تویوتا

نگاهی به تویوتا bZ4X مدل ۲۰۲۳، کراس‌اوور برقی با رویکرد جدید

بالاخره یک تویوتا برقی از راه رسید!

مقدمه

تابستان گذشته، ۴۰ درصد از کسانی که در آینده قصد خرید خودروی برقی داشتند، گفتند که نام خودروی برقی تویوتا را شنیده‌اند. از این تعداد، ۲۱ درصد گفتند که به خرید آن فکر می‌کنند. نکته جالب اینجاست که تویوتا bZ4X 2023 به‌تازگی معرفی شده و ما اکنون در حال تست آن هستیم؛ به‌عبارت‌دیگر، همه مردم مشتاق خرید ماشینی بودند که وجود نداشت!

تویوتا bZ4X

کابین

تویوتا توانسته در کابین bZ4X طرحی آینده‌نگرانه اما درعین‌حال ساده و کاربردی را به وجود آورد. کنترل بیشتر فناوری‌های داخل کابین bZ4X تحت سلطه یک صفحه‌نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی است. این نمایشگر پیش‌ازاین فقط در توندرا استفاده شده بود. البته هنوز کنترل سیستم‌هایی مانند تهویه از طریق دکمه‌های فیزیکی روی کنسول انجام می‌شود. شیفتر تعویض دنده bZ4X کاملاً شما را با یک توصیف جدید از سردنده‌ها آشنا می‌کند! برای شروع به حرکت باید این سردنده را به سمت راست فشار دهید. برای دنده عقب نیز باید سردنده را به سمت چپ بفشارید.

کابین تویوتا bZ4X

متریال استفاده شده بر روی داشبورد بر خلاف انتظارمان، از پلاستیک نرم به همراه روکش پارچه‌ای خاکستری‌رنگ بود. در زیر، یک بخاری تابشی اختیاری وجود دارد که کابین را سریع‌تر از آنچه که HVAC می‌تواند مدیریت کند گرم می‌کند. یک کنسول مرکزی مرتفع با فضای زیاد برای قراردادن اشیا در کابین مشاهده می‌شود. این فضا در واقع آن‌قدر بزرگ است که به نظر نمی‌رسد هیچ‌گاه پر شود!

متأسفانه، روکش بسیاری از قطعات داخل کابین و تزئینات اطراف آن مشکی براق است. این رنگ به طرز وحشتناکی اثر انگشت را به خود جذب می‌کند و همواره نور خورشید را بر روی چشم راننده و سرنشینان بازتاب می‌کند. اما پارچه خاکستری که برای پوشش داشبورد استفاده شده یک ایده بسیار جذاب و زیباست که هیچ‌گاه نور را بازتاب نمی‌کند و همیشه تمیزتر از آنچه هست جلوه می‌کند.

همچنین بخوانید: مقایسه هیوندای آیونیک و تویوتا bz4x

مشخصات ایمنی

bZ4X شامل سامانه هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده، دوچرخه‌سوار، موتورسیکلت (در طول روز) و گاردریل است. سیستم کمکی نگهدارنده بین خطوط، هشدار نقاط کور از دیگر امکانات bZ4X هستند. همچنین این تویوتا مجهز به سامانه Safe Exist Assist (کمک‌کننده خروج ایمن) است. این سامانه از سنسورهای هشدار نقاط کور برای هشدار دادن به سرنشینان در حال خروج استفاده می‌کند. (نحوه عملکرد این سامانه این‌گونه است که اگر سنسورهای نقطه کور خودرو هنگام پیاده شدن سرنشین متوجه وجود خودرو، موتور، دوچرخه و… در کنار درها شود به سرنشین هشدار می‌دهد که از خودرو پیاده نشود.)

مشخصات فنی

عکس تویوتا bZ4X

bZ4X دیفرانسیل جلو از یک موتور ۱۵۰ کیلوواتی (۲۰۱ اسب‌بخار) بهره می‌برد. این توان تقریباً شبیه راو ۴ هیبریدی است؛ البته راو۴ هیبریدی ۲۲۵ کیلوگرم سبک‌تر از bZ4X است. باتری ۷۱.۴ کیلووات ساعتی bZ4X در تریم XLE حدود ۴۰۵ کیلومتر و در تریم Limited ۳۸۹ کیلومتر برد دارد.

bZ4X چهار چرخ متحرک دارای یک جفت موتور ۸۰ کیلوواتی است که هرکدام روی یک محور مجزا نصب شده‌اند. این دو موتور مجموعاً ۲۱۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. معمولاً در خودروهای برقی، نسخه‌های دو دیفرانسیل عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌های تک دیفرانسیل دارند. اما در bZ4X این‌طور نیست زیرا برد باتری‌ها در نسخه دو دیفرانسیل در تریم XLE و Limited به ترتیب ۳۸ و ۳۲ کیلومتر کمتر از نسخه تک دیفرانسیل آن است.

