تویوتا سوپرا، بازگشت مبارز افسانه‌ای به میدان

سه‌شنبه 25 دی 1397 - 04:19
مطالعه 17 دقیقه
Toyota-Supra-2020-1600-0c
پس از انتشار تصاویر جاسوسی فراوان، افشای تصاویر، دیده شدن نمونه‌های بدون پوشش، حدس و گمان‌های فراوان در مورد مشخصات و به‌طورکلی جان‌به‌سر شدن...
تبلیغات

پس از انتشار تصاویر جاسوسی فراوان، افشای تصاویر، دیده شدن نمونه‌های بدون پوشش، حدس و گمان‌های فراوان در مورد مشخصات و به‌طورکلی جان‌به‌سر شدن طرفداران، سرانجام تویوتا دقیقاً پنج سال پس از معرفی کانسپت FT-1 و 17 سال بعد از خاتمهٔ تولید نسل چهارم سوپرا، رسماً در نمایشگاه دیترویت نسل کاملاً جدید این کوپهٔ اسپرت را به جهانیان معرفی کرده است. زمان بسیار زیادی طول کشید تا تویوتا نسل جدید سوپرا را آماده کند اما می‌توان گفت نسل پنجم این اسپرت افسانه‌ای ژاپنی قطعاً ارزش این انتظار را داشته است.

سوپرا در ظاهر هیچ شباهتی به نسل چهارم خود ندارد چراکه کاملاً تحت تأثیر کانسپت FT-1 شکل گرفته و استایلی عضلانی را به نمایش گذاشته است. در این ماشین چراغ‌های جلو، اسپلیتر فیبر کربنی و سقف دو حبابی تقریباً نسبت به کانسپت مذکور بدون تغییر باقیمانده‌اند و تنها چیزی که در این قسمت تغییر کرده، دماغهٔ کشیدهٔ FT-1 است که در سوپرا با یک ورودی هوا که زیر لوگوی تویوتا قرار گرفته جایگزین شده است. در نمای عقبی نیز همان ویژگی‌های کانسپت شامل چراغ‌های باریک و چراغ دنده‌عقب درون دیفیوزر دیده می‌شود.

کابین سوپرا اما تفاوت زیادی با کانسپت FT-1 دارد و با توجه به اینکه روی پلت‌فرم مشترکی با ب‌ام‌و Z4 ساخته شده است، داخل آن بیشتر شبیه به این رودستر آلمانی به نظر می‌رسد. این شباهت خصوصاً در صفحه‌نمایش آی‌پد مانند سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنترل‌کنندهٔ روی کنسول مرکزی به چشم می‌خورد. سوپرا اما به یک صفحه آمپر دیجیتالی هم مجهز است که احتمالاً اطلاعاتی مانند شتاب G جانبی و لپ تایم‌ها را به نمایش درمی‌آورد. تنها شباهت داخلی این نسل با نسل چهارم نیز راننده محور بودن کابین است. درمجموع هرچند داخل کانسپت FT-1 زیباتر بود اما سوپرا هم کابین منطقی، ساده و دل‌نشینی دارد.

سوپرا به پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ ساخت ب‌ام‌و (همان پیشرانهٔ Z4 M40i) مجهز شده است که 340 اسب بخار قدرت و 495 نیوتن متر گشتاور دارد. این یعنی کوپهٔ اسپرت تویوتا 42 اسب بخار قدرت و 5 نیوتن متر گشتاور کمتری نسبت به نسخهٔ آمریکایی Z4 M40i دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک با پدال‌های تعویض دندهٔ پشت غربیلک فرمان به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و سوپرا را ظرف 4.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت این ماشین نیز به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

بنابراین سوپرا سریع‌ترین خودروی تولیدی تاریخ تویوتا محسوب می‌شود. در همین حال، سازندهٔ ژاپنی برای کوپهٔ اسپرت خود یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو را هم در نظر گرفته که در دو سطح قدرت مختلف 197 و 258 اسب بخار ارائه می‌شود. تویوتا وعده داده است که سوپرا به لطف طراحی دیفرانسیل عقب، مرکز ثقل پایین و توزیع وزن 50 به 50، ترکیبی هیجان‌انگیز از قدرت، دقت و چابکی را ارائه کند. فاصلهٔ محوری این خودرو برابر با 2.47 متر است که تقریباً هم‌اندازهٔ فاصلهٔ محوری پورشه 911 و جگوار F تایپ است اما کوپهٔ اسپرت تویوتا با 4.38 متر طول، از خودروهای مذکور جمع‌وجورتر است. با وجود این ویژگی، اوورهنگ‌های سوپرا در جلو و عقب کوتاه‌تر از رقبا خواهد بود.

سوپرا به دو حالت رانندگی مختلف معمولی و اسپرت مجهز است که دومی دخالت سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش را کاهش داده و درعین‌حال پاسخ پدال گاز و وزن فرمان را افزایش می‌دهد و تعویض دنده‌های گیربکس را بهبود می‌بخشد. این حالت همچنین دیفرانسیل فعال خودرو را به‌صورت تهاجمی‌تر تنظیم کرده و صدای سیستم اگزوز را تقویت می‌کند.

دیفرانسیل فعال این ماشین از یک موتور الکتریکی و کلاچ‌های چندصفحه‌ای برای کنترل گشتاور استفاده می‌کند. این دیفرانسیل، هنگام پیچیدن خودرو چه در حالت شتاب گیری و چه در حالت ترمز گیری، توزیع گشتاور میان چرخ‌های عقب را تغییر می‌دهد. به گفتهٔ تویوتا، این سیستم هم بیش‌فرمانی و هم کم‌فرمانی را کاهش داده و هندلینگ مناسبی را ارائه می‌کند.

سوپرا در عقب از تعلیق معمولی چند اتصالی استفاده می‌کند اما در جلو یک سیستم تعلیق منحصربه‌فرد با اتصال دوگانهٔ فنرها برای آن طراحی شده است. ترکیب این سیستم تعلیق در جلو و عقب، هندلینگ و کیفیت سواری دقیقی را ارائه می‌کنند. این خودرو همچنین به رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی فورج‌کاری شده مجهز است که به‌صورت استاندارد با لاستیک‌های میشلن پایلوت سوپراسپرت پوشیده شده‌اند. سایز این لاستیک‌ها در جلو 255 و در عقب 275 است. برای توقف خودرو هم در جلو دیسک‌های ترمز 248 میلی‌متری با کالیپرهای چهار پیستونه در نظر گرفته شده است. تمامی تیپ‌های این کوپهٔ اسپرت ژاپنی به‌صورت استاندارد از سیستم تعلیق تطبیقی متغیر با دو حالت معمولی و اسپرت هم برخوردار هستند.

سوپرا در دو نسخهٔ 3.0 و 3.0 پریمیوم به بازار عرضه می‌شود که هردو به‌صورت استاندارد به ویژگی‌هایی مثل سیستم هوشمند ورود بدون کلید، کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای، دوربین دید عقب، سنسور باران، بازکنندهٔ در پارکینگ، آینه‌های جانبی تاشو برقی و غربیلک فرمان چرمی مجهز هستند. در بخش ایمنی نیز سوپرا به‌صورت استاندارد از سیستم‌هایی همچون هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، هشدار خروج از خط با سیستم کمکی فرمان، نوربالای خودکار و سیستم تشخیص علائم جاده برخوردار است.

علاوه بر این موارد، امکان سفارش سیستم‌های ایمنی فعال دیگری مثل کروز کنترل تطبیقی، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و هشدار برخورد عقب هم وجود دارد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در تیپ 3.0 توسط یک نمایشگر 6.5 اینچی ارائه می‌گردد که از طریق یک کنترلر دوار روی کنسول مرکزی کنترل می‌شود. تیپ 3.0 پریمیوم اما به صفحه‌نمایش 8.8 اینچی لمسی با ناوبری، کنترلر لمسی، خدمات Supra Connect، کارپلی اپل، سیستم صوتی پریمیوم JBL با 12 بلندگو و شارژر بی‌سیم مجهز شده است.

به مناسب معرفی نسل جدید سوپرا، تویوتا نسخهٔ ویژه‌ای از آن‌را نیز با نام Launch Edition ارائه خواهد کرد که بر اساس مدل 3.0 پریمیوم شکل گرفته است. این نسخهٔ ویژه شامل 1500 دستگاه اولیهٔ سوپرا می‌شود که برای بازار ایالات‌متحده در نظر گرفته شده و با ویژگی‌های خاصی از مدل‌های معمولی متمایز شده است. برای این نسخهٔ ویژه سه رنگ بیرونی سفید، آبی یا قرمز قابل انتخاب است که هر سه رنگ با قاب قرمزرنگ آینه‌های جانبی و رینگ‌های مشکی‌رنگ ارائه می‌شوند.

مدل‌های سفید و مشکی‌رنگ در داخل با تودوزی قرمزرنگ در قسمت‌های مختلف ارائه می‌شوند اما نمونه‌هایی که در بیرون قرمزرنگ هستند، در داخل از تریم مشکی‌رنگ برخوردار خواهند بود. در کابین هردو مدل اما تریم فیبر کربنی ارائه می‌شود. علاوه بر این، در این نسخه‌های ویژه یک پلاک روی داشبورد سمت سرنشین الصاق شده که روی این پلاک شماره سریال خودرو به همراه تصویری گرافیکی از مدیرعامل تویوتا آقای «آکیو تویودا» نقش بسته است.

تویوتا سوپرا مانند نسل جدید ب‌ام‌و Z4 در اتریش به تولید خواهد رسید و فروش آن از تابستان آینده در ایالات‌متحده آغاز خواهد شد. به گفتهٔ تویوتا، قیمت این کوپهٔ اسپرت از 50 هزار دلار آغاز می‌شود اما کسانی که خواهان نسخهٔ ویژهٔ Launch Edition هستند باید 55,250 دلار پرداخت کنند.

[دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.