تویوتا

اولین تجربه رانندگی با تویوتا پریوس 2023 جدید؛ تولدی دوباره برای هیبرید ژاپنی

تویوتا پریوس در سال‌های اخیر، محبوبیت گذشته را نداشته اما نسل جدید آن با مدل ۲۰۲۳ نظرها را به خود جلب کرده است. در ادامه می‌خواهیم این هیبرید از نو متولد شده را بررسی کنیم.

تویوتا پریوس ۲۰۲۳ نمی‌خواهد هیچ کمبودی داشته باشد. ژاپنی‌ها امیدوار هستند این محصول به‌روز شده بتواند دوباره نظرات را به خود جلب کرده و طرفداران وفادار خود را راضی کند. البته تولد دوباره پریوس به ظاهر آن مربوط نمی‌شود چراکه تویوتا مشخصات عملکردی آن را بهبود بخشیده، سیستم تعلیق و فرمان را ارتقا داده و سایر تغییرات سخت‌افزاری را نیز در نظر گرفته است.

پریوس ۲۰۲۳ جدید هم‌اکنون کم ارتفاع‌تر، پهن‌تر و طویل‌تر از نسل پیشین بوده و با دیدن آن شاید بگویید آیا این واقعاً پریوس است؟ اگر نسل پیشین این خودرو از نظر طراحی کاملاً گنگ و مبهم بود، نسل جدید ظاهری دل‌چسب‌تر داشته و به نظر می‌رسد سواری لذت‌بخش‌تری را نیز ارائه کند. واقعیت هم همین است چراکه پریوس هویت کاملاً جدیدی پیدا کرده و همین موضوع را در برخورد اول نیز می‌بینیم. جدای از به‌روزرسانی‌های واضحی که در بخش طراحی دیده می‌شود، قوای محرکه تویوتا پریوس ۲۰۲۳ هم تغییرات وسیعی را تجربه کرده است. این خودروی هیبریدی هم‌اکنون دارای پیشرانه بنزینی قوی‌تر است. در واقع خروجی این نیروگاه آهنین از ۱۲۱ به ۱۹۴ اسب بخار می‌رسد که ۶۰ درصد افزایش را نسبت به نسل پیشین نشان می‌دهد.

این پیشرانه جدید از نوع ۲ لیتری است درحالی‌که مدل قبلی از پیشرانه ۱.۸ لیتری استفاده می‌کرد. در تویوتا پریوس ۲۰۲۳ جدید باتری لیتیوم-یون که ۱۴ درصد عملکرد بهتری دارد نصب شده است. همچنین پیشرانه برقی جدیدی نیز نصب شده که آن‌هم تأثیر مثبتی روی عملکرد مجموعه خواهد داشت. همه این‌ها به معنی حفظ مصرف سوخت بسیار خوب پریوس بوده و خودروی موردبحث در هر صد کیلومتر بین ۴.۱ تا ۴.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند. ما نسل قبلی و جدید پریوس را در کنار هم راندیم و از همان ابتدای شتاب گیری نیز تفاوت‌های دو خودرو مشهود است. جدای از بهبود قدرت و گشتاور، شتاب خودرو به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته و از ۹.۸ ثانیه نسل قبل به عدد قابل‌احترام ۷ ثانیه در نسخه چهار چرخ محرک پریوس ۲۰۲۳ و ۷.۲ ثانیه در مدل دیفرانسیل جلو رسیده است. این ارقام بهتر از هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۲۳ و حتی تویوتا کمری هیبرید هستند.

محصول جدید تویوتا از سه حالت رانندگی اکو، نرمال و اسپرت سود می‌برد و بهترین تجربه رانندگی با آن در حالت‌های نرمال و اسپرت خواهد بود هرچند بهتر است برای سفرهای طولانی از حالت اکو استفاده شود. نکته‌ای که ما متوجه شدیم کاهش وزن و بهبود کنده شدن خودرو از زمین حتی در حالت اکو بود. تویوتا می‌گوید استفاده از بنزین اکتان ۸۷ بجای اکتان ۹۱ اندکی روی خروجی پیشرانه تأثیر می‌گذارد اما در دفترچه راهنمای این خودرو توصیه شده از سوخت ۸۷ استفاده شود. تویوتا پریوس ۲۰۲۳ جدید در جاده توانایی خوبی در پنهان کرده دست‌اندازها و ناهمواری‌ها دارد. واضح است که این خودرو برای رانندگی هیجان‌انگیز طراحی نشده اما سواری و هندلینگ آن نسبت به نسل پیشین بهبود یافته و فرمان نیز اگرچه کمی کرخت و بی‌حس است اما طرفداران سرسخت پریوس و احتمالاً خریداران جدید را راضی می‌کند.

