سیستم هیبریدی پیشرفته THS در نسل جدید تویوتا راوفور با کاهش چشمگیر مصرف سوخت، عملکرد بینقص و قابلیت اطمینان بالا، استاندارد جدیدی در شاسیبلندها تعریف میکند.
سیستم هیبریدی تویوتا (THS) بهجای گیربکس سنتی، از دو موتور الکتریکی-ژنراتور (MG1 و MG2) و یک مجموعه دنده سیارهای استفاده میکند که در محل گیربکس قرار میگیرد. این مجموعه شامل یک دنده خورشیدی در مرکز، دندههای سیارهای که دور آن میچرخند و یک دنده رینگی است که توسط یک حامل سیارهای به هم متصل شدهاند. موتور ژنراتور شماره یک (MG1)، کوچکتر و متصل به پیشرانه بنزینی و دنده خورشیدی، بهعنوان استارت و ژنراتور برای شارژ باتری عمل میکند. موتور ژنراتور شماره دو (MG2)، بزرگتر و متصل به دنده رینگی و دیفرانسیل است و معمولاً چرخها را بهتنهایی به حرکت درمیآورد.
این سیستم امکان کارکرد سری یا موازی پیشرانه بنزینی و MG2 را فراهم میکند و به همین دلیل «سری-موازی» نامیده میشود. برای مدلهای چهارچرخ محرک، تویوتا یک موتور الکتریکی کوچک در محور عقب اضافه کرده که عملکرد را بهبود میبخشد. این طراحی ساده، با تعداد قطعات کمتر نسبت به گیربکسهای اتوماتیک سنتی، قابلیت اطمینان بالای خودروهای هیبریدی تویوتا را تضمین میکند. سادگی این سیستم به معنای کاهش احتمال خرابی و هزینههای نگهداری کمتر است. نسل جدید راوفور از باتریهای لیتیوم یونی مدرن استفاده میکند که جایگزین باتریهای قدیمی نیکل متال هیدرید شدهاند. اگرچه تویوتا ظرفیت دقیق باتری راوفور را اعلام نکرده اما برای مقایسه، تویوتا کمری جدید از باتری یک کیلووات ساعت استفاده میکند. این باتریهای کوچک، وزن کمتری دارند و نیاز به مواد معدنی کمتری برای تولید دارند که به کاهش اثرات زیستمحیطی کمک میکند. هنوز از مشخصات کامل نسل جدید راوفور خبر نداریم ولی مقایسهٔ مصرف سوخت نسخهٔ هیبریدی نسل قبلی با نسخهٔ بنزینی، کاهشی چشمگیر را نشان میدهد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو از ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر در نسخهٔ بنزینی به تنها ۶ لیتر و تولید دیاکسید کربن از ۲۰۰ گرم در هر کیلومتر به ۱۴۰ گرم در هر کیلومتر رسیده است. این بهبود، با فروش سالانه صدها هزار دستگاه راوفور هیبریدی، تأثیر زیستمحیطی قابلتوجهی دارد.
یکی از نقاط قوت سیستم THS، بینیازی به تغییر سبک رانندگی یا زندگی مالک است. رانندگان کافی است باک بنزین را پر کنند، البته کمتر از خودروهای بنزینی و مانند یک خودروی معمولی رانندگی کنند. این سیستم بدون نیاز به شارژ خارجی یا تغییر عادات، کارایی و راحتی را به ارمغان میآورد. تویوتا با این رویکرد، تجربهای کاربرپسند ارائه میدهد که آن را از خودروهای پلاگینهیبریدی یا الکتریکی متمایز میکند. البته تویوتا اولین شرکتی بود که این نوع سیستم هیبریدی را معرفی کرد و اما هوندا و فورد نیز سیستمهای مشابهی با کارایی بالا ارائه میدهند. بااینحال، تصمیم تویوتا برای هیبریدی کردن کامل دو مدل پرفروش خود، یعنی کمری و راوفور، نشاندهنده پیشگامی این برند در صنعت خودرو است. این انتخاب نهتنها جسورانه بلکه منطقی است، زیرا THS محصولی اثباتشده، کارآمد و قابلاعتماد را ارائه میدهد.
Yaghoob
۲ خرداد ۱۴۰۴تکنولوژی در کنار کارایی و قابلیت اطمینان هست که ارزش داره
و تویوتا اینو خوب میدونه.
javad-bmw
۲ خرداد ۱۴۰۴اینقدری که تویوتا با خودروهای هیبریدیش به محیط زیست کمک کرده ، تمام خودرو ساز های تمام الکتریکی نکردن ، چه در بحث تولید و چه در بحث مصرف انرژی برای حرکت دادن خودرو از نقطه A به B
فرشید
۲ خرداد ۱۴۰۴گیربکس سیاره ای که تشکیل شده از پینیون (pinion)، دنده های سیاره ای (Planet Gear Wheels) و رینگ دنده ای (Gear Wheel Ring) سال هاست ساخته شده و در همه گیربکس های نوع AT از جمله محصولات ایران خودرو در حال استفاده شدنه. دو سه بار مقاله رو خوندم و متوجه نوآوری تویوتا نشدم. این آرایش اتصال گیربکس به موتورهای بنزینی و برقی هم مدت هاست وجود داره و مزایا و معایب خودشو داره. هر سه بخش گفته شده در بالا میتونه به محرک (درایو) و متحرک متصل بشه. شاید تنها نوآوریش اینه که یه موتور کوچیک برقی هم گذاشته روی چرخ های عقب! اینجور مطالب بیشتر تبلیغات هست. شرکت ها با سوء استفاده از عدم دانش تخصصی کاربرها با ارائه حرفای خوش آب و رنگ به ظاهر فنی این احساس رو به مشتری القا میکنن که در حال پول دادن به یک تکنولوژی خیلی خاص هستند.
Yaghoob
۲ خرداد ۱۴۰۴کدوم القا؟
خریداران کاهش مصرف سوخت رو میبینند.
sina
۲ خرداد ۱۴۰۴20-30 درصد بهبود مصرف سوخت شبیه معجزه میمونه!
دست خوش
GENERAL CORVETTE
۲ خرداد ۱۴۰۴رقیب اصلیش
جیپ چروکی هایبریدی هست
اون هم با 1.6T و 2.0T و 2.5 و 3.0 I6
دیدن داره رقابتشون
جفتشون هم به خاورمیانه صادر میشن
حوزه خلیج فارس
رامتین
۲ خرداد ۱۴۰۴قشنگ مشخصه تویوتا تا پایان دهه، خودشو بیمه کرده به عنوان برترین خودروساز. کاملا در یک مسیر درست داره حرکت میکنه.
NAVID@@98
۲ خرداد ۱۴۰۴اشتباهه عنوان برترین خودروساز چیزی هست که تو این اسم رو روش گذاشتی پس نمیشه و نباید مطلقا فقط بچسبونی به یه خودروساز چون اشتباهه
چون این عنوان جنبه های متنوعی داره که صرفا میزان فروش این عنوان رو پاس نمیکنه چون
۱الان مثلا برترین پیکاپ تراک وانت شاسی آفرودی رو آمریکایی ها میزنن
یا برترین لوکس ها و پرفورمنس ها رو اروپایی ها میزنند۱
تازه کلاس و سگمنت های شاخص و بهترین ها یعنی سطح بالا ها هم هستن
بازم ما نمیایم اسم یکی رو برداریم بگیم فقط یکی از اینها برترین خودروساز ها هستن چون هرکدومش مشخصات خاص خودش رو دارن