نوآوری جدید تویوتا در زمینه گیربکسهای دستی
این کمپانی ژاپنی اخیراً اختراعی را به ثبت رسانده که میتواند طول عمر بیشتر آنها را تضمین کند. نوآوری مذکور "کنترلر و روش کنترل برای خودرو" نامگذاری شده است. اگرچه نام یاد شده هیچ مفهومی در پی ندارد اما تکنولوژی آن متشکل از وسیلهای الکترونیکی است که به گیربکس دستی اجازه میدهد تا در زمانی که سرپایینی را طی میکند بهصورت اتوماتیک به حالت خلاص درآید.
علاوه بر صرفهجویی در مصرف سوخت به هنگام حرکت در سرپایینی، توانایی سیستم در شیفت خودکار به حالت خلاص به تویوتا اجازه میدهد تا سیستم استارت/استاپ مشابه خودروهای گیربکس اتوماتیک را در محصولات دستی خود نصب کند. به علاوه خودرو حتی میتواند در زمانهای توقف اضطراری به حالت خلاص دربیاید.
موضوع جالب اینکه نشریه رود اند تراک فهمیده تکنولوژی جدید تویوتا شباهتهای بسیاری به مکانیسم چرخ آزاد معرفی شده در ساب 93 در سال 1965 دارد.
ساب های معرفی شده در آن زمان دارای پیشرانههای دو زمانهای بودند که روغن پیشرانه را با سوخت به منظور روان کاری قوای محرکه ترکیب میکردند. البته اگر پدال گاز فشرده نمیشد (برای مثال در زمان حرکت در سرپایینی) روان کاری پیشرانه متوقف میشد.
راهحل ساب برای این مشکل سیستمی بود که چرخها را قادر میکرد در شرایط مشخصی سریعتر از پیشرانه بچرخند و به این ترتیب خودرو در سرپایینی با حداقل مصرف سوخت حرکت میکرد.
تویوتا هنوز سخنی درباره احتمال و زمان معرفی این تکنولوژی نزده و درحالیکه احتمال الهام گرفتن این کمپانی از مکانیسم ساب وجود دارد اما این ظرفیت وجود دارد که تکنولوژی تویوتا صرفهجویی زیادی در مصرف سوخت ایجاد و از انقراض گیربکسهای دستی جلوگیری نماید.