیر با دستیار حفظ خودرو بین خطوط، نوربالای خودکار، پایش نقاط کور و هشدار ترافیک عقب اشاره کرد.
کابین خودرو تنگ بوده و راننده در ارتفاعی پایین قرار میگیرد اما دید رو به جلو خوب است. محفظه بار 290 لیتری سوپرا برای یک آخر هفتهی هیجانانگیز کفایت میکند.
اما یکی از مشکلاتی که هنوز هم خود را نشان میدهد همان جریان فیل در اتاق است. اگرچه نسل جدید سوپرا یک خودروی اسپورت جذاب است اما این امر نتیجهی همکاری با بامو بوده و اگرچه روند توسعهی خودروهای دو شرکت مسیر مجزایی را طی کرده اما همواره با راندن سوپرا به ارتباط آن با Z4 فکر خواهید کرد. شاید برخی افراد بگویند این دو خودرو بسیار به هم نزدیک هستند درحالیکه برخی افراد نیز فکر میکنند این چیز بدی نیست.
اما کمی کاراکتر ژاپنی میتواند پکیجی جذابتر مخصوصاً در دورانی که شاهد الکتریکی شدن خودروها هستیم ارائه کند. مهندس ارشد سوپرا گفته است:
سوپرا کادوی نهایی ما به تمامی طرفداران خودروهای اسپورت پیش از تغییر عظیم قوانین است.
سوپرا خودروی کامل و فوقالعادهای نیست اما باید به آن به چشم یک خودروی اسپورت تثبیت شده نگاه کرد.
تویوتا سوپرا ترکیبی از توازن، چابکی، چسبندگی و اعتمادبهنفس پیشرانهی 6 سیلندر قدرتمندی است که پرفورمنس بالا و صدای جذابی تولید میکند. تصمیم دربارهی اینکه همکاری تویوتا با بامو شخصیت سوپرا را تحت تأثیر قرار داده یا خیر را به شما واگذار میکنیم؛ اما شکی وجود ندارد که این کوپهی ژاپنی از استعدادهای زیادی برخوردار میباشد. سوپرا کاملاً به اندازهی هاچبک های خانوادگی کاربردی بوده و این یک ویژگی مثبت است.
مشخصات تویوتا سوپرا
- قیمت: 52695 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 335 اسب بخار/500 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.3 ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress