سوبارو و تویوتا روی توسعهٔ نسل بعدی GT86 کار میکنند
طی چند ماه گذشته از هردو شرکت تویوتا و سوبارو اظهارنظرهای مختلفی شنیدیم که میگفتند سرانجام نسل جدید مدل GT86 یا BZR ساخته خواهد شد. حال اما این دو خودروساز ژپنی رسماً تأیید کردهاند که توسعهٔ نسل دوم این کوپهٔ اسپرت انجام خواهد گرفت. تویوتا و سوبارو در مورد تجارت جدید و اتحاد سرمایه به توافق رسیدهاند که توسعهٔ نسل بعدی تویوتا GT86 و سوبارو BRZ هم بخشی از این توافق است. علاوه بر این، این توافق شامل همکاری دو شرکت باهم برای مهندسی محصولات چهارچرخ محرک کاملاً جدید هم میشود و حق استفاده از تکنولوژی هیبریدی تویوتا در مدل کراستِرک هیبریدی را به سوبارو داده است. این همکاری همچنین در زمینهٔ رانندگی خودکار و خودروهای متصل هم تمرکز خواهد داشت.
اتحاد بروز شده میان این دو خودروساز ژاپنی تغییراتی را هم در سرمایه به همراه داشته است زیرا سهام تویوتا در سوبارو از 16.8 درصد فعلی به حداقل 20 درصد افزایش پیدا میکند. طبق اعلامیهٔ مطبوعاتی، این یعنی سوبارو به یک شرکت وابسته به تویوتا تبدیل خواهد شد. البته سوبارو هم در تویوتا سهامی به ارزش 80 میلیارد ین (740 میلیون دلار) خریداری کرده است. این دو شرکت در توافق دیگری که در ماه ژوئن منعقد شد نیز توسعهٔ مشترک یک پلتفرم جدید اختصاصی برای خودروهای الکتریکی را در دستور کار قرار دادهاند. این خودروسازان ژاپنی با استفاده از تکنولوژی الکتریکیسازی تویوتا و دانش چهارچرخ محرک سوبارو که ستون فقرات پلتفرم مشترک آنها خواهد بود، باهم در ساخت یک خودروی تمام الکتریکی کار میکنند.
فعلاً جزئیاتی از نسل آیندهٔ GT86 و BRZ اعلام نشده است اما اخیراً یکی از مهندسین ارشد تویوتا اعلام کرده است که نسل دوم GT86 برای رانندگی خودروی بهتری از سوپرا خواهد بود. آخرین گزارشها در این رابطه نیز نشان میدهند که ممکن است در نسل بعدی این کوپههای اسپرت، بجای پلتفرم ایمپرزا از پلتفرم TNGA تویوتا استفاده شود اما پیشرانۀ آن از کراساوور سوبارو ایسنت قرض گرفته خواهد شد. درهرحال با توجه به اینکه تاکنون هیچ تصویر جاسوسی از پروتوتایپهای نسل آیندهٔ GT86 و BRZ منتشر نشده است، احتمالاً به این زودیها نسل جدید این دو اسپرت ژاپنی را نخواهیم دید.