آیا تویوتا GR یاریس در پیست حریف بامو M2 CS و فییستا ST میشود؟
تویوتا GR یاریس کاملاً اثبات کرده که خودرویی کوچک اما بسیار سریع است. این هاچبک داغ که از مسابقات رالی متولد شده، تاکنون در مسابقات درگ نشان داده که میتواند خودروهای قویتری مثل هوندا سیویک تایپ R را مغلوب کند؛ اما این هاچبک داغ ژاپنی در پیست چگونه عمل میکند و در مقایسه با دیگر خودروهای کوچک پرفورمنس چه عملکردی خواهد داشت؟
برای فهمیدن پاسخ این سؤال، مت واتسون از کارواو رقابتی در پیست را بین سه خودروی متفاوت و درعینحال مشابه ترتیب داده است. در این رقابت، GR یاریس در برابر فورد فییستا ST و بامو M2 CS قرار گرفته است. به نظر میرسد این ویدئوی یازدهدقیقهای برای نشان دادن قدرت و تواناییهای این تویوتای کوچک سه سیلندر در پیست کافی باشد؛ اما قبل از تماشای ویدئو، بهتر است نگاهی به مشخصات فنی خودروها داشته باشیم. GR یاریس به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری سه سیلندر توربو مجهز است که 264 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور دارد و باید وزن 1280 کیلوگرمی خودرو را جابجا کند. یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم این نیرو را به هر چهارچرخ منتقل میکند.
در سینهٔ فییستا ST هم یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری سه سیلندر اکوبوست با 200 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. هرچند فورد قدرت کمتری دارد اما با 1180 کیلوگرم وزن، از رقیب ژاپنی سبکتر است. قویترین خودروی این جمع هم رقیب آلمانی یعنی بامو M2 CS با پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو است که 450 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای عقب فرستاده میشود. این کوپهٔ آلمانی با 1590 کیلوگرم وزن، سنگینترین خودروی این رقابت محسوب میشود.
خب حالا که اعداد و ارقام روی کاغذ را مشاهده کردید میتواند نبرد این سه خودرو را در پیست تماشا کنید.