سری هم به کابین خودرو بزنیم یعنی جایی که مهندس تویوتا می‌گوید به دنبال طراحی ساده بوده است. در واقع ژاپنی‌ها به دنبال طرحی بوده‌اند که خریداران آن را برای مدتی طولانی دوست داشته باشند. زمانی که تیم طراحی برای اولین بار کابین را به مهندس ارشد پریوس نشان داد او از همان ابتدا طرح را پسندید. این در حالی است که تیم طراحی نسل قبلی مجبور شد تغییرات اساسی در رندرهای اولیه بدهد و همین موضوع نیز تأخیر در عرضه نسل قبلی پریوس را در پی داشت. نسل جدید پریوس خودرویی سبک‌تر و مستحکم‌تر بوده و مرکز ثقل آن نیز پایین‌تر آمده است. آیرودینامیک این خودرو بهبود یافته و ضریب درگ آن به ۰.۲۷ می‌رسد. در بخش جلو نیز شاترهایی روی جلوپنجره وجود دارند که روی عملکرد آیرودینامیکی تأثیر می‌گذارند. پانل‌های زیر بدنه نیز برای ارائه پرفورمنس بهتر و سواری ساکت‌تر بهینه شده‌اند.

نسخه پایه و دیفرانسیل جلوی تویوتا پریوس LE جدید قیمت ۲۸۵۴۵ دلار دارد که نسبت به مدل پایه پیشین افزایش قیمت ۲۳۷۵ دلاری را نشان می‌دهد. سیستم چهار چرخ محرک هم ۱۴۰۰ دلار قیمت دارد. برای انتخاب مدل XLE و پلاتینیم باید حدود ۳۵۰۰ دلار بیشتر را در نظر بگیرید. همچنین نمایشگر دید پانورامیک و تکنولوژی پارک پیشرفته هم ۱۰۸۵ دلار قیمت دارند. برای مقایسه باید گفت تفاوت قیمت پریوس جدید و کیا نیرو ۷۶۰ دلار است. حالا که پریوس ۲۰۲۳ با قدرت بیشتری وارد میدان شده و کیا نیرو ۱۳۹ اسب بخاری را شکست می‌دهد، قطعاً پریوس انتخاب بهتری خواهد بود ضمن اینکه مصرف سوخت کمتری هم دارد. قیمت هیوندای النترا هیبرید هم از زیر ۲۶ هزار دلار شروع می‌شود هرچند قدرت و گشتاور آن مشابه کیا نیرو است.

در کل باید گفت تویوتا پریوس ۲۰۲۳ جدید از طراحی زیباتر، کابینی ارتقا یافته و تکنولوژی جدید سود می‌برد و اگرچه بازار نسبت به چند دهه پیش بسیار تغییر کرده و رقابتی‌تر شده اما پریوس هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به یاد داشته باشید که تویوتا مدت زیادی است که قوای محرکه هیبریدی را توسعه می‌دهد و جدیدترین نسخه پریوس نشان می‌دهد به این زودی‌ها قصد واگذاری بازی را نخواهد داشت.

 

مشخصات تویوتا پریوس ۲۰۲۳ لیمیتد AWD
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری هیبریدی
قدرت (اسب بخار) ۱۹۶
گیربکس eCVT
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۷
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) ۴.۸/۴.۷/۴.۸
قیمت پایه (دلار) ۲۷۴۵۰
 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. Moein

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (887 ديدگاه)

    عالی بود عالی تر هم شده
    از تمامی انرژی های مثبت کائنات می‌خوام مردم ما رو هم زودتر به اون چیزهایی که لایق داشتنش هستند برسونه 🙏

    موافقم 148
    مخالفم 16
    1. آریا منش

      ۲۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (227 ديدگاه)

      کائنات از سر کوچه واست ماست نمیتونه بگیره ، با نیایش و مناجات هیچ ملتی به خواسته خود نرسیده فقط با عرق و خون هر چی که هستند رو ساختند

      موافقم 46
      مخالفم 22
      1. Moein

        ۲۸ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (887 ديدگاه)

        پس اینجا نیا مطلب بنویس و وقتت رو هدر بده
        به عرق و خونت شدیداً احتیاجه
        برو موفق باشی

        موافقم 23
        مخالفم 12
      2. Taha Malek

        ۲۸ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (907 ديدگاه)

        چقدر تو خفنی بابا

        موافقم 7
        مخالفم 7
        1. Moein

          ۲۹ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (887 ديدگاه)

          شک نکن

          موافقم 8
          مخالفم 8
  2. حسن

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش مشکل ایربگ و مشکل در رفتن محور عقب رو نداشته باشه

    موافقم 13
    مخالفم 137
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (9859 ديدگاه)

      نداره ، باور کن از شرکت‌های کره‌ای‌ زیاد سوال کردم و گفتند مشکلات ایربگ و محور عقب را حل کردیم ولی هنوز موندیم بدانیم چطور مشکل یاتاقان و آتیش گرفتن‌ها را حل کنیم 😂👋🏻 !

      ای کاش کیا هیوندای یکم یاد بگیرند خودرو ساختن یعنی چی !
      تازه این یه اقتصادی ژاپنی هستش !

      موافقم 92
      مخالفم 23
      1. MILADZM

        ۲۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (345 ديدگاه)

        یجور میگه این اقتصاد.ی ژاپنه انگار مثلا ژاپنی ها لول کاریشون به پایین تر از سوپرکار افت نمیکنه 😂😂

        موافقم 14
        مخالفم 64
        1. بهنام

          ۲۷ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (785 ديدگاه)

          نه بابا کره سوپراسپرت سازه این چه حرفیه. یه چرخ نسل های جی تی آر به تمام صنعت دزدهای کره ای می ارزه .

          موافقم 55
          مخالفم 7
        2. phonix

          ۲۸ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1793 ديدگاه)

          همین اقتصادی ها لمانز بردن حالا تو فکر کن سوپراسپرت ساز بودن

          موافقم 40
          مخالفم 4
      2. amir

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (2050 ديدگاه)

        نوید حال کردم سنگین بود خخخ

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. عاشق پدال

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (253 ديدگاه)

    عه فیناله.
    همه رفتن فینال ببینن.
    دیدین؟ اونطوری سرود ملی میخونن. بعد اینجا میرن دیوار سفارت روباه پیر رو پاک میکنن افتخار میکنن.
    حقارت یعنی همین.
    الان فوکویاماهای خاورمیانه میان منفی میدن

    موافقم 36
    مخالفم 126
    1. DoctoR

      ۲۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      🧃🚶🏻

      موافقم 77
      مخالفم 21
    2. Clean energy

      ۲۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      عه صاندیص

      موافقم 79
      مخالفم 16
    3. محمدرضا

      ۲۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (54 ديدگاه)

      اینجا ساندیس نمیدن که از این حرفا میزنی

      موافقم 74
      مخالفم 17
    4. عاشق پدال

      ۲۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (253 ديدگاه)

      ههههه فوکویاماها رو

      موافقم 13
      مخالفم 45
      1. phonix

        ۲۸ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1793 ديدگاه)

        والا ما با حرف شما اینطور شدیم خودتون گفتید ایران ژاپن خاورمیانه میشه:)

        موافقم 45
        مخالفم 7
  4. کرگدن باواریا

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (532 ديدگاه)

    به امید حضور بی چون و چرای این ماشین تو خیابونا به جای پارس و سمند و پراید…

    موافقم 81
    مخالفم 13
    1. گلاب

      ۲۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (184 ديدگاه)

      پتانسیل این رو داره بعد از آزادی پرفروش ترین ماشین ایران بشه بی نقصه واقعا

      موافقم 53
      مخالفم 15
      1. هادی

        ۲۸ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (458 ديدگاه)

        اینا چیه همه نفری یکی یه دونه پورش میدن

        موافقم 8
        مخالفم 31
  5. بهنام

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (785 ديدگاه)

    نمره ی خودم به این محصول ناب تویوتا ده از ده . واقعا زیبا و خواستنی شده .

    موافقم 71
    مخالفم 10
  6. Behnam1012

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (982 ديدگاه)

    طراحی پریوس چیزی بود که هیچ وقت نتونستم باش کنار بیام ولی در این نسل یکی از نقاط قوت پریوس طراحی بیرونی و داخلی شده ، واقعا شیک طراحی شده و مناسب هر رده سنی هست.
    از نظر فنی هم که جای حرفی باقی نمی‌مونه، کیفیت متریال از توی عکس هم داد میزنه ، خلاصه با این قیمت خیلی خوبه !
    دست خوش داری تویوتا 👏🏼👏🏼👏🏼

    موافقم 79
    مخالفم 5
    1. ممد ژانگولر

      ۲۷ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (3363 ديدگاه)

      منم باهات موافقم یکی از زیباترین ماشینهای جهان همین پریوسه شما فقط با نگاه به طراحی فرمان خودرو پی به همه چیز میبری

      تویوتا اکنومی مگه تا حالا زشت هم ساخته !

