تردید تویوتا درباره تولید یا عدم تولید نسخه جادهای GR سوپر اسپورت
توسعه نسخه جادهای یک خودروی مسابقهای الکتریکی شده کار آسانی نیست و چالشبرانگیز بودن این قضیه را در تولید هایپرکار مرسدس-ای ام جی وان دیدهایم. کانسپت این خودرو در سپتامبر 2017 معرفی شد اما نمونههای تولیدی تا سال 2022 یا پس از آن آماده حضور در خیابانها نخواهند بود. تویوتا هم داستان مشابهی دارد زیرا کانسپت GR سوپر اسپورت ژانویه 2018 به این زودیها روانه جادهها نخواهد شد.
در ماه آگوست اخباری درباره لغو توسعه نسخه جادهای این هایپرکار به گوش رسید و مجله ریسر به نقل از منابع ناشناس گزارش داد یکی از نمونههای پیشتولیدی این خودرو پس از تصادف در پیست فوجی اسپیدوی آتش گرفته است. ظاهراً تویوتا به خاطر این حادثه ناگوار پروژه تولید نسخه جادهای GR سوپر اسپورت را لغو نموده اما نسخه مسابقهای را حفظ کرده است. مجله درایو هم با تویوتا تماس گرفته تا این خبر را تائید کند ولی پاسخ مدیر روابط عمومی تویوتا موتور اسپورت کمی مبهم بوده است. مدیر تویوتا گفته است:
در حال حاضر GR سوپر اسپورت یک کانسپت باقی مانده اما تویوتا در حال بررسی پتانسیل تجاریسازی این خودرو است.
اما چه چیزی میتوان از این اظهارات به دست آورد؟ به نظر میرسد تولید نسخه جادهای این هایپرکار هنوز لغو نشده است هرچند تولید آن نیز تائید نشده و بنابراین فعلاً باید منتظر اخبار موثق در آینده ماند. قوانین کلاس هایپرکارهای لمانز که تولید نسخه جادهای را الزامی نکرده شانس تولید این خودرو را کاهش داده مخصوصاً اینکه پژو هم قبلاً تولید نسخه جادهای 9X8 را رد کرده است.
به عنوان یادآوری باید گفت سخنگوی تویوتا استرالیا در سال 2018 اذعان کرده بود نسخه تولیدی این خودرو از نظر پرفورمنس و قیمت در سطح هایپرکارهای خاص خواهد بود. این برند ژاپنی چند ماه پیش نیز سؤالات عجیبوغریبی از خریداران احتمالی GR سوپر اسپورت پرسیده بود.
گفته شده این خودرو میتواند از پیشرانه 6 سیلندر هیبریدی با قدرتی فراتر از 1000 اسب بخار استفاده کند.