معرفی کانسپت تویوتا GR سوپرا ریسینگ
پس از سالها انتظار و شایعات و تصاویر جاسوسی، سوپرا بازگشت خود را در ژنو با یک نسخه مسابقهای و با نام GR سوپرا جشن گرفت. خودرویی در قامت کانسپت که هرچند نشانههایی از نسخه نهایی استاندارد جاده را نیز به نمایش میگذارد اما هنوز هم آن سوپرایی نیست که منتظرش بودیم.
درواقع سوپرای جدید توسط بخش مسابقهای تویوتا یعنی گازو ریسینگ تدارک دیده شده و نشانههایی از نسخه اصلی را نیز با خود دارد تا بتوانیم آمادگی بیشتری برای ملاقات دوباره با سوپرا که سال 2002 بازنشسته شده بود پیدا کنیم.
در این خودروی مفهومی مسابقهای، تأکید بیشتر بر روی صرفهجویی در وزن بوده به گونهای که پنجرهها از پلاستیک ساخته شدهاند. مواد کامپوزیتی نیز بخش اعظم بدنه را تشکیل میدهند. پنل های دربها از فیبر کربن ساخته شدهاند و در کابین نیز تنها موارد ضروری دیده میشوند.
چرخهای مسابقهای BBS با یک مهره بزرگ مرکزی و کیت ایمنی شامل آهنکشی داخل یا رول کیج و کپسول آتشنشانی مواردی هستند که در نسخه جادهای نخواهیم دید.
در مورد قوای فنی این نسخه کانسپت هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است. اما به گفته تاپ گیر قرار است نسخه خیابانی در نمایشگاه دیترویت و با پیشرانه 6 سیلندر خطی توربوی BMW رونمایی شود. هرچند مقامات تویوتا از تفاوتهای بنیادین این خودرو با بامو Z4 آینده سخن میگویند و میراث سوپرا را بهعنوان یک خودروی اسپرت خالص ژاپنی ادامه خواهند داد. بنابراین در اینجا برخلاف روندی که بین تویوتا GT86 و سوبارو BRZ اتفاق افتاد شاهد یک خودروی مستقل خواهیم بود. هرچند پیشرانه و سیستم تعلیق این خودرو با BMW مشترک باشد.
ظاهراً پیشرانه شش سیلندر متعلق به BMW M3 خواهد بود و در عین حال خبری از پیشرانه V8 لکسس یا نسخههای هیبریدی هم نخواهد بود. هرچند این موضوع بهطور کامل نیز رد نشده و احتمال آن در آینده وجود خواهد داشت.
نکته نهایی اینکه تویوتا سوپرای جدید در تأسیسات و کارخانه بامو تولید خواهد شد و از لوگوی GRMN یا گازو ریسینگ استفاده خواهد کرد.