دایهاتسو کوپن GR Sport، رودستر کوچکی با حالوهوای گازو ریسینگ
تویوتا در سال 2017 سری محصولات اسپرتی را در ژاپن معرفی کرد که توسط بخش گازو ریسینگ (Gazoo Racing) ارتقاء پیدا کرده بودند. این خانواده شامل مجموعهای از مدلها از هاچبک کوچک یاریس گرفته تا کراساوور بزرگ هریر میشد. در این خودروها بر اساس میزان ارتقاءها، استراتژی سه سطحی اعمال میشود. این یعنی نسخههای پایه GR Sport نام دارند، در سطح بعدی مدلهای GR قرار میگیرند (مثل سوپرا GR) و بالاترین مدلها هم با نام GRMN ارائه میشوند (مثل یاریس GRMN). همچنین در صدر این خانواده هم هایپرکاری 1000 اسب بخاری قرار خواهد گرفت.
حال اما گازو ریسینگ در اقدامی جالب به سراغ یکی از محصولات برند زیرمجموعهٔ تویوتا یعنی دایهاتسو رفته است. این خودرو رودستر بسیار کوچک کوپن است که در نسخهٔ GR Sport با مجموعهای از ارتقاءهای فنی و ظاهری در ژاپن عرضه خواهد شد. ازآنجاییکه این رودستر دونفرهٔ کوچک در دستهٔ کی کارها قرار میگیرد، امکان ارتقاء پیشرانهٔ آن وجود ندارد که این یعنی زیر کاپوت آن همچنان همان موتور 660 سیسی سه سیلندر با 63 اسب بخار قدرت قرار گرفته که نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ CVT به محور جلو با دیفرانسیل لغزش محدود انتقال پیدا میکند.
بنابراین در ارتقاء کوپن، تمرکز گازو ریسینگ روی تیزتر کردن هندلینگ با تنظیم سیستم تعلیق و افزایش استحکام بدنه از طریق یک سری از بهروزرسانیها بوده است. بهعنوانمثال، با استفاده از کمکهای جدید و تجدیدنظر در نرخ نوسان فنرها، سواری خودرو کمی نرمتر شده است. علاوه بر این، سیستم فرمان برقی کوپن هم بروز شده تا احساس پیوستگی بین فرمان و حرکت خودرو ایجاد شود.
علاوه بر این، در ظاهر کوپن GR Sport هم تغییرات و بهبودهایی صورت گرفته که ازجملهٔ آنها میتوان به بازطراحی جلوپنجره و سپرها و همینطور چراغهای جلو و عقب دودی اشاره کرد. این خودرو همچنین روی رینگهای آلیاژی فورجکاری شدهٔ BBS منحصربهفرد قرار گرفته و نشان GR Sport هم در قسمتهای مختلف بدنهٔ آن به چشم میخورد.
علاوه بر این ویژگیها، برای این رودستر اسپرت زیر سپری جلو با قیمت 51,700 ین (477 دلار)، تیغههای جلویی با 44,000 ین (406 دلار)، زیر رکابیها با 66,000 ین (609 دلار)، بالههای جانبی عقب با 47,300 ین (437 دلار) و اسپویلر عقب با 22,000 ین (203 دلار) قابل سفارش است. برای این خودرو هشت رنگ بیرونی مختلف هم قابل انتخاب است اما کابین همهٔ آنها مشکیرنگ است.
در داخل کوپن GR Sport نیز با صندلیهای ریکارو با نشان دوختهشدهٔ GR Sport، تریم فلزی و مشکی پیانو، غربیلک فرمان چرمی Momo با نشان GR Sport و صفحه آمپر اصلاحشده با تریم قرمز، فضای اسپرت و متمایزی ایجاد شده است. دایهاتسو کوپن GR ماه آینده با قیمت پایهٔ 2,435,000 یون (22,500 دلار) برای نمونهٔ دستی و 380,000 ین (22,000 دلار) برای مدل CVT در ژاپن عرضه خواهد شد.