مروری بر تاریخچهٔ تویوتا سلیکا به بهانهٔ پنجاه‌سالگی این کوپهٔ اسپرت ژاپنی

سه‌شنبه 20 آبان 1399 - 10:30
مطالعه 9 دقیقه
Toyota-Celica
از زمان مرگ نسل هفتم سلیکا در سال 2006، شایعات زیادی منتشر شده مبنی بر اینکه تویوتا این نام باسابقه را چه برای یک خودروی اسپرت جدید و چه خودرویی...
تبلیغات

از زمان مرگ نسل هفتم سلیکا در سال 2006، شایعات زیادی منتشر شده مبنی بر اینکه تویوتا این نام باسابقه را چه برای یک خودروی اسپرت جدید و چه خودرویی کاملاً متفاوت مثل یک کراس‌اوور احیا خواهد کرد. بااین‌حال بیش از چهارده سال از خروج آخرین دستگاه سلیکا از خط تولید می‌گذرد و طی این مدت مشخص شده که سازندهٔ ژاپنی حداقل فعلاً قصد بازگرداندن این نام را ندارد. پس این موضوع را کنار می‌گذاریم و به تاریخچهٔ این کوپهٔ اسپرت ژاپنی نگاهی می‌اندازیم که داستان آن از سال 1970 شروع شد و هم‌اکنون پنجاه‌ساله شده است.

کپی لینک

نسل اول از 1970 تا 1977

نسل اول سلیکا روی پلت‌فرم سدان کارینا ساخته شده و نام آن از کلمهٔ اسپانیایی «Celestial» به معنای آسمانی گرفته شده بود. سلیکا به سیستم تعلیق جلو و عقب مستقل و انتقال قدرت محرک عقب مجهز بود و برای آن یک سری از پیشرانه‌های چهار سیلندر قابل‌اعتماد شامل 1.4 لیتری، 1.6 لیتری، 1.9 لیتری، 2.0 لیتری و 2.2 لیتری به همراه گیربکس‌های چهار و پنج سرعتهٔ دستی یا سه سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شد. اولین نمونه‌های سلیکا در سال 1971 به اروپا صادر شدند و یک سال بعد مدل جدید سلیکا GT با پیشرانهٔ 1.6 لیتری با دو میل‌سوپاپ و دو کاربراتور در صدر خانوادهٔ خود قرار گرفت. سلیکا به‌عنوان پاسخ تویوتا به فورد موستانگ، در بازار آمریکای شمالی هم عرضه شد. در سال 1973، تویوتا نسخهٔ لیفت‌بک سلیکا را معرفی کرد و در سال 1976 نیز این کوپهٔ اسپرت را مورد فیس‌لیفت قرار داد.

کپی لینک

نسل دوم از 1977 تا 1981

نسل دوم سلیکا در اواخر سال 1977 در دو نسخهٔ کوپه و لیفت‌بک به بازار آمد و نسخهٔ کانورتیبل آن‌هم با نام سلیکا Sunchaser توسط Tropic ساخته شد. در این نسل سیستم انتقال قدرت محرک عقب حفظ شد و با لیست متنوع‌تری از پیشرانه‌ها متشکل از نمونه‌های چهار سیلندر به همراه دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و نمونه‌های سه و چهار سرعتهٔ اتوماتیک به بازار عرضه شد.

کپی لینک

نسل سوم از 1981 تا 1985

نسل سوم سلیکا به‌عنوان اولین خودروی تولید انبوه ژاپنی با پیشرانهٔ شانزده سوپاپ در سال 1981 معرفی و در سه نسخهٔ کوپهٔ دودر، کانورتیبل دودر و لیفت‌بک سه‌در راهی بازار شد. لیست موتورها در این نسل حتی از قبل هم بیشتر شد اما انتخاب‌ها برای انتقال قدرت صرفاً به دو گزینه شامل چهار سرعتهٔ اتوماتیک و پنج سرعتهٔ دستی محدود می‌شد. کسانی که قدرت بیشتری می‌خواستند اما می‌توانستند مدل سلیکا سوپرا را خریداری کنند که به یک پیشرانهٔ 2.8 لیتری شش سیلندر با 170 اسب بخار قدرت مجهز بود.

