بررسی کامل تویوتا کرولا 2014 ؛ مشخصات فنی و ارزش خرید

دوشنبه 12 خرداد 1393 - 09:55
مطالعه 17 دقیقه
2014 Toyota Corolla Sedan
تویوتا کرولا یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ محسوب می‌شود. این یک گزافه‌گویی نیست زیرا آمارهای فروش این خودرو در 48 سال عمر آن بیانگر این نکته...
تبلیغات

تویوتا کرولا یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ محسوب می‌شود. این یک گزافه‌گویی نیست زیرا آمارهای فروش این خودرو در 48 سال عمر آن بیانگر این نکته می‌باشند.

کپی لینک

تاریخچه کرولا

کرولا که یک خودروی جمع و جور خانوادگی محسوب می شود برای اولین بار در سال 1966 معرفی شد.

در سال 2013 فروش کرولا از 40 میلیون دستگاه گذشت و رکوردی جاودانه را خلق نمود. این فروش بالا را می توان به عواملی مانند کیفیت بالا، ویژگیهای فنی و کاربری، قیمت مناسب و تناسب با سلیقه های گوناگون مرتبط دانست.

میزان فروش و محبوبیتی که کرولا در طول چهار دهه بدست آورد، حیرت انگیز است. پر فروشترین خودروی جهان، برای کسب این موفقیت، سالها تعادل بی نظیر خود را در امکانات، کیفیت، کارایی و قیمت حفظ نموده است.

در طول سالیان تولید، کرولا همراه با تغییرات تکنولوژی، طراحی و امکانات، به تدریج تغییر اندازه نیز داده و بزگتر از سابق شده است. این مزیت اکنون با فضای مناسب و جاداری خودرو خود را به رخ می کشد. مدل 2014 کرولا، اکنون در دوران بلوغ خود به سر می برد و یک خودروی با پشتوانه قوی و تکامل یافته محسوب می شود.

کرولا هیچ گاه ادعادی بی نقص بودن و کامل بودن نداشته است. حرکت آهسته و پیوسته تویوتا برای تکامل کرولا و دیگر محصولاتش، نه آنچنان بوده که مشتریان را در هر دوره با تغییراتی بی حساب، مغشوش سازد و نه آنقدر کم رمق که آزرده نماید و از رقبا جا بماند.

در حالی که هنوز مدلهای نسل شش و هفت کرولا در کشور ما در حال استفاده هستند، یازدهمین نسل آن با کد E170 در دو نسخه با طراحی جلو و عقب متفاوت در حال فروش است.

کپی لینک

جدول مشخصات تویوتا کرولا 2014

دسته‌بندی

مشخصات و امکانات

پیشرانه

4 سیلندر خطی 16 سوپاپ

حجم موتور

۱.۶ و ۲.۰ لیتری VVT-i

حداکثر قدرت

121 اسب بخار و 143 اسب بخار

حداکثر گشتاور

187

جعبه‌دنده

6 سرعته دستی یا CVT (اتوماتیک متغیر پیوسته)

مصرف سوخت ترکیبی

حدود 7.3 لیتر در 100 کیلومتر

شتاب 0 تا 100

10 ثانیه

حداکثر سرعت

180 کیلومتر در ساعت

طول

4620 میلی‌متر

عرض

1775 میلی‌متر

ارتفاع

1460 میلی‌متر

فاصله محوری

2700 میلی‌متر

وزن خالص

1250 کیلوگرم

حجم صندوق عقب

470 لیتر

سیستم تهویه مطبوع

دستی یا اتوماتیک (بسته به تیپ)

نمایشگر لمسی

در تیپ‌های بالاتر

دوربین دنده عقب

در برخی تیپ‌ها

سیستم صوتی

6 بلندگو با قابلیت اتصال USB و AUX

سیستم ورود بدون کلید

موجود در برخی نسخه‌ها

کروز کنترل

در تیپ‌های بالاتر

کیسه هوا (Airbag)

جلو، جانبی و پرده‌ای

ترمز ABS و EBD

بله

سیستم کنترل پایداری (ESC)

بله

سانروف

در برخی تیپ‌ها

کپی لینک

طراحی کرولا 2014

مقایسه نسل جدید کرولا با نسل قبلی از یک حرکت حساب شده و هوشمندانه در موضوع طراحی، حکایت دارد. کرولا باید علاوه بر حفظ هویت خاص و منحصر به فرد خود، جدید، مدرن، همه پسند، زیبا و دلنشین باشد.سبک طراحی مدل مورد آزمایش که مخصوص خاورمیانه بود، متفاوت از مدلهای آمریکایی آن است. مدلهای وارداتی به ایران نیز توسط ایرتویا از همین نسخه می باشند. طراحی این مدل به مراتب زیباتر و مدرن تر از نمونه آمریکایی است که شکلی کلاسیک و محافظه کارانه دارد. طراحی متفاوت چراغها برگرفته از مدل آلتیس و با سبک ژاپنی، با تیغه های استیل جلوپنجره ادغام گردیده است. کشیدگی چراغها، برآمدگیهای گلگیر و خطوط بدنه در مجموع، علاوه بر پویایی ظاهری، بدنه را نیز بزرگتر نشان می دهند.

در انتهای بدنه، چراغهای عقب عادی تر و آشنا به نظر می رسند. در مجموع تویوتا به دنبال یک طراحی جذاب بوده که البته افراطی نباشد و بنابراین خیلی منحصر به فرد نیز به نظر نمی رسد. همین موضوع می تواند باعث شود که طیف بیشتری از افراد را به سوی خود جذب نماید.

