دوئل تویوتا C-HR و هوندا HR-V
در دومین قسمت از دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال، طبق معمول نویت گروه کراساوورهای کامپکت است. گروهی که شلوغترین کلاس خودرویی رقابتهای ما محسوب میشود. در دومین دوئل این گروه، نیسان کیکس و هیوندای کرتا روبروی هم قرار گرفتند که در این رقابت مجموعاً 1424 رأی به ثبت رسید. از این میزان، کیکس توانست 1062 رأی کسب کند درحالیکه کرتا موفق به کسب تنها 362 رأی شد. بدین ترتیب نیسان کیکس با کسب 74 درصد از کل آراء، پیروز دوئل دوم گروه کراساوورهای سابکامپکت لقب گرفت. حال در سومین دوئل این گروه، دو کراساوور ژاپنی یعنی تویوتا C-HR و هوندا HR-V رودرروی یکدیگر قرار گرفتهاند. در جدول زیر نیز میتوانید شرکتکنندگان و دوئلهای این گروه را مشاهده کنید.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | ؟ | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
؟ | ؟ | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
؟ | ؟ | ||
پژو 2008 | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
؟ | ؟ | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
؟ | ؟ | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
؟ | ؟ | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | ؟ | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | ؟ |
تویوتا C-HR
پس از افزایش انفجاری محبوبیت کراساوورهای سابکامپکت، خودروسازان نیز یکی پس از دیگری به این کلاس وارد شدند تا این سگمنت به شلوغترین و رقابتیتری بخش در بین کراساوورها تبدیل شود. یکی از این شرکتها، تویوتا بود که در ابتدا با معرفی کانسپتی بنام C-HR در نمایشگاه پاریس 2014، قصد خود برای ورود به بخش کراساوورهای سابکامپکت را اعلام کرد. سپس در نمایشگاه فرانکفورت 2015 کانسپت دیگری با همین نام رونمایی شد که به نمونهٔ تولیدی نزدیکتر شده بود. سرانجام در نمایشگاه ژنو 2016 تویوتا از نسخهٔ تولیدی C-HR پرده برداشته و رسماً به کلاس کراساوورهای سابکامپکت وارد شد. این خودرو روی پلتفرم جدید TNGA تویوتا ساخته شده که با خودروهایی چون پریوس و کرولا مشترک بوده و نسخهای از آن در نسل جدید کمری هم استفاده شده است. C-HR از طراحی کاملاً جدید و جوانپسندی برخوردار است که آنرا از دیگر محصولات تویوتا متمایز میکند. برای این کراساوور سه پیشرانهٔ مختلف ارائه میشود که لیست آنها از یک واحد 1.2 لیتری چهار سیلندر توربو آغاز میشود. مدل بعدی نسخهای هیبریدی است که به یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر بنزینی مجهز است؛ و نهایتاً یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی هم برای C-HR در نظر گرفته شده که البته فقط در بازار ایالاتمتحده عرضه میشود و ما هم همین موتور را برای این دوئل انتخاب کردهایم. این پیشرانه 144 اسب بخار قدرت و 188 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس CVT به چرخها انتقال پیدا میکند. تویوتا C-HR در کشورمان هم حضور دارد که در دو نسخهٔ 1.2 لیتری و هیبریدی عرضه میشود و هر دو دقیقاً با قیمت یکسانی معادل 172,900 میلیون تومان عرضه میشوند.
هوندا HR-V
HR-V سابقهٔ بیشتری از رقیب هموطنش دارد بهگونهای که معرفی نسل نخست آن به سال 1998 بازمیگردد. البته یک سال قبل از این تاریخ، در نمایشگاه خودروی توکیو 1997 هوندا کانسپتی بنام J-WR را رونمایی کرد که پیشنمایشی از نسل نخست HR-V بود. سپس این خودرو بهزودی به تولید رسیده و بهعنوان یک کراساوور کوچک با ظاهری جعبهای شکل به بازار آمد. تولید نسل اول HR-V در سال 2006 به پایان رسید و پسازاین برای چند سال خبری از این کراساوور ژاپنی نبود تا اینکه هوندا در نمایشگاه نیویورک 2014 نسل دوم آنرا رونمایی کرد. این نسل HR-V از لحاظ طراحی هیچ شباهتی با نسل قبلی خود نداشته و استایل کاملاً متفاوتی با آن دارد. البته HR-V جایگزین مدلهای المنت و کراسرود هم محسوب میشود. HR-V که روی پلتفرم مشترکی با هوندا فیت ساخته شده است، در برخی بازارها مانند بازار داخلی ژاپن با نام وِزِل عرضه میشود درحالیکه نسخهای از آنهم با تفاوتهایی جزئی در ظاهر با نام XR-V در چین تولید و عرضه میشود. هوندا این کراساوور سابکامپکت خود را با سه پیشرانهٔ مختلف عرضه میکند که دو نمونهٔ آنها از نوع 1.5 لیتری چهار سیلندر بوده و سومی یک واحد 1.8 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که ما هم همین موتور را برای این رقابت انتخاب کردهایم. این پیشرانه 141 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور دارد که در حالت استاندارد به چرخهای جلو منتقل میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. برای انتقال نیروی موتورها هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک واحد CVT در نظر گرفته شده است. بهتازگی زمزمههای عرضهٔ هوندا HR-V در کشورمان هم شنیده میشود و بهزودی شاهد عرضهٔ آن توسط فامیلی موتور خواهیم بود.
مشخصات فنی
تویوتا C-HR | هوندا HR-V | |
پیشرانه | 2 لیتری 4 سیلندر | 1.8 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | 144 اسب بخار | 141 اسب بخار |
گشتاور | 188 نیوتن متر | 172 نیوتن متر |
گیربکس | CVT | CVT |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 10.5 ثانیه | 8.6 ثانیه |
مسافت 400 متر | 18.1 ثانیه | 16.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر/ساعت | 190 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 8.1 لیتر (ترکیبی) | 8.4 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1496 کیلوگرم | 1335 کیلوگرم |
طول | 4.35 متر | 4.29 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.64 متر | 2.61 متر |
حجم صندوق بار | 538 لیتر | 680 لیتر |
قیمت پایه | 23,460 دلار | 20,405 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9782143]