بازخرید خودروهای مرگبار ژاپنی در استرالیا!
هوندا، میتسوبیشی، تویوتا، مزدا و سوزوکی در حال ارائه پیشنهاد بازخرید حدود 60 هزار خودرو در استرالیا هستند. دلیل این کار نیز فراخوان بسیار گسترده ایربگ های تاکاتا میباشد.
کمیسیون رقابت و مصرفکننده استرالیا ACCC دهم ژانویه اعلام کرد تویوتا، مزدا و سوزوکی فراخوانهای داوطلبانهای برای بیش از 18 هزار خودروی تولید شده بین سالهای 1996 تا 1999 که به ایربگ های NADI 5-AT تاکاتا مجهز هستند اعلام کردهاند.
خودروسازان در استرالیا مجبور به بازخرید خودروهای تحت تأثیر شدهاند زیرا مهندسی دوباره و جایگزینی کیسههای هوای جدید فرایندی هزینهبر بوده و زمان زیادی از مشتریان را خواهد گرفت.
اما محصولات تویوتا که در این فراخوان شرکت کردهاند شامل مدلهای 1997 تا 1999 خودروهای استارلت 3 و 5 درب، پاسئو، سلیکا و راو 4 میباشند. تنها خودروی فراخوان شده مزدا هم مدل ائونوس 800 مدلهای 1996 تا 1999 و سوزوکی نیز گرند ویتارا مدل 1998 تا 1999 میباشد.
اگر مالکان علاقهای به بازخرید خودروهای تویوتا نداشته باشند خواهند توانست خودرویی جایگزین تا زمان حل این مشکل دریافت کنند. حدود یک هفته پس از اعلام این بازخرید، ACCC تائید کرده هوندا و میتسوبیشی هم همین پیشنهاد را به 42 هزار خودروی دیگر ارائه کردهاند.
خودروهای هوندا و میتسوبیشی نیز دارای همین کیسههای هوای معیوب تاکاتا هستند. این کیسههای هوا در زمان تصادف با شدت بسیار بیشتری باز شده و قطعات و متریال را به سمت سرنشینان پرتاب میکنند. دو راننده قبلاً در استرالیا به خاطر این مشکل جان خود را از دست دادهاند. هر دو شرکت میتسوبیشی و هوندا خودروهای خود را با قیمت بازار بازخرید خواهند کرد و تا زمان تکمیل این فرایند خودروی جایگزین را در اختیار مالکان قرار خواهند داد.
لجند، CR-V و آکورد مدلهای 1998 تا 2000 و پاجرو NL، لنسر CE، اکسپرس WA، میراژ CE و استارواگن WA مدلهای 1997 تا 2000 هم جزو محصولات هوندا و میتسوبیشی در این فراخوان هستند.