درگ اعجوبه‌های ژاپنی، تویوتا GR یاریس و میتسوبیشی لنسر اوو VI

پنج‌شنبه 21 اسفند 1399 - 08:30
مطالعه 3 دقیقه
Yaris-Lancer-1
«تامی مکینن» یک اسطورهٔ رالی است که چهار قهرمانی WRC را در کارنامهٔ خود دارد و تا دسامبر سال 2020 تیم WRC تویوتا را اداره می‌کرد. وی همچنین در...
تبلیغات

«تامی مکینن» یک اسطورهٔ رالی است که چهار قهرمانی WRC را در کارنامهٔ خود دارد و تا دسامبر سال 2020 تیم WRC تویوتا را اداره می‌کرد. وی همچنین در ساخت یاریس GR جدید هم نقش داشته است. حال کارواو این هاچ‌بک داغ ژاپنی را در برابر میتسوبیشی لنسر اوولوشن VI تامی مکینن ادیشن قرار داده است. این نسخهٔ خاص از لنسر اوو در دسامبر سال 1999 به مناسبت بزرگداشت چهارمین قهرمانی متوالی مکینن در مسابقات WRC با میتسوبیشی لنسر معرفی شد. این نسخه تغییراتی مثل بازتنظیم سیستم تعلیق و ضریب فرمان سریع‌تر را تجربه کرده بود.

زیر کاپوت لنسر اوو تامی مکینن ادیشن یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته بود که برای پاسخ‌دهی سریع‌تر، بخش‌هایی از توربوشارژر آن از تیتانیوم ساخته شده بود. در سال 1988، خودروسازان ژاپنی باهم توافقی بنام «جنتلمن» را منعقد کردند که طبق آن محصولات تولیدی همهٔ آن‌ها نباید قدرتی بیش از 276 اسب بخار و حداکثر سرعتی بیش از 180 کیلومتر بر ساعت داشته باشند. به خاطر همین توافق، خروجی موتور لنسر مکینن ادیشن 276 اسب بخار قدرت و 373 نیوتن متر گشتاور اعلام شده بود اما احتمالاً خروجی واقعی آن بیش از این اعداد است. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

این لنسر ویژه در بیرونی تغییراتی مثل سپر جلوی متفاوت، گرافیک بدنهٔ الهام گرفته از رالی و رینگ‌های 17 اینچی با طرحی مشابه نمونهٔ مسابقه‌ای WRC را تجربه کرده بود. برای داخل خودرو هم صندلی‌های اسپرت ریکارو با روکش قرمزرنگ و لوگوی تامی مکینن و همین‌طور غربیلک فرمان مومو با دوخت قرمز در نظر گرفته شده بود. از سوی دیگر، تویوتا GR یاریس که ریشه‌های آن‌هم به مسابقات رالی بازمی‌گردد، از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری سه سیلندر توربو با 261 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. نیروی این موتور هم مثل لنسر توسط یک گیربکس دستی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود اما گیربکس یاریس از نوع شش سرعته است.

ویدئوی کارواو نشان می‌دهد که رانندگی با خودرویی با گیربکس دستی به مهارت و ظرافت خاصی نیاز دارد زیرا «یانی» که پشت فرمان لنسر اوو نشسته آشنایی چندانی با خودروهایی که پدال کلاچ دارند نداشته و چندین بار برای لانچ کردن با خودرو تلاش می‌کند. درهرحال لنسر اوو VI تامی مکینن ادیشن اثبات کرد با اینکه سنی از آن گذشته اما هنوز هم حریف خوبی برای یاریس GR جوان است و حتی انتظار می‌رود یک رانندهٔ ماهرتر بتواند عملکرد بهتری را از این سدان افسانه‌ای ژاپنی بیرون بکشد.

کپی لینک

مشخصات فنی

میتسوبیشی لنسر

تویوتا GR یاریس

پیشرانه

2.0 لیتری I4 توربو

1.6 لیتری I3 توربو

قدرت

276 اسب بخار

261 اسب بخار

گشتاور

373 نیوتن متر

360 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

عقب

عقب

وزن

1360 کیلوگرم

1280 کیلوگرم

[دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.