رویارویی GR یاریس با سلیکا و سوپرا در درگ خانوادگی تویوتاها
در نگاه اول، ممکن است این مسابقهٔ درگ کاملاً عجیب به نظر برسد زیرا یک هاچبک داغ سه سیلندر مدرن، یک کوپهٔ چهار سیلندر کلاسیک و یک خودروی اسپرت شش سیلندر افسانهای رودرروی هم قرار گرفتهاند؛ اما غیر از لوگوی تویوتا که روی پیشانی یاریس، سلیکا و سوپرا نقش بسته، این سه خودرو شباهتهای دیگری هم باهم دارند.
بهتر است بررسی این خودروها را با جدیدترین عضو گروه آغاز کنیم. GR یاریس به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری سه سیلندر کوچک مجهز است که البته به لطف توربوشارژر، 261 اسب بخار قدرت تولید کرده و آنرا از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ میفرستد. در سوی دیگر میدان، نسل چهارم سوپرا با پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی ایستاده است که در نسخهٔ توربوشارژ استاندارد، 320 اسب بخار قدرت تولید میکند و عجیب اینکه سوپرای حاضر در این ویدئو کاملاً استاندارد و بدون تغییر است. در این خودرو یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک نیرو را به چرخهای عقب انتقال میدهد.
و نهایتاً آخرین عضو این جمع هم سلیکا GT-Four است که شاید خودروی چندان قابلتوجهی نباشد. این خودرو که در سال 1994 به بازار آمد، بهسرعت تحتالشعاع سوپرا قرار گرفت زیرا با پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر 252 اسب بخاری، قدرت چندانی نداشت. البته گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و سامانهٔ چهارچرخ محرک کمی جذابیت به این خودرو بخشیدهاند؛ بنابراین در این درگ هر سه رقیب توربوشارژ بوده و شجرهنامهٔ پرافتخاری در تاریخ پرفورمنس تویوتا دارند. دراینبین، قدرت سلیکا و یاریس تقریباً همسطح است و هرچند سوپرا از برتری آشکاری در قدرت برخوردار است اما در مقابل وزن بیشتری هم دارد.
بهرسم همهٔ مسابقات درگ کارواو، این رقابت هم با درگ ایستاده آغاز میشود و تعجبی ندارد که دو خودروی چهارچرخ محرک از سوپرا جلو میافتند. البته در ادامه سوپرا بهسرعت فاصلهٔ خود با سلیکا را جبران میکند اما حریف یاریس نمیشود زیرا سوپرا با گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک نمیتواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. در مسابقهٔ رولینگ هم درحالیکه گیربکس اتوماتیک سوپرا درگیر تعویض دنده است، یکبار دیگر دو خودروی مجهز به گیربکس دستی برتری زودهنگامی پیدا میکنند. پسازاین هم یک مسابقهٔ رولینگ دیگر با سرعت متفاوت و آزمایش ترمز برگزار میشود که نتایج آنها را میتوانید در ویدئوی زیر ببینید.
مشخصات فنی
یاریس | سلیکا | سوپرا | |
پیشرانه | 1.6 لیتری I3 توربو | 2 لیتری I4 توربو | 3 لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | 261 اسب بخار | 252 اسب بخار | 320 اسب بخار |
گشتاور | 360 نیوتن متر | 304 نیوتن متر | 420 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 5 سرعته دستی | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب |
وزن | 1280 کیلوگرم | 1390 کیلوگرم | 1490 کیلوگرم |