      ببین این تویوتا چیه که تو کشور دوست و برادر همسایه پاکستان خدایی میکنه

      تویوتا قدیسه خودروهاست و نباید ازش ایراد گرفت

      موافقم 20
      مخالفم 39
      1. ممد ژانگولر

        ۲۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (3363 ديدگاه)

        خبری فوری :

        آرژانتین تیم محبوبم برد 🙌

        موافقم 27
        مخالفم 8
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۲۷ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (9859 ديدگاه)

        همین که جانگولر به یک تکامل نسبی نسبت به فهمیدن ارزش والای تویوتا و ژاپنی‌ها رسیده ، خودش یک قدم مثبت رو به جلو به حساب میاد👋🏻!

        این هنر تویوتاست که نشان بده میشه بدونِ کلاهبرداری و نمایش عروسک فرنگی‌هایی چون کره‌ای‌ها خوب بود و درخشید و ادامه داد !

        موافقم 35
        مخالفم 19
  7. مهدی

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (153 ديدگاه)

    خیلی طراحی بهتری نسبت به نسل قبلی داره. هم طراحی بیرونی و هم طراحی داخلی. ولی فقط حسرتش برای ما است.

    موافقم 33
    مخالفم 4
  8. علی

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    تویوتا عشقه طبقه متوسط . این پریوس جدید هم معرکه است هم طراحی اش و هم مشخصات فنی اش . دمت گرم تویوتا

    موافقم 35
    مخالفم 2
  9. DoctoR

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1036 ديدگاه)

    داشبوردش مثل سفینه شده

    موافقم 24
    مخالفم 5
  10. آریا منش

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (227 ديدگاه)

    من با طراحی قبلی بیشتر ارتباط می‌گرفتم ، طراحی بیرونی نسل جدید خیلی بی روحه

    موافقم 5
    مخالفم 46
  11. مازیار

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2232 ديدگاه)

    خوش تیپه

    یانکی بیاااا
    AR
    GEN
    TINA

    AR
    GEN
    TINA

    AR
    GEN
    TINA

    موافقم 21
    مخالفم 7
  12. Afg

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    وتقعا خیلی عالی شده قدرت موتورش دیگه ناامید نمیکنه کسی رو
    این بهترین پریوسی هست که تاحالا دیدم
    نمای کناری و عقبشنم حیلی دوست دارم
    بعد از داستان خودروهای برقی تویوتا داشتم نا امید میشدم که این پریوس از راه رسید
    به تلاشت ادامه بده تویوتا تو شجاعتشو داری پسر

    موافقم 6
    مخالفم 5
  13. Hadi ۸

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (575 ديدگاه)

    نسل جدید پریوس معرکس و کامله…
    مخصوصا طراحیش خیلی بهتره و زیبا تره…
    قدرت بیشتر کابین بهتر تویوتا واقعا گل کاشته 👌🏼

    موافقم 8
    مخالفم 3
  14. احسان

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (47 ديدگاه)

    داشبورد خیلی جالبی داره البته به نظرم آنالوگ زیبا تره اما بازم بهتر از پیوسته است به نظرم الان که دیجیتال شده حداقل بهش زیبای بدن البته ما تویه ایران فقط آنالوگ داریم دیجیتال فک کنم چینی ها بیشتر باشن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. ۲۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2191 ديدگاه)

    سلام خوشبحالتون
    من تجربه رانندگی با پراید هم ندارم
    لطفاً پراید رو ارزون کنین

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. silent

    ۲۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    شاید چرت میگم ولی جلوش خیلی شبیه خودروی فیس لیفت کرمان موتور هست jack j4

    موافقم 4
    مخالفم 1
  17. علی کریمی

    ۳۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خیلی عالیه تنها بدیش اینه که به جای زاپاس وسایل پنچر گیری داره. این یکی خیلی ضعف بزرگیه به نظر من.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مقداد

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو خانواده ما سه تا تویوتا پریوس داریم
    عمو و عمو و شوهر عمم .
    هیج وقت با این ماشین حال نکردم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  19. alireza206

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    زیبا ست هم پرفورمنس خوبی داره هم طراحی زیبای بنظرم باید بهترین خودروی سال ۲۰۲۳ بشه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا