اولین تجربه رانندگی با نسل جدید تویوتا سکویا، همچنان زیر سایه رقبای آمریکایی
خودروهای خیلی کمی بهاندازهٔ تویوتا سکویا عمری طولانی میکنند. نسل قبلی بزرگترین شاسیبلند تویوتا در سال 2008 وارد بازار شد و به مدت 15 سال روی خط تولید باقی ماند درحالیکه دیگر رقبا در کلاس فول سایز بشدت در راحتی، تواناییهای حرکتی و تکنولوژی پیشرفت میکردند. بالاخره اما نسل جدید سکویا با مدل 2023 و پلتفرم مشترک با تویوتا تاندرا و لکسس LX600 به بازار آمده است. از همین پلتفرم در نسل جدید لندکروزر که در بازار ایالاتمتحده عرضه نمیشود هم استفاده شده است و بنابراین، زمانی که برای اولین بار پشت فرمان سکویای جدید نشستیم، انتظارات خیلی بالایی داشتیم.
نسل سوم سکویا روی کاغذ خودروی کاملاً قابلتوجهی است زیرا بهصورت استاندارد از سه ردیف صندلی و یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربوی هیبریدی با 437 اسب بخار قدرت و 790 نیوتن متر گشتاور بهره میبرد. به لطف این پیشرانه، قطعاً مصرف سوخت سکویا نسبت به نسل قبلی کاهش پیدا میکند. البته هنوز نه تویوتا و نه EPA مصرف سوخت این خودرو را اعلام نکردهاند اما مطمئناً بسیار به مصرف تاندرا هیبریدی جدید چهارچرخ محرک نزدیک خواهد بود که بهصورت ترکیبی بین 11.7 تا 12.4 در هر صد کیلومتر است. این ارقام کاهش قابلتوجهی را نسبت به مصرف 15.7 تا 16.8 لیتری نسل قبلی سکویا نشان میدهند.
حداکثر ظرفیت بکسل سکویای جدید بسته به مدل بین 4090 تا 4320 کیلوگرم است و با مجموعهٔ گستردهای از تیپهای مختلف شیک و زیبا مثل نسخهٔ آفرودی TRD Pro با قفل الکترونیکی دیفرانسیل عقب، کمکفنرهای فاکس و لاستیکهای 33 اینچی آل ترین به بازار عرضه میشود. تیپهای لوکستر لیمیتد، پلاتینوم و تیپ پرچمدار کپستون نیز باید بتوانند نظر خریداران را به خود جلب کنند.
بااینحال، نسل جدید سکویا روی جاده عملکرد متوسطی دارد. البته پیشرانهٔ هیبریدی و گیربکس 10 سرعتهٔ خودرو هرزمانی که گاز را تخته کنید بسیار نرم و قدرتمند عمل میکنند اما دیگر رفتارهای رانندگی سکویا حسی شبیه یک شاسیبلند غولپیکر زمخت دارند که هدایت آن دشوار است. به خاطر عرض خیلی زیاد خودرو، حفظ آن بین خطوط دشوارتر از چیزی است که انتظار داریم و فرمان سبک نیز این مشکل را بدتر میکند. پدال ترمز هم احساس اسفنجی دارد که اعتمادبهنفس راننده را میگیرد.
برای مقایسه، محصولات جنرال موتورز که معیار کنونی پویایی رانندگی در بخش شاسیبلندهای فول سایز محسوب میشوند، با پدال ترمز سفت و فرمان بااحساس، چابکی بهتری در این کلاس دارند. از سوی دیگر اما به نظر میرسد سکویا بیشتر از شورلت و جیامسی روی کیفیت سواری تمرکز کرده است. پشت فرمان تیپهای لیمیتد و پلاتینوم، تحت تأثیر سکوت داخلی آنها قرار گرفتیم زیرا بهجز صدای باد جزئی که از اطراف آینههای جانبی به گوش میرسید، کابین شاسیبلند بزرگ تویوتا ساکت و آرام است.
سکویا بهصورت استاندارد در عقب با فنرهای پیچشی و کمکفنرهای غیرفعال ارائه میشود اما برای تیپهای پلاتینوم و کپستون، فنرهای بادی و کمکفنرهای تطبیقی هم قابل سفارش هستند. بااینحال، مزیت اصلی این کمکفنرهای سفارشی صرفاً کاهش ارتفاع خودرو در هنگام بارگیری صندوق است زیرا روی جاده ما تفاوت قابلتوجهی با کمکفنرهای استاندارد حس نکردیم.