شتاب صفر تا صد در نسخه تک دیفرانسیل ۷.۱ و در نسخه دو دیفرانسیل ۶.۵ ثانیه است. البته این تفاوت ۰.۶ ثانیه‌ای در رانندگی چندان حس نمی‌شود.

bZ4X حدود ۱۰ سانتی‌متر از راو۴ طویل‌تر است. ارتفاع این خودرو نیز تقریباً ۵ سانتی‌متر از راو۴ کوتاه‌تر است. ابعاد bZ4X به نحوی است که می‌توان آن را یک SUV جمع‌وجور به حساب آورد و از این لحاظ مشابه با مزدا CX-5 است. فضای بار ۷۸۵ لیتری این تویوتا به دلیل فست بک بودن طراحی آن، کمی کوچک‌تر از شاسی‌بلندهای کامپکت رقیبش است. در واقع این نوع طراحی بسیار شبیه طراحی صندوق پریوس است؛ گرچه فضای صندوق این دو خودرو حتی قابل مقایسه نیز نیستند.

تجربه رانندگی

رانندگی با تویوتا bZ4X برقی

تفاوت اصلی نسخه دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل bZ4X در پیچ‌های تند مشخص می‌شود. هندلینگ نسخه دو دیفرانسیل به طور قابل‌توجهی قوی‌تر و بهتر از نسخه تک دیفرانسیل آن است. زمانی که سرعتمان را افزایش می‌دهیم تشخیص تفاوت این دو نسخه بسیار سخت می‌شود. رانندگی با bZ4X بسیار شبیه رانندگی با راو۴ است. راو۴ در واقع یک SUV کوچک و شگفت‌آور برای رانندگی است که با فرمان دقیق، وزن مناسب و سیستم تعلیق معرکه انتخاب بسیار خوبی در بازه قیمتی خود است.

البته هیچ وقت نمی‌توانید از bZ4X به اندازه تیپ SE راو۴ انتظار داشته باشید. همچنین قطعاً نباید انتظار رانندگی سرگرم‌کننده‌ای که در خودروهایی Ioniq 5، EV6 یا ID.4 قابل تجربه است، داشته باشید.

قیمت bZ4X ۲۰۲۳ چقدر است؟

چراغ های تویوتا bZ4X

قیمت bZ4X با تریم XLE از ۴۳۲۱۵ دلار شروع می‌شود. درحالی‌که قیمت تریم Limited این خودرو از ۴۷۹۱۵ دلار شروع می‌شود. اگر هم می‌خواهید نسخه ۲ دیفرانسیل bZ4X را خریداری کنید باید ۲۰۸۰ دلار بیشتر بپردازید . bZ4X در حال حاضر واجد شرایط ۷۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی فدرال ( اعتبار مالیاتی فدرال به این‌گونه است که اگر شما در آمریکا خودروی برقی خریداری کنید در پایان سال از مبلغی که باید به عنوان مالیات مالکیت خودروی‌تان بپردازید، مقداری کم می‌شود. البته این قانون بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که به نظر می‌آید اما در این مقاله فرصت توضیح کامل آن نیست.) می‌شود.

با این اوصاف به نظر ما تویوتا bZ4X به دلیل قیمت و شعاع حرکتی مناسب می‌تواند انتخاب مناسب‌تری نسبت به رقیبانش باشد. حتی تریم XLE این خودرو که نسخه پایه از لحاظ امکانات رفاهی محسوب می‌شود، در برابر رقبایش بسیار مجهز به چشم می‌آید.

