تویوتا کریسیدای نسل چهارم، محبوب در ایران و جهان

پنج‌شنبه 25 آبان 1396 - 12:00
مطالعه 6 دقیقه
toyota cressida mark 2
برای شناخت بهتر تویوتا کریسیدا، ابتدا در آغاز این متن مقدمه مختصری را درباره مدل مارک II تویوتا ارائه می‌دهیم. مارک 2، سدانی میان‌سایز بود که از...
تبلیغات

برای شناخت بهتر تویوتا کریسیدا، ابتدا در آغاز این متن مقدمه مختصری را درباره مدل مارک II تویوتا ارائه می‌دهیم. مارک 2، سدانی میان‌سایز بود که از سال‌های 1968 الی 2004 میلادی و در نه نسل پیاپی توسط تویوتا عرضه شد. در برخی از بازارهای صادراتی، سازنده ژاپنی این خودرو را با نام کریسیدا (CRESSIDA) عرضه نمود. این قضیه نیز در سال‌های بین 1976 الی 1992 میلادی رخ داد و در این بازه زمانی مجموعاً چهار نسل از کریسیدا روانه بازارهای جهانی شد. در این میان، نسل چهارم کریسیدا در کشورمان بیش از نسل‌های پیشین آن وارد شد و ازاین‌رو، شناخت بهتری هم نسبت به آن وجود دارد.

کریسیدا نسل چهارم که درواقع گونه‌ای ری‌بج شده از نسل ششم مدل مارک 2 بود، یک سدان میان‌سایز با طولی نزدیک به 4.7 متر بود که در اواخر سال 1988 میلادی پای به عرصه وجود نهاد. این سری از کریسیدا کمی بزرگتر از نسل پیشین آن بود و با کد MX83 شناسایی می‌شد. این سری همچنین آخرین نسل از تویوتا کریسیدا بود که در بازار آمریکای شمالی عرضه می‌شد.

کریسیدا نسل چهارم یک خودروی دیفرانسیل عقب بود که به‌طور استاندارد از یک پیشرانه 6 سیلندر خطی با شناسه 7M-GE بهره می‌برد که از توانی معادل 190 اسب بخار و گشتاوری برابر با 250 نیوتن‌متر برخوردار بود؛ اما در بازار خاورمیانه، این سری از کریسیدا عمدتاً با پیشرانه‌های 2.4 لیتری با شناسه 22R و پیشرانه 2.8 لیتری با شناسه 5M عرضه می‌شد. پیشرانه 2.4 لیتری از توانی معادل 108 اسب بخار اما پیشرانه 2.8 لیتری از توانی معادل 138 اسب بخار و گشتاوری برابر با 226 نیوتن‌متر سود می‌برد.

از عمده نکات شایان توجهی که در کریسیدای نسل چهارم توجه صاحب‌نظران را به خود جلب نمود مربوط به سامانه فنربندی جناغی دوبل در محور عقب آن بود. ضمن آنکه، امکانات رفاهی ازجمله شیشه و قفل برقی، کروز کنترل، فرمان تلسکوپی و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک هم در آن استاندارد بود و آپشن هایی همچون ترمز ضد قفل، کروز کنترل، صندلی برقی راننده، سانروف برقی و سی‌دی‌پلیر هم در آن قابل سفارش بود. در بازار آمریکای شمالی، کریسیدا با کمربندی ایمنی اتوماتیک عرضه می‌شد ولی ایربگ هیچ‌گاه در آن ارائه نشد.

نسل چهارم کریسیدا به سبب راحتی، سواری مناسب، هندلینگ موزون، مصرف کم و قابلیت اطمینان عالی خود مورد تمجید و ستایش کارشناسان و عمده مصرف‌کنندگان بود؛ اما مواردی که امتیازات کلی این خودرو را درمجموع پایین می‌آورد یکی مربوط به صندلی عقب آن بود که تا حدی ناراحت بود و دیگری هم مربوط به کیفیت سواری آن بود که در زمان تکمیل بار و مسافر، رو به کاستی می‌نهاد و همچنین صندوق عقب آن نیز نسبتاً کوچک بود و تنها 12.5 فوت مکعب (حدود 353 لیتر) گنجایش داشت.

در سال 1990 میلادی، نسل چهارم تویوتا کریسیدا دستخوش یک فیس‌لیفت شد. تحت این فیس‌لیفت، جلوپنجره آن بازطراحی و آرم جدید تویوتا با لوگو T بر میانه آن تعبیه شد. همچنین رینگ‌های آلومینیمی آن براق‌تر و کنترلرهای تنظیم هوا نیز در آن ساده‌تر شد.

همان‌طور که گفته شد، سری چهارم کریسیدا با پیشرانه‌های 2.4 و 2.8 لیتری وارد بازار خاورمیانه و ازجمله کشورمان شد. این نسل از کریسیدا در خاورمیانه سخت محبوب بود و همواره جز ده خودروی پرفروش این منطقه بود. در این خطه گرم و سوزان، کریسیدا به سبب قابلیت اطمینان فوق‌العاده، پانل‌های محکم بدنه و قطعات یدکی ارزان و سواری نسبتاً نرم خود سخت محبوب بود و عمدتاً به دو صورت تاکسی و مصرف شخصی از آن استفاده می‌شد. نسل چهارم کریسیدا تا سال 1995 میلادی در خاورمیانه عرضه شد تا آنکه کمری جایگزین آن شد.

کریسیدای نسل چهارم از حیث نمای ظاهری خود شباهت بسیاری با انواع لکسس ازجمله مدل LS400 داشت و به سبب همین شباهت، تویوتا فروش آن را در برخی از بازارها متوقف نمود تا از ناحیه آن آسیبی به فروش انواع لوکس لکسس وارد نشود.

همان‌طور که گفته شد، کریسیدای نسل چهارم آخرین نسل از این مدل در بازار آمریکا شمالی بود و خلأ ناشی از نبود آن در بازار استراتژیکی چون آمریکا هر چه سریع‌تر می‌بایستی پر می‌شد. لذا در همین راستا، تویوتا در سال 1992 میلادی مدل 6 سیلندر کمری به نام XLE را راهی این بازار کرد. سپس در سال 1993 میلادی، سری GS لکسس را معرفی نمود؛ اما جانشین اصلی کریسیدا در آمریکا مدل آوالون بود که از سال 1995 میلادی پای به میدان رقابت نهاد.

نسل چهارم تویوتا کریسیدا در اوایل دهه هفتاد شمسی وارد ایران شد و در سال‌های حضور خود همواره جزو جذاب‌ترین و برترین خودروهای روز بازار کشور بود. این خودرو با بهای بالایی، عمدتاً بین 4 الی 5 میلیون، بسته به تیپ رفاهی فروخته می‌شد و در جذابیت آن همین بس که از معدود خودروهای وارداتی به کشورمان بود که از همان آغاز ورود، آوازه کیفیت برتر آن سخت سر زبان‌ها افتاد و حتی بازار خودروهای لوکسی چون مرسدس بنز کلاس E و ب‌ام‌و سری 5 را هم تا حدی از حضور خود متأثر نمود. کریسیدای نسل چهارم به مدت زمان نه‌چندان طولانی در سامانه راهنمایی و رانندگی کشورمان نیز مشغول به خدمت بود.

منبع: WIKIPEDIA.ORG

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.