کپی لینک

نسل چهارم از 1985 تا 1989

نسل چهارم سلیکا که در آگوست سال 1985 معرفی شد، کاملاً تغییر کرد. این خودرویی کاملاً جدید با پلت‌فرم جدید، پیشرانه‌های 2 لیتری چهار سیلندر جدید و از همه مهم‌تر انتقال قدرت محرک جلو بود. البته در این نسل یک نسخهٔ چهارچرخ محرک بنام GT-Four هم برای سلیکا ارائه شد که به قفل دیفرانسیل مرکزی با کنترل الکترونیکی مجهز بود و در اکتبر 1986 به بازار آمد. برای این نسخه همچنین پیشرانهٔ 2 لیتری توربوشارژ با 190 اسب بخار قدرت هم ارائه شد و آن‌را به پرچم‌دار خانوادهٔ سلیکا تبدیل کرد. سلیکا GT-Four همچنین برای سال‌ها به خودروی رالی رسمی تویوتا مبدل گشت و با پیروزی‌هایی در مسابقات WRC موجب محبوبیت بیشتر این خودروی اسپرت شد.

کپی لینک

نسل پنجم از 1989 تا 1993

موفقیت‌های سلیکا در مسابقات در نسل پنجم هم ادامه یافت و بین سال‌های 1992 تا 1994 در WRC موفق به کسب سه پیروزی در بخش راننده‌ها و دو پیروزی در بخش خودروسازان شد. در این نسل همچنان نسخهٔ چهارچرخ محرک GT-Four هم ارائه می‌شد. این مدل به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز شده بود که بسته به بازار بین 200 تا 230 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و قوی‌ترین سلیکای تاریخ محسوب می‌شد.

کپی لینک

نسل ششم از 1993 تا 1999

شاید یکی از مشهورترین سلیکاهای تاریخ نسل ششم با طرح چهار چراغ گرد جلو باشد. این نسل هم مثل دو نسل قبلی به‌صورت محرک جلو و چهارچرخ محرک در نسخهٔ GT-Four ارائه می‌شد. برای نسل ششم سلیکا مجموعه‌ای از پیشرانه‌های چهار سیلندر به همراه گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده بود. فروش عمدهٔ این نسل به‌صورت کوپهٔ دودر بود اما نسخه‌های کانورتیبل و لیفت‌بک آن‌هم ارائه می‌شدند.

کپی لینک

نسل هفتم از 1999 تا 2006

آخرین نسل سلیکا بر اساس پلت‌فرم MC تویوتا ساخته شده بود که با مدل‌های زیادی مثل کرولا، پریوس و رافور مشترک بود. در این نسل تنوع خانوادهٔ سلیکا بسیار کم شد زیرا نسل هفتم صرفاً به‌صورت لیفت‌بک سه‌در و فقط با دو موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌شد که موتور قوی‌تر تنها 190 اسب بخار قدرت داشت. همچنین این نسل فقط به‌صورت محرک جلو عرضه می‌شد و خبری از نسخهٔ چهارچرخ محرک و پیشرانهٔ توربوشارژ نبود. گیربکس‌های هم شامل دو نمونهٔ پنج و شش سرعتهٔ دستی به همراه یک چهار سرعتهٔ اتوماتیک می‌شد. سرانجام پس از 36 سال و هفت نسل، سلیکا در تاریخ 21 آوریل سال 2006 از خط تولید خارج شد بدون آنکه هیچ جانشین مستقیمی داشته باشد. البته برخی سایون tC که در آمریکای شمالی و بازارهای دیگری مثل خاورمیانه، چین و آمریکای لاتین با نام تویوتا زلاس عرضه می‌شد را جانشین معنوی سلیکا می‌دانند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.