معرفی تویوتا GR 86 جدید برای بازار ایالاتمتحده
تویوتا GT86 خودروی رانندهٔ بسیار خوبی بود اما از کاستیهایی مثل کمبود قدرت رنج میبرد. حال اما تویوتا سعی دارد با GR 86 جدید این کاستیها را برطرف کند. این کوپهٔ اسپرت جدید برای اولین بار در آوریل امسال رونمایی شد اما حالا نسخهٔ آمریکایی آن معرفی شده که اواخر امسال راهی نمایندگیهای فروش در این کشور خواهد شد. GR 86 مدل 2022 در بیرون از طراحی تکاملی بهره میبرد که جلوپنجرهٔ بزرگ مشکیرنگ چراغهای LED و ورودیهای هوای عمودی از ویژگیهای بخش جلویی آن هستند.
در پروفیل جانبی خودرو، دریچههای هوای جدیدی روی گلگیرهای جلو و رکابهای اسپرتتری از نسل قبلی دیده میشود درحالیکه در عقب هم یک اسپویلر یکپارچه، دو سر اگزوز دایرهای و یک دیفیوزر کوچک نمای اسپرتی ایجاد کردهاند. GR 86 بهصورت استاندارد با رینگهای 17 اینچی ارائه میشود اما تیپ پریمیوم به رینگهای 18 اینچی فورجکاری شدهٔ مشکیرنگ با لاستیکهای چسبندهتر میشلن پایلوت اسپرت 4 مجهز خواهد بود. وظیفهٔ متوقف کردن خودرو هم بر عهدهٔ دیسکهای ترمز 11.6 اینچی در جلو و 11.4 اینچی در عقب است.
در داخل GR 86 هم شاهد فضایی تکاملی با داشبورد جدید، صندلیهای اسپرت بروز و نمایشگر 8 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هستیم. این کوپهٔ جدید ژاپنی با برخورداری از صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی با گرافیک متغیر بسته به حالت رانندگی، از لحاظ تکنولوژی هم ارتقاء پیدا کرده است. بهعنوانمثال، این نمایشگر در حالت رانندگی پیست، دندهٔ درگیر، دور موتور، دمای آب و دمای روغن را نشان میدهد.
تیپ پریمیوم در داخل از تودوزی چرمی و آلکانترا به همراه تریم نقرهای، پدالهای آلومینیومی و سیستم صوتی با هشت بلندگو برخوردار است. در بخش ایمنی هم مدلهایی که به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند بهصورت استاندارد با سیستم کمکرانندهٔ EyeSight سوبارو ارائه میشوند که شامل کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط، ترمز پیش از برخورد، دستیار نوربالا و... میشود.
یکی از بزرگترین گلایهها از GT86 قبلی کمبود قدرت بود که حالا تویوتا با تجهیز GR 86 به یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری جدید این مشکل را برطرف کرده است. این موتور چهار سیلندر به لطف حجم بیشتر و همچنین تغییراتی در منیفولدهای هوا و دود، 228 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند این پیشرانه هنوز هم از توربوشارژر بیبهره است اما 23 اسب بخار قدرت و 38 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور 2 لیتری قبلی تولید میکند.
هرچند شاید این افزایش نیرو چندان زیاد به نظر نرسد اما مطمئناً تأثیر خود را در عمل نشان میدهد زیرا شتاب صفر تا 96 کیلومتر خودرو با گیربکس شش سرعتهٔ دستی از 7 ثانیه به 6.1 ثانیه رسیده است. این اختلاف شتاب با گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک بیشتر حس میشود زیرا GR 86 با این گیربکس ظرف 6.6 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد که 1.4 ثانیه نسبت به قبل بهبود یافته است.
علاوه بر این، پیشرانهٔ 2.4 لیتری اوج گشتاور خود را در دور نسبتاً پایین 3700 rpm ارائه میکند که پیشرفت چشمگیری نسبت به موتور قبلی است که برای تولید اوج خروجی خود باید به دور 6600 rpm میرسید. GR 86 همچنین به دیفرانسیل لغزش محدود تورسن و گلگیرهای و سقف آلومینیومی هم مجهز شده است که وزن آنرا به 1270 کیلوگرم رساندهاند.