معرفی کانسپت تویوتا FT-4X، آیا FJ کروز بازمیگردد؟
FJ کروزر یک SUV و آفرودر حرفهای بود که تویوتا آنرا بهعنوان یادبود یا بزرگداشتی برای لندکروزرهای پرافتخار سری 40 ارائه کرد اما چند وقت پیشتولید این خودرو پس از 10 سال بدون معرفی جایگزینی خاتمه یافت؛ ولی حالا تویوتا در نمایشگاه نیویورک 2017 کانسپتی را با نام FT-4X رونمایی کرده است که ممکن است پیشنمایشی از جایگزین احتمالی FJ کروزر باشد. این کانسپت توسط استودیوی پژوهشی طراحی Calty تویوتا در کالیفرنیا طراحی شده است.
کانسپت FT-4X بر اساس معماری جدید جهانی سگمنت C تویوتا ساخته شده و بهطور قابلتوجهی کوچکتر از FJ کروزر است بهگونهای که 20 سانتیمتر ارتفاع کمتر و 40 سانتیمتر طول کمتری نسبت به آن دارد؛ اما چرخهای این کانسپت تا حد امکان به گوشههای خودرو کشیده شدهاند که موجب شده فاصلهٔ محوری و همینطور فاصلهٔ عرضی محورهای آن تنها چند اینچ کمتر از FJ کروزر باشد.
درواقع FT-4X که بر اساس پلتفرم مشترکی با کراساوور سابکامپکت C-HR ساخته شده است، بیشتر به این خودرو نزدیک است و دستگیرهٔ درهای عقب مخفی آن نیز این نزدیکی را تشدید میکند؛ اما رویکرد طراحی FT-4X قطعاً آفرودتر است و تویوتا با بکار کیری طراحی X شکل نگاهی هم به طراحی آفرودرهای قدیمی خود داشته و طراحی رترویی را ارائه کرده است.
سقف، جلوپنجره و درِ صندوق خودرو به رنگ سفید بوده، گلگیرها فرم برجستهای دارند و محافظهای مشکیرنگ زیر بدنه نیز نمای آفرودر آنرا تکمیل کردهاند. جلوپنجره همچنان طراحی مدل قدیمی FJ 40 و همچنین FJ کروزر را تداعی میکند درحالیکه چراغها فرم مدرنتری به خود گرفتهاند. این خودرو بهاندازهای کوچک هست که برای محیطهای شهری مناسب باشد اما هنوز هم بهاندازهٔ کافی تواناییهای خارج جادهای دارد که برای آفرودهای سبک مناسب باشد.
ازآنجاییکه Tailgating (گردهماییهایی که معمولاً در پارکینگ استادیومهای ورزشی برگزار شده و در آن غذاهایی در پشت خودروهای پارک شده صرف میشود) و کمپها معمولاً در قسمت پشت خودرو مستقر میگردد، تویوتا تأکید خاصی بر طراحی بخش عقبی کانسپت FT-4X داشته است. بدین منظور درِ صندوق خودرو به دو صورت عمودی در حالت فضای باز و افقی در حالت شهری باز میشود.
ازآنجاییکه این کانسپت بهعنوان یک خودروی کاربردی چهارچرخ محرک در نظر گرفته شده است، ویژگیهای مفیدی در آن تعبیه شده است که ازجملهٔ آنها میتوان به قلابهای بکسل در سپرهای عقب و جلو، سقف مسطح برای نصب چادر و خوابیدن، محفظههای خنککننده و گرمکننده در داخل برای نگهداری موارد غذایی و دوربین GoPro در آینههای جانبی اشاره کرد. علاوه بر این، درون درها، دو بطری آب قرار گرفته، یک کیسهخواب درون زیر آرنجی مرکزی تعبیه شده و سیستم صوتی آنهم قابلحمل است که درنتیجه سرنشینان میتوانند بهعنوانمثال آنرا با خود به داخل کمپ ببرند.
در داخل کابین کانسپت FT-4X نیز شاهد طراحی فانتزی با ترکیب رنگهای نارنجی و نقرهای هستیم. در اینجا فضای مناسب برای حمل چهار سرنشین تدارک دیده شده درحالیکه با خواباندن صندلیهای عقب یک فضای بار بزرگ مسطح و کشویی ارائه میگردد. هرچند این خودرو بهعنوان یک کانسپت معرفی شده اما بهوضوح با پیشزمینهٔ قابلیت تولید طراحی شده است؛ بنابراین FT-4X به یک پیشرانهٔ چهار سیلندر کمحجم، سیستم چهارچرخ محرک و گیربکس با ضرایب سنگین شده است درحالیکه در جلو از سیستم تعلیق مکفرسون و در عقب از نوع دو جناغی استفاده میکند؛ بنابراین این کراساوور کوچک از تواناییهای آفرود بسیار مناسبی برخوردار شده است.