12 نکته بسیار مهم درباره نسل جدید تویوتا سوپرا
پس از معرفی کانسپت گازو ریسینگ سوپرا در نمایشگاه ژنو 2018، ما دو فرصت برای گفتوگو با تتسویا تادا مهندس ارشد نسل جدید تویوتا سوپرا یافتیم. در هر بار تادا با لحن صمیمانهای درباره جزئیات نسخه تولیدی سوپرا که در کارخانه با کد A90 شناخته میشود سخن گفت. در ادامه شما را با 12 نکته مهم درباره نسل جدید این خودروی اسطورهای آشنا میکنیم. با ما همراه باشید.
- خودرویی دو نفره
تأیید شده که سوپرا خودرویی دو نفره است. ما این را قبلاً هم به نوعی میدانستیم زیرا دوقلوی این خودرو یعنی بامو Z4 هم به عنوان رودستری دو نفره تکوین یافته اما خب شنیدن این سخن از زبان مهندس ارشد صفای دیگری دارد! تادا میگوید: "برای این نسل سوپرا ما مجبور نبودیم عناصر کاربردیای همچون صندلیهای عقب را در نظر بگیریم. ما میخواستیم یک خودروی اسپورت خالص بسازیم و توازنی ایده آل برای ایجاد پرفورمنس بهینه ایجاد نماییم به همین دلیل تصمیم گرفتیم سوپرا را دو نفره بسازیم." این یک تغییر جهت چشمگیر است. A90 پنجمین نسل از سوپرا و اولین سوپرای دو نفره تاریخ خواهد بود.
- پیشرانه 6 سیلندر خطی توربو
سوپرا از پیشرانه 6 سیلندر خطی توربو نیرو خواهد گرفت. چرا؟ زیرا طرفداران دو آتشه این را میخواهند. تادا میگوید: "بدون استثنا، از نسل اول تا چهارمین نسل سوپرا، ما همیشه پیشرانه 6 سیلندر خطی را در تمامی سوپراها بکار بردهایم. طرفداران سوپرا در سراسر جهان این را میدانند. من همیشه از آنها شنیدهام که اگر این پیشرانه در خودرو نباشد دیگر سوپرایی وجود نخواهد داشت."
- نسخه هیبریدی، بله!
نسخه هیبریدی سوپرا نیز تولید خواهد شد. تادا به این موضوع اشاره کرده اما هیچ سخنی درباره حجم پیشرانه یا سیستم هیبریدی آن نگفته است. زمانی که از این مهندس ارشد درباره احتمال همکاری پیشرانه بامو با گیربکس HSD تویوتا پرسیده شد او گفت: "منظور شما لکسس LC 500h هیبرید است؟ بله ما آن را در نظر میگیریم. آیسین تأمین کننده گیربکس بوده و قبلاً با بامو نیز همکاری کردهاند." هنوز مشخص نیست که چه پیشرانهای در دل نسخه هیبریدی سوپرا جای خواهد گرفت.
- توازن وزنی فوقالعاده عالی
بالانس وزنی سوپرا بهصورت 50/50 خواهد بود. تادا پیش از اینکه مهندس ارشد سوپرا باشد در پروژه خودروی اسپورت تویوتا و سوپرا انجاموظیفه میکرد. این پروژه منجر به تولید تویوتا 86، سایون FR-S و سوبارو BRZ شد. همانگونه که میدانید این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر بوکسوری تولید شده توسط سوبارو استفاده میکند و طراحی تخت آن مزیت هندلینگی را در پی دارد؛ اما خب تادا میگوید همین امر باعث شده جلوی خودرو کمی سنگینتر باشد. در تستها فهمیدیم که توزیع وزن سایون FR-S مدل 2013 در جلو 55 و در عقب 45 درصد بوده است. او میگوید: "ما در سوپرا مطمئن شدیم که بالانس وزنی 50/50 وجود دارد."
- مرکز ثقل پایینتر نسبت به تویوتا 86
مرکز ثقل سوپرای جدید پایینتر از 86 خواهد بود اما نمیدانیم تویوتا چگونه به این امر دست یافته است. همانگونه که گفته شد تادا ادعا میکند طراحی تخت پیشرانه باعث شده تویوتا 86 مزیت هندلینگی داشته باشد و بنابراین مرکز ثقل هم پایین است. در حقیقت در زمان عرضه این خودرو ادعا شد پیشرانه بوکسوری تنها 0.6 اینچ بالاتر از پیشرانه لکسس LFA قرار میگیرد. تادا میگوید مرکز ثقل سوپرا حتی پایینتر از تویوتا 86 خواهد بود و اگر ابعاد کانسپت گازو ریسینگ را در نظر بگیریم، این یک شروع خوب محسوب میشود.
ارتفاع سقف کانسپت سوپرا 112.9 سانتیمتر است که 5.5 سنتی متر پایینتر از ارتفاع سقف تویوتا 86 میباشد؛ اما به یاد داشته باشید که پیشرانه 6 سیلندر خطی بسیار طویلتر، بلندتر و احتمالاً سنگینتر است. البته کانسپت موردبحث طویلتر از تویوتا 86 بوده و بخشی از آن به دیفیوزر بزرگ عقب و اسپلیتر جلو مربوط میشود اما خب فاصله بین محوری آن کوتاهتر است. آیا فضای کافی برای قرار گرفتن یک پیشرانه طویلتر، سنگینتر و بلندتر در خودرو وجود دارد؟ در این حالت مرکز ثقل پایینتر و توازن وزنی بهینه ایجاد میشود؟ تادا میگوید بله اما باید تا زمان رونمایی رسمی صبر کنیم. او میگوید: "تا زمان عرضه خودرو اطلاعات بسیار کمی را میتوانم به شما بدهم زیرا پاسخ ساده و تنهایی برای این سؤال وجود ندارد. هیچ تکنولوژی انفرادی باعث ایجاد مرکز ثقل پایینتر نمیشود اما ترکیبی از تکنولوژیها و عناصر گوناگون این امر را میسر میسازند."
- استحکام بدنه دو برابری نسبت به تویوتا 86
استحکام بدنه سوپرای جدید نسبت به 86 دو برابر خواهد بود. تادا دراینباره میگوید: "دیگر هدف مهم ما در ساخت این خودرو افزایش دو برابری استحکام پیچشی بدنه نسبت به تویوتا 86 بوده است."
- چرا سوپرا فاقد ترانس اکسل عقب است؟
سوپرای جدید ترانس اکسل عقب نخواهد داشت. در این طراحی بجای اینکه گیربکس در عقب پیشرانه قرار بگیرد درست در جلوی چرخهای عقب به دیفرانسیل و اکسلها متصل میشود. این یک ترکیب معمول در بسیاری از خودروهای اسپورت و پرفورمنس است. به نظر میرسد تادا از پرسیدن این سؤال سورپرایز شده اما خب میگوید: "واضح است که ما دراینباره بحث کردهایم؛ و در حقیقت لکسس LFA از طراحی ترانس اکسل استفاده کرده است و بازهم واضح است این طراحی مزیتهایی دارد اما خب از طرفی باعث افزایش پیچیدگی و هزینهها شده و بنابراین قیمت خودرو هم افزایش مییابد؛ اما هدف ما در سوپرا تولید خودرویی در دسترس برای طیف وسیعی از طرفداران است؛ بنابراین واقعاً دوست داریم تا قیمت را در حد معقولی نگه داریم و بدون اتکا به تکنولوژی ترانس اکسل مرکز ثقل را پایین بیاوریم. این موضوع واقعاً سختترین بخش توسعه سوپرای جدید بوده است."
- هدایت گشتاوری فعال
سوپرا دارای سیستم هدایت گشتاوری فعال خواهد بود. برخلاف تویوتا 86 که از سیستم مبتنی بر ترمز استفاده میکند (حالت VSC)، سوپرا دارای دیفرانسیلی با هدایت گشتاور فعال خواهد بود. تادا از ارائه جزئیات بیشتر دراینباره خودداری نمود.
- فرمان سوپرا
فرمان سوپرا از نوع الکتریکی خواهد بود اما این نوع فرمان از نوع کابلی یا ترمز توسط کابل نیست. به نظر میرسد زمانی که از تادا درباره کمک احتمالی سیستم فرمان کابلی به جایگیری بهتر اجزای فنی پرسیدیم کمی گیج شد. پاسخ او نه بود زیرا در بازارهای مهم خودروهایی که دارای فرمان تمام الکتریکی هستند هنوز هم باید ارتباطی مکانیکی داشته باشند تا در صورت نقص فرمان به کار آیند. ما میدانیم قوانین عوض نشدهاند اما شاید تیم سوپرا راهی برای این موضوع پیدا کند. تادا همچنین قویا استفاده سوپرا از سیستم ترمز توسط کابل را رد کرد.
- سنگ محکهای سوپرای جدید
سنگ محک سوپرا؟ پورشه! زمانی که از تادا درباره بررسی و آزمایش خودروهای دیگر برای ساخت سوپرا پرسیده شد او گفت: "هیچ سنگ محک واضحی از نظر نسل جدید سوپرا وجود ندارد؛ اما هر زمان که محصول جدیدی از پورشه تولید میشود ما یکی از آنها را خریده و مطالعه و بررسی میکنیم؛ بنابراین آن یک رفرنس مهم است."
- مسابقات مجازی گرن توریسمو
سوپرا به زودی وارد مسابقات جهانی میشود و شما میتوانید آن را برانید. بنا به گفته تادا، در اوایل ماه آوریل کانسپت گازو ریسینگ سوپرا در سری مسابقات الکتریکی مجازی در دسترس خواهد بود. کازونوری یامائوچی خالق سری بازیهای گرن توریسمو علاقه زیادی به خودروهای اسپورت داشته و ارتباطات عمیق او با خودروسازان ژاپنی به این معنی است که حضور سوپرای کانسپت در این بازی را نباید تعجببرانگیز دانست.
- مسابقات واقعی
سوپرا به مسابقات سوپر GT و بالاترین سطح آن یعنی کلاس GT500 باز خواهد گشت. این خودرو جدای از سری مسابقات مجازی گرن توریسمو در سری مسابقات واقعی گوناگونی از جمله سوپر GT ژاپن نیز حضور خواهد داشت. زمانی که از تادا درباره احتمال حضور سوپرای جدید در سطوح پایینتر کلاس GT300 پرسیده شد او با خنده گفت: "سوپرا فقط درGT500 حضور خواهد داشت!"
منبع: motortrend