دوقلوهای ناهمسان! مقایسهٔ تویوتا هایلوکس فیسلیفت با تاکوما
تویوتا هایلوکس یکی از محبوبترین پیکاپها در سراسر جهان است اما این پیکاپ جانسخت در آمریکای شمالی عرضه نمیشود و تویوتا در این بازار پیکاپ دیگری با همان اندازه یعنی تاکوما را عرضه میکند. اما هایلوکس بهتازگی مورد فیسلیفت قرار گرفته و بعدازاین بهروزرسانی بسیار به تاکوما شبیه شده است. هایلوکس مدل 2021 همچنین از داخل جدید و پیشرانهٔ دیزلی قویتر هم برخوردار شده است. بنابراین قصد داریم در این مطلب به بررسی شباهتها و تفاوتهای میان این دو برادر بپردازیم که هردو بسیار محبوب بوده و به جانسختی مشهور هستند.
بیرون
هایلوکس در نسخهٔ فیسلیفت از جلوپنجرهٔ ذوزنقهای مشابه تاکوما استفاده کرده اما بهطورکلی پیکاپ جهانی تویوتا در نمای جلویی شیکتر و مدرنتر از برادر آمریکایی خود به نظر میرسد. علاوه بر این، خطوط بدنهٔ هایلوکس نیز تیزتر به نظر میرسد و تویوتا برای آن نسخهای بنام Invincible را هم ارائه کرده که با روکشهای پلاستیکی بدنه، نمای آفرودیتری دارد. با همهٔ اینها، هایلوکس هنوز هم به لطف چراغهای جلو و عقب نسبتاً بزرگ و بدنهٔ صیقلیتر، فریاد میزند که من یک پیکاپ جهانی هستم درحالیکه برای مقایسه، در تاکوما از چراغهای جلوی کوچکتر و گلگیرهای برجسته با دهانهٔ مربعی استفاده شده و شکل کلی بدنهٔ آن فرم سادهای دارد.
داخل
هرچند شاید هایلوکس و تاکوما در بیرون شبیه به هم به نظر برساند اما کابین آنها کاملاً باهم متفاوت است. در هایلوکس شاهد کابینی کاربردی با یک نمایشگر هشت اینچی لمسی هستیم که از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی میکند درحالیکه یک ساعت دیجیتالی هم درست بالای این نمایشگر قرار گرفته است. نسخهٔ Invincible نیز از تریم مشکی براق، نورپردازی آبیرنگ و صندلیهای چرمی سوراخدار برخوردار است. از سوی دیگر، داخل تاکوما مثل بیرون آن زمخت بوده و کاملاً وانتی به نظر میرسد. البته تاکوما برای مدل 2020 مورد بهروزرسانی قرار گرفته و تویوتا یک نمایشگر هفت اینچی با اپل کارپلی، اندروید اتو و آمازون الکسا را بهصورت استاندارد به آن اضافه کرده است. علاوه بر این، مجموعهای از تکنولوژیهای ایمنی فعال هم در قالب پکیج Safety Sense برای تاکوما مدل 2020 ارائه شده که شامل کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط و ترمز اضطراری خودکار میشود.
قوای محرکه
تویوتا برای هایلوکس مدل 2021 یک پیشرانهٔ قویتر 2.8 لیتری توربودیزل را به موتورهای بنزینی و دیزلی قبلی اضافه کرده است. این موتور که میتواند برای تاکوما هم بهمنظور رقابت با پیشرانهٔ دیزلی شورلت کلرادو بسیار مناسب باشد، 204 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن توسط گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. علاوه بر این، به گفتهٔ تویوتا بهمنظور بهبود راحتی راننده، پیشرفتهایی هم در سیستم فرمان و تعلیق هایلوکس جدید صورت گرفته است. برای خریداران تاکوما اما حق انتخاب کمتری وجود دارد و صرفاً میتوانند از بین دو موتور 2.7 لیتری چهار سیلندر بنزینی 160 اسب بخاری یا 3.5 لیتری V6 بنزینی 278 اسب بخاری یکی را انتخاب کنند. برای موتور V6 صرفاً در تیپهای آفرودی TRD گیربکس شش سرعتهٔ دستی قابل سفارش است اما انتقال نیرو در دیگر مدلها فقط توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. تاکوما در نسخههای محرک عقب یا چهارچرخ محرک، یکونیم کابین یا دو کابین و با قسمت بار کوتاه یا کشیده به بازار عرضه میشود.
عرضه
نسخهٔ بروز شدهٔ هایلوکس در زمانهای مختلف راهی بازارهای مختلف خواهد شد. این پیکاپ ژاپنی در ماه جولای به بازار اروپای شرقی، در اواخر آگوست به استرالیا و در اکتبر به بازارهای غرب اروپا عرضه میشود. اما هایلوکس حداقل در نسل کنونی هرگز به آمریکای شمالی نمیرسد و کسانی که در این منطقه خواهان یک پیکاپ میان سایز از تویوتا هستند باید تاکوما را خریداری کنند. اما این وضعیت یعنی تولید دو پیکاپ همکلاس توسط تویوتا برای بازارهای مختلف ممکن است در آینده تغییر کند زیرا شایعاتی به گوش میرسد مبنی بر اینکه تویوتا در نسل آیندهٔ هایلوکس و تاکوما، این دو پیکاپ را باهم ادغام کرده و در قالب یک پیکاپ واحد در سراسر جهان عرضه خواهد کرد. این حرکت به تویوتا کمک میکند تا پیچیدگیها و هزینههای اضافی خود را کاهش دهد.