منبع
autoblog
بیمه بازار

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3098 ديدگاه)

    با این پول میشه یه لکسس NX پلاگین هایبرید خرید
    که هم لوکس تره هم جذابتر مصرف سوختش هم که هیچی نیس
    به خاطر تموم شدن باتری تو راه هم نمی مونی
    اندازه شونم تقریبا یکیه

    موافقم ۸۴
    مخالفم ۶
    1. سپهر

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (315 ديدگاه)

      با این پول میشه یه آلمانی با اصالت و جذاب خرید و از رانندگیش و پرستیژش لذت برد چرا لکسس؟

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۵۲
      1. phonix

        ۲۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1261 ديدگاه)

        که تو گریه کنی

        موافقم ۳۷
        مخالفم ۱۳
        1. DoctoR

          ۲۴ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (816 ديدگاه)

          مشخصاتش واقعی بود حرفی نمیموند درواقع تویوتا در اعلام مشخصات این ماشین اغراق
          به خرج داده
          https://www.pedal.ir/toyota/bz4x-achieves-half-of-official-ev-range-figure-in-danish-test/
          جالب اینجاست که بی وای دی که یک برند چینی هست تست محصولاتش بیشتر از عدد اعلامی بود
          https://www.pedal.ir/chinese/byd-atto-3-positively-surprises-in-range-test/
          و قیمت هارو اصلا نگاه کنید تویوتا با این مشخصات شکست میخوره
          https://www.pedal.ir/chinese/chinas-byd-sets-europe-prices-its-electric-cars
          قیمت ها و مشخصات رو ببینید
          از لحاظ مطمئن بودن هم بخوایم مقایسه کنیم
          تویوتا:https://www.pedal.ir/toyota/toyota-buy-back-faulty-bz4x/
          بی وای دی:
          https://www.pedal.ir/chinese/china-byd-suv-five-star-rating-euro-crash-tests/
          بی وای دی حتی در یک قدمی خونه تویوتاست:https://www.pedal.ir/chinese/byd-ev-launch-japan/
          تنها راه نجات تویوتا اینه که سیاست های آمریکا نذاره ماشین چینی وارد بشه
          اون هایی که تغییر نمیکنند محکوم به شکست اند

          موافقم ۱۲
          مخالفم ۲۶
    2. مانی

      ۲۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (2422 ديدگاه)

      تو برسی‌‌هایی‌ که انجام شد یسری میگفتن افتضاحه
      این میگه قیمتش ۴۷۰۰۰ تاس خیلی‌ عالی از همه بهتره!!!!
      مگه میشه همه نشریه تخصصی باشن(بدون غش کردن) بعد اینجوری بگن

      موافقم ۰
      مخالفم ۶
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (8196 ديدگاه)

    کره‌ای‌فن‌ها عجیب از دِکلِ این ماشین بالا میروند و عاشقانه میپرستنش 😂👋🏻 !

    در کل با عزیزمان سامان اذری موافقم .

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۲۲
    1. علی

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (101 ديدگاه)

      فعلا که پدال شده اول پاتوق کره ای فن ها !!! و دوم پاتوق آلمانی فن ها !!!! و ظاهرا اینا میتونن هر نظری هرچند توهین آمیز بدن و نظرهای مخالفشون هم اجازه انتشار نداره!!! دمت گرم پدال که خوب خودتو به من شناسوندی

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۲۳
      1. علی

        ۲۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (101 ديدگاه)

        در ضمن طراحی ش سلیقه ایه من دوستش دارم اما یکی خوشش نمیاد نمیشه که نظرت را به همه بسط بدی ، در مورد اونایی که میگن فولکس و هیوندای و کیا و … را به این ترجیح میدن یه جواب دارم و اونه که ، گربه دستش به گوشت نمیرسید میگفت پیف پیف !!!!!

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۱۲
    2. محمدرضا

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (816 ديدگاه)

      فعلا تنها کسی که روزی ۲بار اسم کره رو میاره تویی

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱۹
    3. Car love

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (41 ديدگاه)

      همه دوستش دارن عزیزم،بالاخره با خبراش خنده رو لب ملت آورده، یه بار مشکل چرخ یه بار مشکل کلاه برداری در اعداد اعلامی،خجالتم نکشید اعداد واقعیشو دو برابر کرد!!!!

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۲۱
    4. اشکان

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (176 ديدگاه)

      والا نوید خوبیت نداره این حرفا!!! همه دنیا دیدن چطوری چرخش در رفت!!!

