قیمتگذاری تویوتا ونزا جدید مدل 2021، گرانتر از همهٔ رقبا
پس از حدود پنج سال غیبت، تویوتا قصد بازگرداندن کراساوور ونزا را به بازار ایالاتمتحده دارد و بدین منظور بهتازگی نسل جدید این کراساوور میان سایز را معرفی کرده است. اولین نمونههای نسل جدید ونزا اوایل ماه سپتامبر راهی نمایندگیهای فروش در آمریکا میشوند و تویوتا حالا قیمتگذاری آنرا اعلام کرده است. قیمت ونزا مدل 2021 از 33,645 دلار برای تیپ پایهٔ LE آغاز میشود. این رقم در تیپ میانی XLE به 37,175 دلار میرسد درحالیکه قیمت تیپ بالا ردهٔ لیمیتد هم 40,975 دلار تعیین شده است.
نسل جدید ونزا اما درواقع نسخهٔ ریبج شدهٔ تویوتا هریر است و فقط با یک پیشرانهٔ هیبریدی در بازار آمریکا عرضه میشود. این قوای محرکه از یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی به همراه سه موتور الکتریکی و یک پکیج باطری لیتیوم یونی تازه توسعهیافته تشکیل شده که مجموعاً 219 اسب بخار قدرت تولید میکند. همهٔ تیپهای ونزا بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند اما این سیستم از نوع الکتریکی است یعنی بجای استفاده از میلگاردان برای انتقال نیروی موتور بنزینی به چرخهای عقب، یک موتور الکتریکی روی محور عقب نصب شده که در مواقع نیاز به چرخهای عقب نیرو میدهد.
توزیع نیروی بین محورهای خودرو بسته به شرایط متفاوت خواهد بود و سامانهٔ چهارچرخ محرک توانایی توزیع متغیر گشتاور را دارد. بهعنوانمثال، در هنگام رانندگی با سرعت ثابت در مسیرهای معمولی، کل نیرو فقط به چرخهای جلو منتقل میشود اما در مسیرهای لغزنده سیستم میتواند تا 80 درصد از نیرو را به چرخهای عقب ارسال کند.
از لحاظ قیمتگذاری اما قیمت پایهٔ ونزا از همهٔ رقبای این کلاس بیشتر است بهگونهای که از ارزانترین کراساوور این سگمنت یعنی هیوندای سانتافه حدود 6200 دلار گرانتر است که اختلاف قابلتوجهی است. قدرت موتور هیبریدی ونزا نیز هرچند از قدرت پیشرانههای پایهٔ رقبا بیشتر است اما در برابر موتورهای سفارشی آنها حرفی برای گفتن ندارد. بااینحال، برتری بزرگ ونزا بر رقبا در مصرف سوخت است زیرا تویوتا برای این خودرو مصرف 6 لیتر در هر صد کیلومتر تخمین زده که به میزان قابلتوجهی از همهٔ رقبا کمتر است.
علاوه بر این، درحالیکه همهٔ کراساوورهای این کلاس (بهجز سوبارو اوتبک) در تیپ پایه در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشوند، ونزا بهصورت استاندارد در همهٔ تیپها به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. در جدول زیر میتوانید مقایسهٔ قیمت و مشخصات نسخهٔ پایهٔ همهٔ کراساوورهای میان سایز بازار آمریکا با نسل جدید تویوتا ونزا را مشاهده کنید.
پیشرانه | قدرت | گشتاور | محور محرک | قیمت پایه | |
هیوندای سانتافه | 2.4 لیتری I4 | 185 اسب بخار | 240 نیوتن متر | جلو | 27,415 دلار |
سوبارو اوتبک | 2.5 لیتری H4 | 182 اسب بخار | 238 نیوتن متر | چهارچرخ | 27,655 دلار |
کیا سورنتو | 2.4 لیتری I4 | 185 اسب بخار | 240 نیوتن متر | جلو | 28,110 دلار |
شورلت بلیزر | 2.5 لیتری I4 | 193 اسب بخار | 255 نیوتن متر | جلو | 29,995 دلار |
جیامسی آکادیا | 2.5 لیتری I4 | 193 اسب بخار | 255 نیوتن متر | جلو | 30,995 دلار |
فولکس اطلس | 2.0 لیتری I4 توربو | 235 اسب بخار | 350 نیوتن متر | جلو | 31,565 دلار |
فورد اج | 2.0 لیتری I4 توربو | 250 اسب بخار | 373 نیوتن متر | جلو | 32,345 دلار |
نیسان مورانو | 3.5 لیتری V6 | 260 اسب بخار | 325 نیوتن متر | جلو | 32,625 دلار |
هوندا پاسپورت | 3.5 لیتری V6 | 280 اسب بخار | 355 نیوتن متر | جلو | 33,110 دلار |
تویوتا ونزا | 2.5 لیتری I4 هیبریدی | 219 اسب بخار | ؟ | چهارچرخ | 33,645 دلار |