صندلیهای جلوی راحت سکویا در کنار کنسول مرکزی عریضی قرار گرفتهاند که فضای فراوانی برای قرار دادن اشیاء مختلف دارد. در اینجا بهجز تیپ پایهٔ SR5، در تمام تیپها یک نمایشگر 14 اینچی لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه میشود. البته برای تیپ پایه هم امکان سفارش این نمایشگر وجود دارد تا جایگزین نمونهٔ 8 اینچی استاندارد آن شود. بااینحال، صندلیهای ردیف دوم و سوم سکویا چندان مناسب نیستند. در اینجا فضای سر حتی در ردیف دوم هم محدود است خصوصاً زمانی که سانروف پانوراما برای آن سفارش داده شود.
فضای پا نیز خصوصاً در ردیف سوم کم است. البته یکی از دلایل اصلی این مشکل استفاده سکویا از محور عقب صلب است درحالیکه اکثر رقبا در عقب به تعلیق مستقل مجهز هستند. این نوع تعلیق فضای ارزشمندی را در کف خودرو اشغال میکند و فضای صندلیهای ردیف سوم سکویا را آنقدر محدود کرده است که بیشتر مناسب کودکان خواهد بود. همچنین مثل اکثر شاسیبلندهای سه ردیفه بهجز مدلهای کشیدهای مثل شورلت سابربن و فورد اکسپیدیشن مکس، در سکویا هم در زمان باز بودن صندلیهای ردیف سوم فضای بار بسیار محدود و تنها 340 لیتر خواهد بود.
البته میتوان صندلیهای ردیف سوم را تا 15 سانتیمتر به جلو کشید که این کار فضای بار را به 623 لیتر افزایش میدهد اما این کار به قیمت کاهش چشمگیر فضای پای سرنشینان ردیف سوم تمام خواهد شد. همچنین این صندلیها هنگام خواباندن هم خیلی صاف روی کف خودرو جمع نمیشوند. البته برای صندوق یک طبقهٔ بلند هم قابل سفارش است که کف مسطحی را فراهم میکند اما این کار ارتفاع کف صندوق را افزایش میدهد و بارگیری اشیاء بزرگ و سنگین را دشوار خواهد کرد.
قیمت نسل جدید سکویا در تیپ پایه SR5 محرک عقب از 59,795 دلار آغاز میشود که سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک 3 هزار دلار به این رقم اضافه میکند. قیمت تیپهای پلاتینوم و کپستون هم به ترتیب از 72,395 دلار و 76,795 دلار آغاز میشود درحالیکه عنوان گرانترین عضو این خانواده به مدل TRD Pro با قیمت 78,395 دلار میرسد. این تیپ بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است.
بهطورکلی، اگر در سال 2008 بودیم، میتوانستیم برخی کاستیهای سکویای جدید را نادیده بگیریم اما با توجه به پیشرفت چشمگیر شاسیبلندهای فول سایز امروزی، خیلی دوست داشتیم تویوتا تلاش بیشتری در زمینهٔ رفتار جادهای و فضاسازی داخلی شاسیبلند بزرگ جدید خود انجام میداد. هرچند نسل جدید سکویا پیشرفت قابلتوجهی نسبت به نسل قبلی داشته است و این پیشرفتها قطعاً نظر مالکین کنونی این خودرو را جلب خواهند کرد اما کاستیهای بزرگی که دارد، احتمالاً جذابیت آن را برای خریداران باهوشتر کاهش خواهد داد.
مشخصات فنی
Toyota Sequoia 2023 | |
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | 437 اسب بخار |
گشتاور | 790 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 5.7 ثانیه |
مسافت 400 متر | 14.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 185 کیلومتر بر ساعت |
طول | 5,285 میلیمتر |
عرض | 2,022 میلیمتر |
ارتفاع | 1,884 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,099 میلیمتر |
وزن | 2675 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 340 تا 623 لیتر |
مصرف سوخت | 12.0 لیتر ترکیبی حدودی |
قیمت پایه | 59,795 دلار |