چرا تویوتا سوپرای جدید از پیشرانه بامو استفاده کرده است؟!
تصمیم تویوتا برای همکاری با بامو در زمان توسعه ی نسل جدید سوپرا و Z4 سوالات زیادی را در آن زمان ایجاد کرد. تا رونمایی رسمی از این خودروها راه بسیار طولانی ای طی شده و ما هنوز هم منتظر معرفی رسمی نسل جدید سوپرا در دیترویت هستیم. زمانی که این خودرو عرضه شود از قلب آهنین متعلق به بامو استفاده خواهد کرد. مهندس ارشد تویوتا در مصاحبه با اتوموتیونیوز اروپا دلیل تصمیم این برند برای استفاده از پیشرانه ی یک برند دیگر در قلب سوپرا را توضیح داده است.
زمانی که تویوتا تصمیم به احیای نام افسانه ای سوپرا گرفت اولین دستور تجاری شرکت در نظر گرفتن یک پیشرانه ی 6 سیلندر خطی بود. چرا؟ چون نظرسنجی از مشتریان نشان داده بود اکثر مدل های چهار نسل قبلی دارای همین نوع پیشرانه بوده اند. آسان ترین راه برای استفاده از یک پیشرانه 6 سیلندر جدید همکاری با بامو برای نصب پیشرانه ی 3 لیتری این برند در سوپرا بود. این پیشرانه را می توان در Z4 M40i و Z4 M340i دید. تویوتا خود برای تولید چنین پیشرانه ای دست به کار نشده و اگرچه این حرکت باعث ناراحتی طرفداران شده اما این یک حرکت تجاری است که توجیه پذیر می باشد زیرا سوپرا خودروی تولید انبوهی نخواهد بود.
پیشرانه بامو توسط مهندسان تویوتا و خاص سوپرا تنظیم شده است. البته برخی دیگر از سخت افزارهای اصلی بامو هم در سوپرا بکار رفته که از جمله ی آنها می توان به گیربکس 8 سرعته و شاسی اشاره کرد. علیرغم وجود اشتراکات فنی زیاد، این دو شرکت اعلام کرده اند هویت هر دو خودروی سوپرا و Z4 خاص خودشان است. قطعا مطمئن هستیم که ظاهر این دو خودرو هیچ وجه اشتراکی نخواهد داشت.
مهندس ارشد تویوتا همچنین گفته محصولات شرکت گازو ریسینگ از پیشرانه های توسعه یافته توسط همین شرکت استفاده خواهند کرد. به این ترتیب بجای تولید نسخه های قوی تر پیشرانه های کنونی شاهد تولید پیشرانه های کاملا جدیدی خواهیم بود و احتمالا از سیستم های هیبریدی نیز برای کاهش آلایندگی و بهبود قدرت استفاده خواهد شد.