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۲۲
  3. DoctoR

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (816 ديدگاه)

    الکتریکی دومین خودرو ساز با ارزش جهان این بود؟
    خوابمون گرفت

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۲۸
  4. HOSSEINK3

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    بنظرم ارزش خرید ندارع مخصوص یا مدل های پایه لکسس با همین بازه قیمتی ارزش خرید بیشتری دارن
    X5کم کارد هم میشه خرید

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۷
  5. یوسف

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (673 ديدگاه)

    مگه این همون چرخ دررفته نیست که جمش کردن…. چه رویی داره که دوباره اومده…

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲۹
  6. محمد

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    شعاع حرکتی مناسب؟؟ نخست این که بکار بردن “شعاع” نادرست است چون منظور “بُرد” خودرو است و یک سویه. “شعاع” مفهوم دو سویی دارد. دوم مگر این خودرو همان آشغالی نبود که کمتر از نصف بُرد ادعایی توسط تویوتا را در آزمایشات عملی نشان داد؟

    https://www.pedal.ir/toyota/toyota-bz4x-norway-test-battery-buffer/

    گویا دوستان در اینجا درست می گفتند که گویا برخی خودروسازان با دادن رشوه و پول به رسانه ها آنها را به چاپ ویژگیهای دروغ و دست نایافتنی برای محصولات خود تشویق می کنند.

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲۳
    1. phonix

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1261 ديدگاه)

      نسخه سال ۲۰۲۳ هست طبیعی با اون اوصاف تویوتا فکری برای این ماشین کرده باشه
      انتظار داری بیاد همون رو دوباره تولید کنه تا توقف تولید بخوره؟

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۸
  7. blackwing

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (178 ديدگاه)

    توی یک کلمه توصیفش میکنم : زشت !

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۱۲
  8. Amir mahdi @-1387

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (153 ديدگاه)

    چیه هر شرکت خودروسازی یه تلویزیون نازک بزرگ روی داشبورد گذاشتن همه از روی هم تقلید می کنند لکسوس بهتره

    موافقم ۶
    مخالفم ۷
  9. محمد

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    طراحی داخلی که اصلا جالب نیست از داخل عکس هم یه احساس ارزون بودن میده .
    بدترین قسمتش هم بردشه که با دو موتور که فقط ۲۰۰ اسب بخار دارن ۴۰۰ کیلومتر رنج اعلامی داره
    این ماشین اگر مثل سری قبلی بردش کم تر از نصف اعلامی در بیاد حتی بدرد استفاده داخل شهری هم نمیخوره .
    تویوتا باید یه فکری به حال برقیش بکنه با این کیفیت مگر فقط فن دواتیشه تویوتا باشی که بخوای بخریش وقتی برند های دیگه اکثرا رو این قیمت ماشین بهتری ارائه بدن

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۱۶
    1. phonix

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1261 ديدگاه)

      توی متن ذکر شده که از نظر قیمت از رقبا وضعیت بهتری داره و ارزش خریدش بیشتره حداقل متن رو بخون
      پارچه هم که ژاپنیا همه جا میزنن تو سنچوری هم کل صندلی ها پارچن
      بقیه این داشبورد هم که نوشته پلاستیک براق گذاشتن شما احتمالا نمیدونی معنی ارزون چیه یا تا الان کابین ارزون ندیدی این کابین از رافور های موجود در ایران خیلی حیلی بهتره
      با این اوصاف به نظر ما تویوتا bZ4X به دلیل قیمت و شعاع حرکتی مناسب می‌تواند انتخاب مناسب‌تری نسبت به رقیبانش باشد. حتی تریم XLE این خودرو که نسخه پایه از لحاظ امکانات رفاهی محسوب می‌شود، در برابر رقبایش بسیار مجهز به چشم می‌آید.

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۱۵
      1. Car love

        ۲۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (41 ديدگاه)

        دنبال چی میگردی
        موتور ترند همین چند وقت پیش این ماشین رو با آیونیک ۵ مقایسه کرد پدال هم کار کرد خبرشو ،آخر متن گفته شد که با اینکه هیوندای ۴٣٠٠ دلار گرون تره اما بازم برتری نداره نسبت به هیوندای،اختلاف شارژشون فقط از زمین تا آسمون بود!!

