مبارزه ساموراییهای تازهنفس، تویوتا سوپرا در برابر نیسان Z
موستانگ در برابر کامارو، سری 5 در برابر E کلاس، آکورد در برابر کمری. همهٔ اینها رقابتهای بزرگ و تاریخی خودرویی هستند و حالا پس از سالها انتظار، بالاخره میتوانیم تویوتا سوپرا را در برابر نیسان Z قرار دهیم تا یکی دیگر از رقابتهای جذاب جهان ماشین دوباره احیا شود. نبردی که برای دیدن دوبارهٔ آن حدود سه دهه صبر کردیم. البته از یک سو، این رقابت نیسان با بیامو است زیرا سوپرا بر اساس بیامو Z4 ساخته شده و درواقع باید آن را زوپرا بنامیم! از سوی دیگر، نیسان Z هم خودروی کاملاً جدیدی نیست زیرا بخش بزرگی از شاسی خود را از 370Z متعلق به سال 2009 گرفته است. درهرصورت، این نبردی است که مردم میخواهند ببینند، پس چرا آن را برگزار نکنیم؟
در ابتدا بیایید ابعاد دو خودرو را باهم مقایسه کنیم. نیسان تنها 2.5 میلیمتر طول و 10 میلیمتر عرض کمتری نسبت به تویوتا دارد درحالیکه ارتفاع آن 23 میلیمتر بیشتر است. تفاوت بزرگتر در فاصلهٔ محوری دیده میشود یعنی جایی که برای نیسان 2,550 میلیمتر و برای تویوتا 2,469 میلیمتر است. پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربوی نیسان 400 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ سوپرا که ساخت بیامو است، 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب تحویل میدهد.
حال وقت وزنکشی فرامیرسد که بسیار مهم خواهد بود. Z از نسل قبلی تا نسل جدید حدود 90 کیلوگرم چاقتر شده و حالا وزن آن به 1590 کیلوگرم رسیده است درحالیکه سوپرا با 1534 کیلوگرم، خودروی سبکتری است. در این خودروها اما فقط وزن مهم نیست بلکه توزیع آنهم اهمیت دارد که در اینجا هم سوپرا برتری واضحی دارد زیرا تنها 51.7 درصد از وزن آن روی چرخهای جلو قرار گرفته درحالیکه این رقم برای نیسان 56.4 درصد است.
قیمت نیسان Z در تیپ پایهٔ اسپرت از 41,015 دلار شروع میشود درحالیکه نسخهٔ پایهٔ سوپرا 44,565 دلار قیمت دارد. این شکاف قیمتی اما وقتی بیشتر نگرانکننده خواهد شد که بدانیم قیمت 44 هزار دلاری برای سوپرای چهار سیلندر 255 اسب بخاری است و برای خرید نسخهٔ شش سیلندر باید حداقل 52,915 دلار پرداخت کرد. این رقم با تیپ بالایی نیسان Z یعنی پرفورمنس قابلمقایسه خواهد بود که در نمونهٔ آزمایشی ما با رنگ قرمز بدنه، پارکابیهای چراغدار و کفپوشهای سفارشی، 53,610 دلار قیمت دارد. قیمت سوپرای آزمایشی ما هم با پکیج کمکراننده به 57,260 دلار رسیده است.
در آزمایش شتاب، Z با گیربکس دستی ظرف 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه سوپرا با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک این کار را ظرف 3.7 ثانیه انجام میدهد. این فاصله در پایان مسافت 400 متر هم ثابت میماند زیرا نیسان پس از 13 ثانیه و تویوتا ظرف 12.2 ثانیه از خط پایان رد میشوند. هردو خودرو از لانچ کنترل بهره میبرند اما این سیستم در سوپرا هرزگردی چرخها را بهتر مدیریت میکند.
در ترمز گیری هم برتری با سوپرا است زیرا از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در 44.8 متر متوقف میشود اما Z برای انجام این کار به 50.6 متر فضا نیاز دارد. در آزمایش چسبندگی و شتاب جانبی، سوپرا با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت خود شتاب 1 جی را ثبت میکند درحالیکه Z با لاستیکهای بریجستون پوتنزا نمیتواند رقمی بهتر از 0.93 جی ثبت کند. البته تعویض کردن لاستیکهای بریجستون نیسان قطعاً پرفورمنس Z را بهتر خواهد کرد اما با این شرایط، در راند اول این مسابقه سوپرا قاطعانه به پیروزی میرسد.
در جادههای تنگ فنی، سوپرا خودرویی بازیگوش است اما درعینحال دقتی دارد که شما را تشویق میکند تا بهتدریج سختتر و خشنتر رانندگی کنید. سیستم تعلیق خودرو نیز با دقت تنظیم شده است و در پیچهای پیدرپی بهخوبی بدنه را کنترل میکند. در همان جاده اما Z اعتمادبهنفس سوپرا را القا نمیکند. البته دلیل اصلی این موضوع را میتوان لاستیکهایی دانست که چسبندگی کمتری دارند و در پیچها بشدت جیغ میکشند. این مشکل در سراشیبیها که چسبندگی چرخهای جلو کاهش پیدا میکند بیشتر خود را نشان میدهد و صدای جیغ لاستیکها به راننده میگوید برای ورود به پیچ بعدی سرعت را کاهش دهد.
البته Z هنوز هم نمیخواهد بازنده باشد و با برخورداری از سه پدال و یک دستهدنده، به دنبال کسب امتیاز از داوران است. این چیزی است که سوپرا تا مدل 2023 نخواهد داشت و یکی از بهترین ویژگیها برای جذب خریدارانی خواهد بود که به دنبال رانندگی درگیر کننده و هیجانانگیز هستند. Z همچنین به تطبیقدهندهٔ دور موتور خودکار (Rev Matching) هم مجهز است تا معکوس دادنها به نرمی صورت گیرد. هرچند این سیستم فوقالعاده خوب کار میکند ولی ما تعویض دندهٔ سنتی با گاز و کلاچ دو مرحلهای را ترجیح میدهیم و بنابراین خوشبختانه میتوان با فشردن یک دکمه، سیستم کمکی را غیرفعال کرد. بااینحال، هرچند بازی با پدالها و جا زدن دندهها بسیار لذتبخش است اما امتیازات Z را آنقدر افزایش نمیدهد تا بتواند حریف را ضربهفنی کند.
سیستم تعلیق هردو خودرو برای پرفورمنس تنظیم شده است اما هیچکدام خشکی آزاردهندهای ندارند. البته سوپرا از کمکفنرهای تطبیقی بهره میبرد که از یک سو سواری کمی راحتتر و از سوی دیگر کنترل کمی سفتتری را فراهم میکند. صندلیهای هردو خودرو نیز از ابر کافی برخوردارند اما نه آنقدر که راننده را بیشازحد از جاده جدا کنند. در اینجا نیز سوپرا تنظیمات برقی بیشتر و حمایت بهتری از کمر را فراهم میکند. کوپهٔ تویوتا همچنین با برخورداری از کابین مدرنتری که توسط بیامو ساخته شده است، همچنان به زدن ضربههای کاری به رقیب ادامه میدهد.
البته بخش عمدهای از داشبورد Z برای تجهیز به نمایشگر لمسی بزرگتر، صفحه آمپر دیجیتالی و غربیلک فرمان جدید، از نو طراحی شده است اما هنوز هم موارد ناامیدکنندهٔ زیادی در سراسر آن به چشم میخورد. کنسول میانی خودرو با انبوهی پلاستیک خشک و بدساخت و دکمههای بزرگ قدیمی که از انبار قطعات نیسان گرفته شدهاند، مانند یک دهه پیش به نظر میرسد. هیچکدام از این کوپهها صندوق بار بزرگی ندارند ولی در اینجا هم نیسان با صندوق کمعمق 200 لیتری، در پس سوپرا با 283 لیتر قرار میگیرد.
از همان ابتدای مبارزه، مشخص بود که بازگشت نیسان Z به میدان با پیروزی همراه نخواهد بود. البته این بدان معنا نیست که نیسان باید کوپهٔ افسانهای خود را بازنشست میکرد زیرا این بهترین نسل در کل تاریخ Z محسوب میشود اما سوپرا کاملاً نسبت به آن برتری دارد هرچند که ممکن است ظاهر نهچندان جذاب کوپه تویوتا برای سوق دادن برخی خریداران به سمت نیسان کافی باشد.
بهطورکلی، ازهرجهت سوپرا خودروی اسپرت بهتری است و در این مبارزه پیروز میشود. شاید یک Z نیسمو در آینده با پرفورمنس بهتر بتواند امتیازات نیسان را افزایش دهد اما بعید است که مشکلات داخلی آن را برطرف کند؛ بنابراین، برای اینکه این رقابت را با همان تشبیه به یک مسابقهٔ بوکس به پایان ببریم، باید گفت نیسان Z جدید به امید یک ناک اوت شانسی بشدت در حال تلاش است اما سوپرا با اطمینان ضربات دقیق و بیپاسخی را وارد میکند.
مقام دوم: نیسان Z
نقاط قوت: گیربکس دستی جذاب، پیشرانهٔ V6 قدرتمند، قیمت کمتر
نقاط ضعف: چسبندگی پایین لاستیکها، کابین قدیمی با متریال ناامیدکننده، عمق کم صندوق بار
مقام اول تویوتا سوپرا
نقاط قوت: تنظیم عالی سیستم تعلیق، کیفیت سواری مطلوب، پیشرانهٔ شش سیلندر خطی قدرتمند
نقاط ضعف: طراحی بیرونی نهچندان جذاب، صندوق بار کوچک، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی میتوانست بهتر باشد
مقایسه مشخصات فنی
نیسان Z | تویوتا سوپرا | |
پیشرانه | 3 لیتری V6 توئین توربو | 3 لیتری I6 توربو |
قدرت | 400 اسب بخار | 382 اسب بخار |
گشتاور | 475 نیوتن متر | 500 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 4.5 ثانیه | 3.7 ثانیه |
مسافت 400 متر | 13.0 ثانیه | 12.2 ثانیه |
توقف از 110 کیلومتر | 50.6 متر | 44.8 متر |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت | 257 کیلومتر/ساعت |
شتاب جانبی | 0.93 جی | 1.00 جی |
وزن خالص | 1590 کیلوگرم | 1534 کیلوگرم |
توزیع وزن | 51.7 به 48.3 جلو/عقب | 56.4 به 43.6 جلو/عقب |
فاصلهٔ محوری | 2,550 میلیمتر | 2,469 میلیمتر |
طول | 4,379 میلیمتر | 4,381 میلیمتر |
عرض | 1,844 میلیمتر | 1,854 میلیمتر |
ارتفاع | 1,315 میلیمتر | 1,293 میلیمتر |
مصرف سوخت | 11.7 لیتر ترکیبی | 9.4 لیتر ترکیبی |
ظرفیت سرنشین | 2 نفر | 2 نفر |
حجم صندوق بار | 200 لیتر | 283 لیتر |
قیمت پایه | 51,015 دلار | 56,065 دلار |
قیمت تستشده | 53,610 دلار | 57,260 دلار |