مقایسهٔ نیسان Z جدید با تویوتا سوپرا، اصالت ژاپنی یا مهندسی آلمانی؟

چهارشنبه 3 شهریور 1400 - 08:30
مطالعه 6 دقیقه
2021-GR-Supra-2VS-NISSAN-Z-1024x576
نسل پنجم تویوتا سوپرا به خاطر وجود رقبای قدرتمندی در بازار، هرگز کار ساده‌ای در پیش نداشت اما حالا با معرفی نیسان Z جدید اوضاع سخت‌تر هم شده است....
تبلیغات

نسل پنجم تویوتا سوپرا به خاطر وجود رقبای قدرتمندی در بازار، هرگز کار ساده‌ای در پیش نداشت اما حالا با معرفی نیسان Z جدید اوضاع سخت‌تر هم شده است. درحالی‌که تویوتا همچنان تلاش می‌کند تا طرفداران سختگیر خود را متقاعد کند که سوپرای برگرفته از ب‌ام‌و لیاقت و شایستگی نام بزرگ سوپرا را خواهد داشت، معرفی یک رقیب ژاپنی اصیل می‌تواند خبر بسیار بدی برای آن باشد.

خبر بدتر هم اینکه این رقیب جدید آن‌قدر ارزان‌تر است که باعث می‌شود سوپرای 3 لیتری شبیه به یک شوخی بی‌مزه به نظر برسد. در مقایسه با نیسان Z، حتی سوپرای چهار سیلندر هم گران به نظر می‌رسد و ممکن است این رقیب جدید حتی خریداران GR 86 را هم وسوسه کند که کمی بیشتر سر کیسه را شل کرده و سراغ Z نیسان بروند. البته نیسان هنوز قیمت دقیق این خودرو را اعلام نکرده اما مقامات این شرکت در روز رونمایی به قیمت پایهٔ حدود 40 هزار دلار اشاره کرده‌اند.

این در حالی است که قیمت پایهٔ سوپرا برای نسخهٔ چهار سیلندر از 43,090 دلار و نسخهٔ شش سیلندر از 51,090 دلار شروع می‌شود. این نسخه به‌صورت استاندارد به کمک‌فنرهای تطبیقی و دیفرانسیل فعال مجهز است اما کسانی که ترمزهای برمبو، سیستم صوتی JBL با 12 بلندگو و صندلی‌های چرمی با تنظیم 12 جهته می‌خواهند باید سراغ نسخهٔ شش سیلندر پریمیوم بروند که 55 هزار دلار قیمت دارد. بله البته سوپرا به‌صورت استاندارد با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود که این ویژگی در نیسان با هزینهٔ اضافی همراه خواهد بود اما باید توجه داشت که در این خودروها بسیاری از خریداران گیربکس دستی را ترجیح می‌دهند و این هم می‌تواند برگ برندهٔ دیگری برای Z باشد.

از همهٔ این‌ها که بگذریم، برتری اصلی Z قدرت بیشتر آن نسبت به هردو نسخهٔ سوپرا است. البته پیشرانه‌های ب‌ام‌و که در سینهٔ سوپرا قرار می‌گیرند عالی هستند. موتور 2 لیتری چهار سیلندر این خودرو 255 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد و پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که خروجی بدی نیست اما Z جدید به پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی اینفینیتی Q60 Red Sport 400 با 400 اسب بخار قدرت مجهز شده است.

البته سوپرا 25 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به 475 نیوتن متر نیسان دارد اما کوپهٔ تویوتا برای جلب نظر خریداران به چیزی بیشتر از این برتری کوچک نیاز دارد. البته با همهٔ این‌ها سوپرا واقعاً خودرویی دوست‌داشتنی است اما به نظر می‌رسد با عرضهٔ رقیبی قوی‌تر و ارزان‌تر توسط نیسان، تویوتا باید قیمت آن‌را کاهش دهد. البته شاید تویوتا نتواند این کار را انجام دهد زیرا در حال حاضر سوپرای 3 لیتری حدود 13 هزار دلار از ب‌ام‌و Z4 M40i با قوای محرکهٔ یکسان ارزان‌تر است و قیمت نسخهٔ 2 لیتری را هم نمی‌تواند خیلی کاهش دهد چون روی فروش GR 86 با قیمت پایهٔ حدودی 30 هزار دلار تأثیر خواهد گذاشت.

دراین‌بین باید به موضوع دیگری هم توجه کرد. در ماه مارس امسال، منبعی که ادعا می‌کرد از اطلاعات داخلی نیسان خبر دارد و دقیقاً می‌دانست کوپهٔ جدید نیسان بجای 400Z صرفاً Z نام خواهد داشت، قیمت پایهٔ این خودرو را 34,995 دلار اعلام کرد. هنوز مشخص نیست که این ادعا صحت داشته یا نه اما اگر Z با پیشرانهٔ V6 توئین توربوی کنونی چنین قیمتی نداشته باشد، ممکن است نیسان ارائهٔ یک نسخهٔ V6 تنفس طبیعی را برای آن در نظر گرفته باشد. این نسخه با قدرتی در حدود 300 اسب بخار و قیمت 35 هزار دلاری، نه‌تنها می‌تواند سوپرای 2 لیتری و GR 86 را نابود کند بلکه حتی می‌تواند خریداران مزدا میاتا و هاچ‌بک‌های داغ را هم به سمت خود بکشد.

بااین‌حال، نیسان فعلاً در مورد نسخه‌های دیگر Z جدید حرفی نزده و سخنگوی این شرکت گفته ما در حال حاضر فقط اطلاعات مربوط به V6 توئین توربو را منتشر می‌کنیم. خب بااین‌همه، شما کدام‌یک از این کوپه‌های اسپرت ژاپنی را ترجیح می‌دهید؟ نیسان Z اصیل ژاپنی را ترجیح می‌دهید یا به مهندسی بی‌نقص آلمانی زیر پوسته‌ای ژاپنی بیشتر علاقه دارید؟

کپی لینک

مشخصات فنی

نیسان Z

تویوتا سوپرا 3.0

پیشرانه

3 لیتری V6 توئین توربو

3 لیتری I6 توئین توربو

قدرت

400 اسب بخار

382 اسب بخار

گشتاور

475 نیوتن متر

500 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

عقب

طول

4,379 میلی‌متر

4,380 میلی‌متر

عرض

1,844 میلی‌متر

1,865 میلی‌متر

ارتفاع

1,316 میلی‌متر

1,295 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,550 میلی‌متر

2,470 میلی‌متر

قیمت

حدود 40,000 دلار

51,090 دلار

[poll id="90"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.