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱۲
      2. محمد

        ۲۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (16 ديدگاه)

        دقیقا نسبت به کدوم یکی از رقباش برتری داره؟ اسم ببر. تازه اگر مشخصاتش مثل نسخه سال قبل بدترین اعلام مشخصات نشه که حتی به نصف هم نرسه.
        و واقعا شما با عقل خودتون فکر میکنید متریال داخلی یه خودروی ۱۲۰ هزار دلاری با یه خودروی ۴۰ هزار تایی یکیه و تویوتا تو همشون یه متریال استفاده میکنه؟

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۹
        1. phonix

          ۲۴ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (1261 ديدگاه)

          سلطان من گفتم پارچه اون جا هم استفاده میشه یعنی اینکه ژاپنی ها زیاد از پارچه استفاده میکنن حتی تو ماشین های سطح بالاشون
          نمیفهمی واقعا؟
          اون پایین طرف هزارتا کامنت گذاشته که مثلا مچ منو گرفته باشه ( اخه نادون اسم پدال به اون گندگی روی لینک نمیبینی ؟ شرلوک هولمز)
          این جا هم من عین حرف متن رو کپی کردم همون مجلاتی که عاشقشون هستید اینو گفتن به قول خودتون مردم امریکا که خریدار هستند و نمیدونم پرفسورای مکانیک دارن در مجلات کاملا دست پاک و رشوه نگیر
          حالا کم اوردی زمین زمان رو میخوای منکر شی؟ اصلا به من چه از اولش هم اشتباه بود ریپ زدن روی شما ها دوستان گفته بودن بحث نکن

          موافقم ۷
          مخالفم ۴
        2. محمد

          ۲۶ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (16 ديدگاه)

          phonix اگر جواب داشتی داشتی که جواب سوال رو میدادی نه که توهین کنی ، بحث کردن با همچین فردی وقت هدر دادنه.
          همین اتوبلاگ که البته پدال حق ترجمش رو هم درست ادا نکرده تو ریوو حدیدترش که بعد از تست ماشین هست نوشته این ماشین در بهترین حالت متوسطه و ارزش خرید پایینی نسبت به ev6 ,ionic5 داره و حتی به جذاب id.4 هم نیست.
          لینک ریوو هم داخل خود منبع ریوو که پدال منتشر کرده قرار داره

          موافقم ۲
          مخالفم ۴
  10. AMD

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (215 ديدگاه)

    بنظرم هنوز کمی کار داره تا بهتر بشه

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۴
  11. سپهر

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (315 ديدگاه)

    فولکس id4 نگاه کردنش به این عجق وجق الکی شلوغ میرزه

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱۷
  12. حالا یکی

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (139 ديدگاه)

    هر موقع با طراحی مضحکش کنار اومدم بعدش مشخصات فنیش رو بررسی میکنم
    انگار باهاش تصادف کردی، گلگیرای جلو عوض شده اما هنوز رنگ نشده
    اون موقع میگفت بردش ۵۰۰ کیلومتره ۲۵۰ تا در عمل بیشتر نبود حالاکه میگه ۴۰۰ کیلومتر
    باگ محصولات تویوتا این عتیقه هست

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۱۸
  13. Ehsan

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (105 ديدگاه)

    اینقدر پول بدی بعد وسط حرکت چرخشم در بره!
    فقط گلگیراش 🤣

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱۷
      1. Ehsan

        ۲۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (105 ديدگاه)

        https://www.pedal.ir/hyundai/2024-hyundai-kona-interior-exterior-design-debut/

        رفتی فقط لینک یه عکسشو گذاشتی فکر کردی کسی نمیدونه 🤣

        موافقم ۶
        مخالفم ۱۰
  14. Ehsan

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (105 ديدگاه)

    گلم کونا ٣ نسخه که داره فقط یک نسخش گلگیرش اینطوره و دو نسخه دیگه گلگیرش عادیه همیشه همینطور بوده،ولی bz4x همه نسخه هاش همینن.مشکل اینه 🤣
    دفعه دیگه بیشتر دقت کن

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۰
  15. مهدی

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1302 ديدگاه)

    کابینش بینهایت به دلم نشست مخصوصا طرح پارچه قسمت بالای داشبورد

    موافقم ۹
    مخالفم ۱۴
  16. Mohmmad

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دنیای خودرو همش شده از این مانیتور های تسلایی و چراغ های عقب نازک و یک دست خسته شدیم از این طراحی ها! بخدا اینا اصلا جذاب نیستنااااااا!!!
    واقعا دلم واسه اون ماشین های اسپرت دهه نود تنگ شده اون صدای غرش موتور اون شتاب واقعا ماشین ها خیلی عوض شدن…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. کیانوش

    ۳۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (598 ديدگاه)

    بنظرم من خودروی جالبیه و خوشبختانه رابط کاربری تویوتا خیلی پیشرفت داشته

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست