تجربه رانندگی با تویوتا سوپرا 2.0 مدل 2021
برای بازگشت تویوتا سوپرا باید صبور میبودیم. ایده بازگشت این خودروی اسپورت اولین بار در سال 2014 و با رونمایی از کانسپت FT-1 اولین بار پدیدار شد اما 5 سال بعد بود که نسخه تولیدی آن از راه رسید. خوشبختانه این همه انتظار ارزشش را داشته است.
وقتی بحث بهروزرسانیها باشد تویوتا خیلی علاقهای به عجله کردن ندارد اما چیزی که اینجا داریم GR سوپرا 2.0 پرو است که نسخه پایه و جدید از این خانواده با پیشرانه کوچکتر، قدرت کمتر و البته قیمتی در دسترس تر میباشد.
این خودرو بیش از یک سال که در بازار ژاپن حضور داشته و تابستان سال پیش نیز وارد بازارهای اروپایی شده است. تویوتا امیدوار است نسخه پایه سوپرا باعث افزایش استقبال از این خودرو شود چراکه سال پیش تنها 271 دستگاه از سوپرا در بریتانیا به فروش رفته است.
از نظر بصری تفاوتی بین نسخههای پایه و 3 لیتری سوپرا وجود ندارد. سوپرا 2.0 از بدنهای با استایل اوریگامی سود برده و تنها تفاوت قابلذکر در بدنه به رینگهای کوچکتر 18 اینچی مدل پایه مربوط میشود. این در حالی است که برادر قویتر به رینگهای 19 اینچی مجهز میباشد.
زیر کاپوت اما بزرگترین تغییر رخ داده جایی که دیگر خبری از پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری 335 اسبی نبوده و جای آن را پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری با قدرت 254 اسب بخار گرفته است. همانند پیشرانه بزرگتر، این قلب آهنین کمحجمتر نیز به تویوتا تعلق نداشته و ب ام و آن را تولید کرده است. البته این پیشرانه بارها خودش را در خودروهایی همچون ب ام و 330i اثبات کرده است.
علیرغم قدرت کمتر، این پیشرانه مزیتهایی نیز با خود به همراه دارد که اولین آنها کاهش وزن کلی خودروست. سوپرا 2.0 پرو 100 کیلوگرم وزن کم کرده و وزن کلیاش به 1395 کیلوگرم رسیده و به همین خاطر سبکتر از پورشه 718 کیمن میباشد.
شاید مهمترین تغییر در بحث قیمتگذاری باشد جایی که استارت قیمتی GR سوپرا 2.0 پرو از 45995 پوند میخورد. به این ترتیب سوپرا بیشتر با 718 کیمن قابلمقایسه شده اما خب از طرفی 8345 پوند ارزانتر از مدل 3 لیتری سوپرا میباشد که 15 درصد کاهش قیمت را نشان میدهد.
قطعاً از پشت فرمان میتوان به تفاوتهای دو مدل پی برد. پیشرانه با صدایی خفته از خواب برمیخیزد و اگرچه این صدا را به وضوح میتوان از بیرون شنید اما از روی صندلی راننده صدای زیادی به گوش نمیرسد. بجای این موضوع شاهد تزریق صدا به کابین از طریق بلندگوها هستیم. این روش بهطور موفقیتآمیزی در برخی خودروها بکار رفته اما در سوپرا مصنوعی بودنش را به شدت نشان میدهد.
با وزن 1395 کیلوگرمی، قدرت 254 اسبی و گشتاور 400 نیوتون متری کافی به نظر میرسد. این خودرو شتاب گیری مثالزدنی ندارد اما شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن طی 5.2 ثانیه ثبت میشود. البته هرگز آرزوی قدرت بسیار بیشتر را نخواهید داشت. پیشرانه عملکرد واقعی خود را در دور بالای 2500 به نمایش میگذارد و با نرمی به دور 6500 میرسد. گیربکس 8 سرعته اتوماتیک نیز با تعویضهای نرم خود پیشرانه را همراهی میکند.
نکته برجسته درباره سوپرا به فرمان آن مربوط میشود که روی چابکی خودرو به شدت تأکید دارد. فرمان سریع و تیز بوده و سریعاً به دستورات راننده پاسخ میدهد. پشتیبان بدنه نیز کنترل دقیق حرکات بدنه است که توازن خوبی بین حفظ تختی خودرو در پیچها و راحتی سواری برقرار میکند. در حالت اسپورت نیز پدال گاز تیز و شاسی سفت میشود.
اما جایی که باید درباره سوپرا 2.0 راضی باشید تجهیزات کمتر آن است زیرا خبری از عناصر فیبر کربنی یا هدآپ دیسپلی و سیستم صوتی مرغوب نبوده و صندلیهای اسپورت چرمی و شارژ بیسیم گوشی نیز حذف شدهاند که با توجه به قیمت کمتر طبیعی است.
GR سوپرا 2.0 مزیتهای واضحی داشته که مهمترین آنها قیمتش است. البته این خودرو به خاطر وزن کمتر چابکتر نیز هست. اگرچه سرعت و صدای این خودرو به پای برادر 6 سیلندر نمیرسد اما مشکل اصلی این است که پیشنهادی لیزینگی و اقساطی تویوتا به این معنی است که شما مدل 3 لیتری را با تجهیزات و قدرت بیشتر و با اقساط ماهانه کمتر میتوانید بخرید.
مشخصات تویوتا GR سوپرا 2.0 پرو
- قیمت: 45995 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 254 اسب بخار/400 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.2 ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر