پس از پنج سال، تویوتا دوباره بزرگترین خودروساز دنیا شد
هرساله نبرد سختی بین غولهای خودروسازی دنیا یعنی تویوتا و گروه فولکسواگن برای کسب عنوان بزرگترین خودروساز دنیا وجود دارد و هرچند در سال 2020 فروش همهٔ خودروسازان با کاهش مواجه شد اما این نبرد همچنان ادامه داشته است. طی پنج سال گذشته، گروه فولکسواگن این عنوان را در اختیار داشت اما در سال 2020 تویوتا از رقیب آلمانی پیشی گرفته و بار دیگر عنوان بزرگترین خودروساز دنیا را از آن خود کرده است. شیوع بیماری کرونا در سال 2020 موجب تعطیلی کارخانهها و نمایندگیها شد که این موضوع کاهش فروش چشمگیری را برای هردو شرکت تویوتا و فولکسواگن به دنبال داشت اما بااینحال کاهش فروش یکی بیشتر از دیگری بوده است.
در سال 2020 فروش گروه فولکسواگن که شامل برندهای فولکسواگن، آئودی، سئات، اشکودا، پورشه، لامبورگینی و بنتلی میشود، با 15 درصد کاهش به 9.31 میلیون دستگاه رسیده درحالیکه فروش تویوتا تنها 11 درصد کاهش داشته است. این غول ژاپنی سال گذشته با وجود شیوع کرونا همچنان توانسته 9.53 میلیون دستگاه خودرو به فروش برساند. این در حالی است که در سال 2019 فولکسواگن با فروش 10.97 میلیون دستگاه، بالاتر از تویوتا با 10.75 میلیون دستگاه قرار گرفت.
از سال 2015 که فولکسواگن تاج فروش را از تویوتا گرفت، این شرکت ژاپنی تاکنون نتوانسته بود آنرا باز پس گیرد حتی علیرغم بروز رسوایی دیزلگیت که مشکلات زیادی را برای فولکسواگن ایجاد کرد و به فروش آن در بازارهایی مثل اروپا که خودروهای دیزلی در آن بسیار محبوب بودند آسیب زد. البته بعد از آن رسوایی، فولکسواگن استراتژی جدید خودروهای الکتریکی را آغاز کرد و با توجه به عرضهٔ مدلهای الکتریکی مهم و پرمخاطب به بازار که سال گذشته پیشرفت چشمگیری هم داشتند، انتظار میرود غول آلمانی دوباره بتواند امسال جایگاه خود را از رقیب ژاپنی پس بگیرد. بااینحال پادشاهی فولکسواگن میتواند کوتاهمدت باشد زیرا تحقیقات نشان دادهاند که تویوتا از اواسط دههٔ گذشته فروش جهانی خود را گسترش داده و پیشبینی میشود فروش کلی آن به رشد خود ادامه دهد.
هردو شرکت فولکسواگن و تویوتا برنامههای زیادی برای توسعهٔ خودروهای تمام الکتریکی دارند اما فولکسواگن در این زمینه جلوتر است و برنامههای بلندپروازانهتری نسبت به تویوتا دارد. این گروه خودروسازی آلمانی در حرکت تهاجمی خود به سمت الکتریکیها وعده داده است که تا سال 2029 تعداد 75 خودروی تمام الکتریکی را به بازار عرضه کند. این شرکت همچنین قصد دارد حدود 60 مدل خودروی هیبریدی مختلف را هم در کنار مدلهای الکتریکی به فروش برساند.