تجربه رانندگی با تویوتا GR یاریس 2020، هرکولِ کوچک!

سه‌شنبه 4 آذر 1399 - 14:30
مطالعه 9 دقیقه
Toyota Yaris GR 2020 UK-8
"خودروی رالی جهانی برای جاده" عبارتی است که تویوتا برای توصیف GR یاریس جدید بکار برده است. این خودروی کوچک اما چهار چرخ محرک قدرت 257 اسب بخاری...
تبلیغات

"خودروی رالی جهانی برای جاده" عبارتی است که تویوتا برای توصیف GR یاریس جدید بکار برده است. این خودروی کوچک اما چهار چرخ محرک قدرت 257 اسب بخاری داشته و دست‌پرورده بخش موتور اسپورت تویوتا یعنی گازو ریسینگ می‌باشد.

GR یاریس در ابتدا برای هماهنگی با قوانین مسابقات رالی جهانی 2021 توسعه یافته و 25 هزار نسخه جاده‌ای آن تولید شده بود اما از آنجایی که قوانین تغییر یافته و به خاطر شیوع کرونا وضعیت مالی شرکت‌ها خیلی خوب نیست، نسخه رالی جهانی این خودرو در سال 2021 وارد عرصه رقابت‌ها نخواهد شد و تویوتا از همان خودروی مدل 2020 استفاده کرده و زمانی که قوانین جدید از سال 2022 عملی شد این خودرو خواهد تاخت.

نسخه جاده‌ای که ما تست کردیم قیمت پایه 29995 پوندی داشته اما پکیج پیست سفارشی باعث شده قیمت آن به 33495 پوند برسد. این پکیج باعث شده خودرویی گیراتر حاصل شود. از جمله تجهیزات این مدل می‌توان به دیفرانسیل‌های قفل شونده تورسن، کالیپرهای ترمز قرمز و سیستم تعلیق سفت تر اشاره کرد.

به‌هرحال GR یاریس اولین خودروی جاده‌ای چهار چرخ محرک و سفارشی است که در قامت یک شاسی‌بلند از تویوتا طی دو دهه اخیر ظاهر نشده است. آخرین محصول تویوتا که چنین مشخصاتی داشت سلیکا GT4 بود که آن نیز نسخه‌ای جاده‌ای از مدل مسابقه رالی محسوب می‌شد؛ بنابراین مدت‌زمان زیادی از تولید یک خودروی جاده‌ای فوق‌العاده که از موتور اسپورت الهام گرفته می‌گذرد و همین امر اشتیاق ما برای تست GR یاریس را دو چندان می‌کند.

امسال حدود 750 دستگاه GR یاریس در بریتانیا عرضه می‌شود که 600 دستگاه آن تا به حال فروخته شده و در سال 2021 نیز هزار دستگاه دیگر عرضه خواهد شد. وزن 1280 کیلوگرمی این خودرو کمی بیشتر از انتظار ماست هرچند هنوز هم 100 کیلوگرم سبک‌تر از هوندا سیویک تایپ R می‌باشد؛ اما پیشرانه 3 سیلندر 1.6 لیتری توربوی GR یاریس است که با قدرت 257 اسبی و گشتاور 360 نیوتون متری خود جلب‌توجه کرده و باعث ثبت شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 5.5 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت محدود شده 230 کیلومتر در ساعت می‌شود.

این خودرو دارای رینگ‌های زیبای 18 اینچی BBS و لاستیک‌های میشلین پایلوت 4S است. مدل عادی یاریس هم از رینگ‌های 18 اینچی آلیاژی استفاده می‌کند اما لاستیک‌های آن از نوع دانلوپ اسپورت مکس است.

ترمزهای GR یاریس از سوپرای جدید گرفته شده‌اند. سیستم چهار چرخ محرک نیز می‌تواند گشتاور را بین اکسل‌های جلو و عقب توزیع کند و در حالت استاندارد 60 درصد گشتاور به اکسل جلو و بقیه به اکسل عقب فرستاده می‌شود اما در حالت‌های اسپورت و پیست این وضعیت به 30 به 70 و 50/50 تغییر پیدا می‌کند.

شما این خودرو را با دیگر نسخه‌های استاندارد یاریس اشتباه نخواهید گرفت. ظاهر خودرو کاملاً ما را به یاد نمونه‌های مسابقه‌ای می‌اندازد و اگرچه بال ها، رکاب‌ها و اسپویلرهای آن برای یاریس استاندارد خنده‌دار به نظر خواهد رسید اما استایل کلی خودرو هیجان‌انگیز و متمایز از کار درآمده است. با ورود به کابین و نشستن روی صندلی‌های اسپورت هم اصلاً ناامید نخواهید شد.