کپی لینک

راحتی

فضای داخلی با تریمی دو رنگ، بدور از هیجان و با نگرشی کلاسیک، طراحی شده است. فرمان و نشان دهنده های داشبورد حس خوبی را منتقل می کنند. با این وجود، کنسول با حجم ها و اشکال هندسی متفاوت، کمی بهم ریخته و نا منظم به نظر می آید. خوشبختانه کیفیت بالای مواد داخلی، آرامش بخش خاطر راننده خواهد بود. اولویت تویوتا در طراحی کابین، ارگونومی و دسترسی و کنترل راحت و کارایی بوده و زیبایی را در اولویت آخر قرار داده است.

فضای داخل کابین با افزایش فاصله بین دو محور جلو تا عقب به 2.7 متر، افزایش یافته و فضای پا و سر نیز خوب است. کمبودی در فضای بار 470 لیتری هم مخصوصا با خواباندن صندلیهای عقب، احساس نمی شود. قرار دادن فضاهای مختلف و تعبیه جای لیوان و بطری و وسایل خرد دیگر نیز، به خوبی صورت گرفته است.

تجهیزات داخلی مدل تست شده شامل سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو، سیستم تهویه اتوماتیک، ورود بدون کلید هوشمند، آینه ها و پنجره های الکتریکی، صفحه نمایش 3.5 اینچی در میان کیلومتر شمار و صفحه نمایش ناوبری و سیستم تفریحی چند منظوره داشبورد، دکمه استارت-استاپ، کروز کنترل و سقف بازشو بود.

کپی لینک

قوای محرکه تویوتا کرولا 2014

مدلهای خاورمیانه از دو پیشرانه 1.6 و 2.0 لیتری VVT-i بهره می برند. در حالیکه مدل پایه قدرت 121 اسب بخار را تولید می کند، موتور دو لیتری 143 اسب بخار در دور موتور 6200 و گشتاور 187 نیوتن متر در دور 3600 دور بر دقیقه تولید می کند. گیربکس مدلهای اتومات می تواند CVTi-S هفت سرعته یا چهار سرعته خودکار باشد. که در نمونه تست (و نمونه های وارداتی به ایران) از نوع چهار سرعته می باشد.

برخلاف انتظار ما، ترکیب پیشرانه دو لیتری و این گیربکس بسیار هماهنگ و خوب بود و دینامیک خوبی را به نمایش می گذاشت. به طور مثال این خودروی 1350 کیلویی ظرف 9.7 ثانیه از سکون کامل به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، شتاب می گیرد. در زمان کروز با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت نیز دور موتور روی 3000 دور بر دقیقه قرار می گیرد که قابل تحسین است. نهایت سرعت هم 195 کیلومتر بر ساعت می باشد.

میزان مصرف سوخت در حین آزمایش 9 لیتر در صد کیلومتر بود. مصرف ترکیبی خودرو در شهر و جاده نیز 7.3 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است که نسبت به رقبای کره ای در حد خوبی قرار می گیرد.

کپی لینک

فرمان و تعلیق

سیستم تعلیق تقویت شده، کارآیی بالایی دارد. با وجود تایرهای 205/55 روی رینگهای 16 اینچی آلومینیومی، تعادلی خوب و مناسب در حرکات بدنه دیده می شود. عملکرد ترمزها نیز خوب می باشد و توقف در یک مسیر مستقیم و بدون انحراف و با احساس مناسب پدال ها همراه است.

در عوض فرمان الکتریکی کمی بدون احساس و مبهم عمل می کند. در عوض چرم پیچیده شده دور فرمان، جذاب است.

کپی لینک

ایمنی

نتایج تست های ایمنی این خودرو توسط EuroNCAP شامل پنج ستاره ایمنی می باشد و در تست موسسه IIHS شامل امتیاز خوب برای تست اورلپ، جلو، پهلو و استقامت سقف است. اما در تست جدید و بسیار سخت small-overlap که برخورد از ناحیه یک چهارم جلوی خودرو به مانع سخت است، امتیازی مرزی دریافت نموده است.

کپی لینک

جمع بندی

در مجموع کرولای جدید را باید خودرویی کاملتر، ایمن تر، راحت تر و زیباتر از نسل پیشین آن دانست. گرچه ترجیح می دادیم که گیربکس CVT را در این مدل ببینیم یا گیربکسی با دنده های بیشتر و سروصدای کابین هم می توانست کمتر باشد و آپشن های بیشتری را هم شاهد باشیم، اما کرولا با همان ویژگی هایی که بدانها مشهور است، یعنی قابلیت اطمینان بالا، خوش نامی، تعادل در همه چیز و قیمت مناسب، همچنان انتخاب اول ما در این کلاس خواهد بود.

کپی لینک

کرولا در ایران

از چندی پیش در ایران، شرکت ایرتویا به عنوان نمایندگی رسمی تویوتا، فروش کرولای جدید را در دو تیپ GLI و XLI آغاز نموده است. قیمت نقدی کرولا GLI از سوی ایرتویا 120,000,000 تومان بدون در نظر گرفتن مالیات، اعلام شده است که در فروش اقساطی تا 50 درصد شامل تسهیلات نیز خواهد بود. مدل XLI نیز با قیمت 109,500,000 تومان و همان میزان تسهیلات عرضه می شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.