احتمال معرفی نسل جدید تویوتا لندکروزر پرادو در سال 2022
نسل جدید تویوتا لندکروزر سری 300 پس از 14 سال جایگزین سری 200 قبلی شد؛ اما چه اتفاقی برای مدل اندکی کوچکتر لندکروزر پرادو رخ خواهد داد؟ علیرغم بهروزرسانی بسیار صورت گرفته، سری 150 فعلی خودرویی 12 ساله بوده و بنابراین دیر یا زود نوبت به تعویض نسل این خودرو نیز خواهد رسید.
چهارمین نسل لندکروزر پرادو سری 150 در سال 2009 معرفی شد و از آن زمان تاکنون بهروزرسانیهای متنوعی را دریافت کرده و در سالهای 2013 و 2017 نیز فیس لیفت های سنگینی را تجربه نموده است. جدیدترین بهروزرسانی این قدبلند ژاپنی نیز شامل بهبودهایی در بخش قوای محرکه و تجهیزات بوده و مدل سالگرد 70 سالگی آن نیز در سال 2021 عرضه شده است.
با توجه به اینکه فاصلهای 2 ساله میان معرفی سری 150 و سری 200 وجود داشته بنابراین منطقی است که انتظار معرفی نسل جدید پرادو سری 250 را در سال 2023 داشته باشیم. برخی وبسایتها خبر از عرضه این خودرو در تابستان سال 2023 دادهاند اما برخی نیز میگویند این خودرو تابستان سال 2022 معرفی خواهد شد.
بههرحال نسل جدید پرادو قطعاً ساختار بدنه روی فریم خود را حفظ خواهد کرد. استایل ظاهری این خودرو روندی تکاملی را طی کرده و برخی عناصر سری 300 را قرض خواهد گرفت و از نظر ابعادی نیز مشابه نسل فعلی خواهد بود. انتظار میرود در داخل کابین پرادوی جدید نیز طراحی هفتنفره با متریال بهتر و تکنولوژی مدرنتر دیده شود.
محتملترین سناریو برای سری 250 استفاده از فریم نردبانی سری 300 با ابعاد کوچکتر است. به این ترتیب نسل جدید پرادو نه تنها میتواند سبکتر از نسل پیشین باشد بلکه از نظر هندلینگ جادهای و کیفیت سواری نیز بهتر یافته و از اعتبار آفرودش نیز چیزی کم نشود. تریم های فول تر این خودرو نیز میتوانند از تجهیزات مدرنی همچون سستم تعلیق دینامیک لندکروزر GR اسپورت استفاده کنند.
انتظار داریم زیر کاپوت این خودرو برای اولین بار از پیشرانههای هیبریدی 2.5 یا 2.7 لیتری مشابه راو 4 و هایلندر استفاده شود. همانگونه که قبلاً گفتهایم، ظاهراً پیشرانه در حال توسعه پیشرانه دیزلی هیبریدی برای محصولات شاسیبلند و پیکاپ خود بوده و شاید از آن در پرادو هم استفاده کند.
گفته میشود در بخش پیشرانههای درونسوز نیز پیشرانه 4 سیلندر 2.8 لیتری توربودیزل فعلی حفظ شود. این پیشرانه اخیراً بهروز شده و قدرت 200 اسبی و گشتاور 500 نیوتون متری داشته و با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک همکاری میکند. مصرف سوخت 7 لیتر در هر صد کیلومتر و آزاد کردن 192 گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر نیز از دیگر شاخصههای این پیشرانه است.
همچنین احتمال حذف این پیشرانه و جایگزین کردن آن با نمونه 6 سیلندر 3.3 لیتری توربودیزل لندکروزر سری 300 وجود دارد. این نیروگاه آهنین در لندکروزر قدرت 304 اسبی و گشتاور 700 نیوتون متری تولید میکند. پیشرانه یاد شده میتواند با گیربکس 10 سرعته اتوماتیک همکاری کرده و مصرف سوخت و آلایندگی پایینتری داشته باشد.
احتمالاً در ماههای آتی اخبار بیشتری از نسل جدید تویوتا لندکروزر پرادو منتشر خواهد شد. انتظار میرود همین تغییرات در نسل جدید لکسس GX 460 نیز اعمال شود، خودرویی که نسخه ریبج شده از پرادو برای بازار آمریکای جنوبی است.