شرکت ایرتویا، نماینده انحصاری کمپانی معظم تویوتا در ایران، عصر دیروز طی مراسمی اولین سری از جدیدترین محصول خود یعنی تویوتا C-HR را به مشتریان تحویل داد.
این مراسم با حضور مالکان خودروها، برخی از مسئولین ایرتویا و جمعی از اصحاب رسانه در دفتر مرکزی شرکت برگزار گردید و طی آن نخستین ثبتنام کنندگانِ C-HR خودروهای خود را در فضایی گرم و صمیمانه و به فاصله یک ماه پیش از موعد مقرر، تحویل گرفتند.
تحویل جوانترین کراساوور تویوتا درحالی توسط ایرتویا انجام میشود که از رونمایی رسمی آن در نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران تنها 5 ماه سپری شده و از آغاز عرضهاش در بازار داخلی (ژاپن) و خارجی (بینالملل) کمتر از یک سال میگذرد. در نتیجه حضورش در خیابانهای کشورمان همگام با بازار جهانی اتفاقی بدیع و بس شعفانگیز است که بهطورکلی باید به فال نیک گرفته شود.
تویوتا C-HR (برگرفته از عبارت Coupe High Riding) یک کراساوور سابکامپکت شهری است که با دو نوع قوای محرکه بنزینی و هایبرید، 5 تیپ تجهیزاتی مختلف و بازه قیمتی 179 تا 220 میلیون تومان(!) به فروش میرسد. این ژاپنی جوان پس از ورود به بازار امثال نیسان جوک، سنگیانگ تیوولی، پژو 2008 و رنو کپچر را پیشِ رو دارد و باید دید آیا میتواند گوی فروش را از ایشان برُباید یا خیر. البته جدای از کلاس خودرویی، از نظر قیمتی هم رقبای سرسختی همچون رئو کولئوس، میتسوبیشی اوتلندر، رنو تلیسمان، دیاِس 4 کراسبَک، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج را در مقابل خود میبیند و نباید دست کمشان بگیرد!
مدل بنزینی با تکیه بر پیشرانه چهار سیلندر خطی 1197 سیسی توربو حداکثر 115 اسب بخار قدرت (در 5600 دور بر دقیقه) و 185 نیوتنمتر گشتاور (در 1500 تا 4000 دور بر دقیقه) تحویل میدهد. مدل هایبرید اما از بلوک چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی 1798 سیسی + یک موتور برقی 650 ولتی و مجموعه باتری هیدرید نیکل متال با توان مجموع 122 اسب بخار نیرو میگیرد. همچنین در هردو نسخه جعبهدنده از نوع مولتیدرایو S (نوعی جعبهدنده CVT متعلق به تویوتا) بوده و برخی تیپهای مدل بنزینی از سامانه چهار چرخ محرک نیز سود میبرند. از امکانات استاندارد C-HR میتوان به تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سامانه کمکی حرکت در سربالایی (HAC)، ترمزهای دیسکی (در محور جلو از نوع خنک شونده)، کمکی ترمز (BA)، ABS و EBD، فرمان برقی (EPS)، صندلیهای تاشو عقب بهصورت 60/40 و سامانه Follow Me Homeاشاره کرد که در تریم فول آپشن مواردی همچون سامانه کنترل پایداری خودرو (VSC)، حسگر پارک جلو و عقب، تودوزی چرم، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم صوتی JBL با 9 بلندگو، تهویه مطبوع دوگانه خودکار، سامانه هشدار نقاط کور اطراف خودرو و کروز کنترل هوشمند بدانها اضافه میگردد.
به گفته مسئولان ایرتویا تلاش شرکت بر این بوده که خودروها با پلاک ملی تحویل شوند، اما به دلیل بروز برخی مشکلات در مراحل اداری، متأسفانه این مُهم محقق نگردیده و فرآیند شماره گذاری خودروها حداکثر تا 2 الی 3 روز آینده به اتمام خواهد رسید. همچنین تحویل سایر خودروها نیز از امروز 3 مرداد ماه کلید خورده و مالکان محترم طبق نوبت و اولویت ثبتنام خودروهای خود را دریافت خواهند کرد.
امید است روزی فرا برسد که خیابانهای ایران بزرگ ساختههای روز دنیا را همگام با بازار جهانی به خود ببینند و رنگارنگتر از امروز میزبان مردم عزیزمان باشند.