مقایسه هیوندای آیونیک و تویوتا bz4x
با بازیکنان آشنا شوید: هیوندای آیونیک 5 و تویوتا bz4x، آیونیک 5 یک خودروی برقی با استعداد و زیبا است و اولین خودرو هیوندای با برند آیونیک است و از این گذشته تمام الکتریکی است. اگرچه bz4x اولین خودروی برقی با باطری جدید تویوتا است، اما تویوتا یک مدل RAV4 برقی را در سال 1997 معرفی کرد و تا امروز هم تویوتا میرای را عرضه میکرده. با توجه به این تجربه، ما فکر کردیم که عادلانه است که bz4x را با بهترینهای موجود در این زمینه مقایسه کنیم.
برای این مقایسه به سراغ مدلهای چهارچرخ محرک برتر یعنی هیوندای آیونیک Limited AWD با قیمت 55920 دلار و تویوتا bz4x AWD EV با قیمت 52050 دلار رفتیم.
آیا این دو خودرو SUV های الکتریکی هستند یا هاچبکهای الکتریکی؟
اگرچه هر دو بهعنوان خودروهای اسپرت جمعوجور معرفی میشوند، اما مرز بین SUV و خودروی هاچبک را محو میکنند.
طول هر دو فقط 2 سانتیمتر کوتاهتر از RAV4 و تقریباً به همان عرض است. اما ارتفاع bz4x حدود 5 سانتیمتر و هیوندای آیونیک 10 سانتیمتر کوتاهتر از RAV4 است. در نظر بگیرید که هر دو باتریهای سنگینشان را زیر خود حمل میکنند که ارتفاع آنها را از زمین کاهش میدهد و میتوانید درک کنید که چرا آنها از پشت فرمان بیشتر شبیه یک هاچبک هستند تا SUV.
کابین:
آیا میدانستید که در آیونیک 5 بین راننده و سرنشین کناری هیچ کنسولی وجود ندارد؟ و از آنجا که هیچ گیربکسی هم ندارد ما را به یاد مینیونها و سدانهایی که صندلیهای جلویشان نیمکتی بودند میاندازد. دسترسی به ادوات کابین نسبتاً ساده است و در کابین فضای ذخیرهسازی زیادی وجود دارد.
تویوتا، در مقابل، بسیار ساده است. باوجود داشبورد تمام دیجیتال، کنترلرها و نمایشگرها به نظر میرسند که میتوان آن را از هر تویوتایی متمایز کرد و این سادگی ویژگی بارز bz4x است. پشت آمپر bz4x خیلی نزدیک به شیشه جلو قرار گرفته است و خواندن آن کمی مشکل است اما عادت میکنید و زمانی که عادت کردید، عاشقش میشوید!
هر دو خودرو دارای فضای کافی در ردیف عقب هستند. باوجوداینکه در هیوندای، سقف ارتفاع پایینتری دارد؛ صندلیهای عقب ارتفاع بیشتری نسبت به تویوتا دارند و راحتتر هستند؛ البته شما در هیچیک از این دو خودرو احساس کمبود فضا نمیکنید. سانروف تمام شیشه آیونیک نور بیشتری را نسبت به سقف پاناروما دوتکه bz4x به کابین وارد میکند. جالب است بدانید فضای بار هر دو خودرو 770 لیتر است، اما آیونیک دارای صندلی عقب کشویی برای تنظیم بین فضای مسافر و چمدان است که اجازه میدهد سرنشینان در موقعیت دلخواهشان قرار گیرند.
رانندگی:
تویوتا در جاده باز ما را غافلگیر کرد؛ اگرچه به سرعت هیوندای نمیرسد ولی قوی و بسیار پاسخگو است. تویوتا سواری بهتری هم دارد. این خودرو راحت و آرامشبخش است، اما در هیوندای علیرغم اینکه صدای کمتری به کابین میآید، حس آشفتگی و پریشانی دارد.
در بخش مسیر آزمایشی ما، هیوندای چسبندگی بسیار خوبی از خود نشان داد و بسیار از تویوتا که عملکرد سادهای در هندلینگ داشت بهتر عمل میکرد. هر دو خودرو دارای کروز کنترل و رادار خطی بودند و در هر دو؛ سیستمها بهخوبی کار میکردند؛ اما ایکاش رادار خطی هیوندای مستقل از کروز کنترل روشن میشد.
