مقایسهٔ آفرود لندکروزر جدید با رپتور، G کلاس، پاترول، دیفندر و رنجروور
تویوتا لندکروزر یکی از مشهورترین آفرودرهای دنیا است و به جانسختی و تواناییهای فوقالعاده در مسیرهای خشن شهره است؛ بنابراین، نسل جدید این افسانۀ ژاپنی که با کد LC300 شناخته میشود، وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد و نهتنها باید از اعتبار چند دههای لندکروزر دفاع کند بلکه باید تواناییهای بیشتری نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد. برای فهمیدن اینکه آیا LC300 در انجام این کار موفق بوده یا نه، کانال یوتیوب SUV Battle چالش آفرود جذابی بین این خودرو و نسل قبلی آن و همینطور تعدادی از دیگر آفرودرهای مشهور بازار ترتیب داده است. این مقایسه در یک مسیر خاکی ناهموار با گودالها و موانع دشوار انجام شده است.
اولین شرکتکنندهای که وارد میدان سخت این چالش میشود، نیسان پاترول است. این خودرو که همواره اصلیترین رقیب لندکروزر بوده است، در نسل کنونی خود از یک پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 تنفس طبیعی با 405 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و در این نمونه به لاستیکهای بریجستون مجهز است. ازآنجاییکه پسرعموی لوکس این ماشین یعنی اینفینیتی QX80 قبلاً نتوانسته همین مسیر را طی کند، حالا پاترول وظیفهٔ سختی دارد و باید از اعتبار نیسان در آفرود دفاع کند.
خودروی بعدی، لندکروزر نسل قبلی یا همان 200 است. نمونهای که در این رقابت حضور دارد، به پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 که در ایالاتمتحده ارائه میشد مجهز نیست و زیر کاپوت خود موتور ضعیفتر 4.6 لیتری V8 را دارد که فقط 309 اسب بخار قدرت و 439 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد به میزان قابلتوجهی از خروجی موتور پاترول کمتر هستند اما باید توجه داشت که در آفرود سیستمهای کمکی، تعلیق و ضرایب گیربکس و دیفرانسیل بسیار بیشتر از قدرت موتور اهمیت دارند.
پسازاین دو ژاپنی، نوبت به نقش اول این فیلم یعنی لندکروزر LC300 میرسد. این خودرو برخلاف پدر خود، هیچ مشکلی از بابت کمبود قدرت ندارد زیرا تویوتا آنرا به پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربوی جدیدی مجهز کرده که 415 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور را تحویل چرخها میدهد. لندکروزر این ویدئو از لاستیکهای استاندارد کارخانهای استفاده میکند و در عقب به دیفرانسیل لغزش محدود مجهز است.
وقتی همهٔ ژاپنیها مأموریت خود را انجام میدهند، شاهزادهٔ بریتانیایی وارد گود میشود. رنجرووری که در اینجا حضور دارد از نوع کشیده بوده و زیر کاپوت خود یک نیروگاه 5 لیتری V8 سوپرشارژ با 525 اسب بخار قدرت و 625 نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو از لاستیکهای پیرلی فاق کوتاه استفاده میکند که برای آفرود مناسب نیستند اما تحت هیچ شرایطی نباید تواناییهای یک رنجروور را دستکم گرفت.
بعدازاینکه رنجروور کار خود را به پایان میرساند، برادر ارزانتر و آفرودیتر آن یعنی دیفندر آمادهٔ پیمودن مسیر میشود. این نمونه از پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ بنزینی استفاده میکند که 400 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. دیفندر برخلاف رنجروور، بهصورت کارخانهای به لاستیکهای آفرودی گودیر مجهز است که قطعاً در این چالش سخت بسیار به آن کمک خواهند کرد.
خب حالا که بریتانیاییها هم چالش را پشت سر گذاشتند، نوبت به تنها آلمانی جمع یعنی مرسدس G63 AMG میرسد. در سینهٔ این جعبهٔ مجلل یک نیروگاه 4 لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که با تولید 585 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور، G63 را به قویترین خودروی این جمع تبدیل میکند. البته این خودرو به لاستیکهای جادهای مخصوص سرعت مجهز است که هرگز برای آفرود مناسب نیستند.
و در آخر، فورد F150 رپتور وارد میدان میشود که از نسل قبلی است اما هنوز هم تا دندان برای آفرود مسلح است و تواناییهای فوقالعادهای دارد. این غول آمریکایی به یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو با 450 اسب بخار قدرت و 691 نیوتن متر گشتاور مجهز است. رپتور روی لاستیکهای گودریچ آلترین قرار گرفته که مخصوص آفرود هستند و میتوانند برگ برندهٔ آن در این جدال دشوار باشند.
بعدازاینکه رپتور کار خود را به پایان میرساند، لندکروزر جدید یک بار دیگر از همان مسیر عبور میکنند و پسازآن، نوبت به جمعبندی و بررسی عملکرد خودروها میرسد. در پایان هم شرکتکنندگان بر اساس عملکرد خود در این چالش رتبهبندی میشوند. شما میتوانید ویدئوی این رقابت و مقایسۀ جذاب آفرودی را با زیرنویس اختصاصی سایت پدال تماشا کنید و در پایان نظر خود را بیان فرمایید. آیا لندکروزر جدید عملکردی در حد انتظار داشت؟ عملکرد دیگر خودروها چگونه بود؟ آیا اصلاً این چالش معیار خوبی برای محک زدن تواناییهای آفرود خودروها بود؟ آیا با رتبهبندی پایان ویدئو موافق هستید؟