پشت چشمان شما پشت آمپرهای کاربردی و شفافی را می‌بینید که دورشمار آن ردلاین 7 هزار را نشان می‌دهد. حداکثر سرعت 290 کیلومتر در ساعتی روی پشت آمپرها نیز شما را متعجب خواهد کرد! 290 کیلومتر در ساعت روی یاریس! صندلی‌ها باعث ایجاد موقعیت خوبی می‌شوند و فرمان ضخیم نیز حس خوبی دارد. پدال‌ها نیز طراحی سبکی داشته و موقعیت فوق‌العاده‌ای زیر پاها دارند.

اگر دکمه کوچک پایین کنسول مرکزی را که رویش IMT نوشته شده فشار دهید وارد فرایند تعویض دنده‌ها خواهید شد. این سه حرف که مخفف کلمات گیربکس دستی هوشمند است شما را تشویق به بالا بردن دور پیشرانه خواهد کرد.

در کنار دکمه IMT نیز دکمه چرخان بزرگی وجود دارد که حالت‌های نرمال، اسپورت و پیست را می‌توان با آن انتخاب کرد. رنگ‌های پشت آمپر نیز با انتخاب این حالت‌ها تغییر می‌کند و رنگ قرمز برای پیست، مشکی برای نرمال و سبز برای اسپورت است. البته این ویژگی کمی دراماتیک طراحی شده زیرا تفاوت دینامیکی زیادی با تغییر حالت‌های رانندگی ایجاد نمی‌شود. فرمان، سیستم تعلیق، اگزوز و واکنش پدال گاز به‌طور نسبی تغییر وضعیت می‌دهند و از این نظر تفاوت ساختاری وجود ندارد.

این سؤال پیش می‌آید که چرا وقتی همه‌چیز به خوبی کار می‌کند آن را تغییر دهیم؟ صادقانه باید گفت سواری GR یاریس همیشه سفت است و شاید یک حالت نرم‌تر می‌توانست آن را بهتر کند؛ اما کنترل حرکات بدنه به خوبی صورت می‌گیرد و فرمان و ترمزها نیز عالی عمل می‌کنند.

احساس بخش جلو، لاستیک‌ها و شاسی در کل خوب بوده و ارزش سفتی سواری را دارد و GR یاریس در یک جاده مناسب خودرویی عالی برای راننده خواهد بود. شاید هم بتوانید بسیاری از سوپرکارها را در شهر شرمنده کنید.

و این عملکرد برجسته تنها به خاطر کشش و چابکی بالای شاسی یا پاسخ آنی فرمان نیست بلکه پرفورمنس خودرو نیز بسیار احساس‌برانگیز است. اگرچه GR یاریس احساس خودروهای بسیار پرقدرت را ندارد اما بسیار پاسخگو و سریع حس می‌شود.

البته باید گفت علیرغم ادعای تویوتا که می‌گوید GR یاریس خودروی رالی جهانی برای جاده است اما احساس، ظاهر یا صدای خیلی نزدیکی به چنین خودرویی ندارد. کابین خودرو مجهز و باکیفیت بوده و از جمله تجهیزات آن می‌توان به سیستم صوتی JBL، سیستم تهویه مطبوع، ناوبری، پایش نقاط کور و حتی نورپردازی سفارشی کابین اشاره کرد. کابین خودرو تفاوت چندانی با یاریس استاندارد نداشته و تنها برخی موارد همچون صندلی‌های اسپورت و پشت آمپرهای خاص باعث تمایز آن می‌شوند.

البته اسپویلرها، رینگ‌ها و ارتفاع سواری کمتر باعث تمایز ظاهری این خودرو شده‌اند؛ اما بهترین نکته اینکه سواری خودرو بهتر از ظاهر آن است؛ بنابراین اگرچه صرف بیش از 30 هزار پوند برای یاریس سنگین به نظر می‌رسد اما GR یک سوپرمینی عادی نیست.

به چیزی فراتر از قیمت GR یاریس فکر کنید زیرا این یک خودروی عادی نیست. GR یاریس خودرویی است که طرفداران سال‌های زیادی منتظر آن بودند. اگرچه سواری خودرو کمی سفت است اما یکی از جذاب‌ترین خودروها با قیمت حدود 35 هزار پوند بوده و در جاده‌ای مناسب به اندازه یک سوپرکار سریع است.

مشخصات تویوتا GR یاریس پکیج پیست

  • قیمت: 33495 پوند
  • پیشرانه: 3 سیلندر 1.6 لیتری توربو
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، چهار چرخ محرک
  • قدرت/گشتاور: 257 اسب بخار/360 نیوتون متر
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.5 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 230 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.