شارژ باتریها:
نسخه AWD آیونیک 5 دارای برد 410 کیلومتری است، درحالیکه bz4x limited AWD میتواند نهایتاً 355 کیلومتر را بپیماید. 55 کیلومتر زیاد نیست اما تفاوت در مدت زمان شارژ قابل توجه است. هیوندای دارای یک سیستم شارژ 800 ولتی است که میتواند از شارژرهای پرسرعت 350 کیلوواتی استفاده کند. هیوندای میگوید ماشین من میتواند در 18 دقیقه شارژ آیونیک را از 10 به 80 درصد برساند که تجربه ما این را ثابت میکند؛ اما این در حالی است که تویوتا میگوید bz4x چهار چرخ محرک من نمیتواند با برق بیش از 100 کیلووات شارژ شود، به این معنی که شارژ 10 تا 80 درصد تویوتا یک ساعت بیشتر از هیوندای طول میکشد.
در طول آزمایش، برای شارژ باتریهای توقف کردیم. هر دو خودرو را به شارژرهای 150 کیلوواتی وصل کردیم. هیوندای چند دقیقه بعد به 80 درصد شارژ رسید اما تویوتا برای شارژ کامل حدود یک ساعت ما را معطل کرد.
بیایید آن روی سکه را در نظر بگیریم؛ ما آماده بودیم که هیوندای را بهعنوان برنده معرفی کنیم، اما هنوز تفاوت قیمت را در نظر نگرفته بودیم. هیوندایی که ما سوار میشدیم 4390 دلار بیشتر از تویوتا قیمت داشت. سرعت شارژ بالاتر ممکن است این هزینه اضافی را توجیه کند، اما چه میشود اگر ما در خانوادهای باشیم که سرعت شارژ برایشان مهم نباشد؟ آیا تویوتا ارزش بهتری دارد؟ این طور نیست. آیونیک 5 امکانات و ظاهر بهتری دارد و انتخاب نسخه ارزانتر SEL هم که 51000 دلار قیمت دارد بدان معناست که بدون سانروف بزرگ، هدآپ دیسپلی زیبا و چند ویژگی دیگر زندگی کنید.
اگرچه تویوتا در رتبه دوم ظاهر شد اما میتوانیم از آن استفادههای بسیار خوبی کنیم. سادگی و سهولت استفاده از bz4x را نباید دستکم گرفت؛ برای کسی که اهل فناوری نیست و نمیخواهد دفترچه راهنمای خودرو را بخواند یا مجموعهای از ویدیوهای YouTube را تماشا کند و فقط میخواهد سوار ماشین شود و رانندگی کند، تویوتا bz4x انتخاب بهتری است.
با توجه به اینکه به نظر میرسد هر خودروسازی میخواهد از تسلا تقلید کند و خودروهای برقی خود را به ویترینی از فناوریهای پیشرفته تبدیل کند، استفاده از تویوتا بسیار آسانتر است. ما همچنین نمیتوانیم سواری بهتر و رانندگی راحتتر در تویوتا را ندیده بگیریم. bz4x یک خودروی الکتریکی شایسته با بسیاری از ویژگیهایی است که تویوتا را به یکی از محبوبترین برندهای خودرو در جهان تبدیل کرده است.
با این حال، پس از ارزیابیهای گسترده و پیدرپی، هیوندای آیونیک پنج 2022 بهعنوان برنده ظاهر شد. این یک SUV الکتریکی شگفتانگیز است که هم کاربردی و هم آیندهنگر است. بااینوجود، حاشیه پیروزی بر تویوتا کمتر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم.
مقام دوم: تویوتا bz4x
مزایا: شتاب بهتر، هندلینگ نسبتاً خوب، کارکرد آسان.
معایب: ارتفاع کم صندلیهای عقب. برد متوسط. شارژ کند
مقام اول: هیوندای آیونیک 5
مزایا: ظاهری زیبا و شیک، فضای داخلی جادار، شارژ فوقسریع.
معایب: سیستم تعلیق ضعیف. قیمت بالاتر