بدترین فراخوان‌های تاریخ تویوتا؛ از پدال گاز معیوب تا کیسه هوای تاکاتا

چهارشنبه 3 مرداد 1403 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
recall-img-top
در مقاله پیش رو بدترین فراخوان‌های تاریخ تویوتا را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.
تبلیغات

تویوتا به خاطر تولید خودروهایی که به شدت مطمئن و کم‌مصرف هستند و قیمت مناسبی دارند شناخته می‌شوند. از جمله مطمئن‌ترین و باکیفیت‌ترین خودروهای تولیدی تویوتا می‌توان به محصولات محبوب و پرفروشی همچون توندرا، کرولا و کمری اشاره کرد؛ اما همیشه اوضاع بر وفق مراد ژاپنی‌ها نبوده و گاهی اوقات نیز مشکلاتی به وجود آمده است. فراخوان‌ها در تاریخ هر خودروسازی به چشم می‌خورند و تویوتا در 20 سال گذشته مجبور شده میلیون‌ها خودروی خود را به نمایندگی‌ها فرا بخواند. متأسفانه اکثر این فراخوان‌ها به خاطر مشکلات و عیوب فنی جدی رخ داده‌اند. بسیاری از شما عزیزان با مشکلات کیسه‌های هوای تاکاتا آشنا هستید اما علیرغم ابعاد بزرگ این قضیه، ایربگ تاکاتا بدترین فراخوان تاریخ تویوتا نیست. این برند همانند هر خودروساز دیگری مجبور به انجام فراخوان‌های بزرگ شده است.

کپی لینک

بدترین فراخوان‌های تاریخ تویوتا

کپی لینک

فراخوان شتاب گیری ناخواسته

یکی از بدترین فراخوان‌های تاریخ تویوتا بین سال‌های 2009 تا 2011 انجام شد و حدود 8 میلیون خودرو در آمریکا و بیش از 9 میلیون خودرو در سراسر دنیا را درگیر کرد. این فراخوان پس از مشاهدت تصادفات مرگبار خودروهای تویوتا منتشر شد. مشکل اصلی خودروها نیز ناشی از دو مشکل بود: کف‌پوش‌هایی که به‌طور نامناسب در کف خودرو نصب شده بودند و پدال گاز معیوب. البته ریشه اولیه مشکل در سال 2007 مشخص شد یعنی زمانی که NHTSA شروع به بررسی محصولات این برند پس از یک سری تصادفات جدی و مرگبار ناشی از گیر کردن پدال گاز کرد. NHTSA منشا این مشکل را کف‌پوش‌های معیوب دانست و به تویوتا دستور داد 55 هزار دستگاه تویوتا کمری و لکسوس ES350 مدل 2007 و 2008 را فراخوان کند. با اینکه چنین فراخوانی می‌توانست مشکل پدال گاز محصولات تویوتا را حل کند اما متأسفانه ماجرا ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد. دردسر اصلی در سال 2009 رخ داد یعنی زمانی که یک دستگاه لکسوس ES350 2009 (خودروی تولیدی پس از فراخوان اولیه) تصادف کرد و سرنشینان آن آسیب جدی دیدند. NHTSA مجدداً پرونده قبلی را بررسی نمود و فهمید تویوتا همچنان خودروهای خود را با قطعات معیوب و خطرناک تولید می‌کند. به همین خاطر NHTSA به تویوتا دستور داد نه تنها خودروهای مشکل‌دار را فراخوان کند بلکه در نهایت 1.2 میلیارد دلار نیز به عنوان جریمه بپردازد.

کپی لینک

فراخوان سوئیچ شیشه‌بالابر برقی

ژاپنی‌ها در سال‌های 2012 و 2015 دو فراخوان را اعلام کردند که بیش از 4 میلیون خودرو را شامل می‌شد. بر اساس گزارش NHTSA، این خودروها دارای سوئیچ اصلی شیشه‌بالابر برقی سمت راننده بودند که از گریس مخصوصی برای روان کاری ماژول تماس برقی در آن‌ها استفاده شده بود. امکان داشت این گریس به‌صورت نادرست روی قطعات بکار رفته باشد و باعث استهلاک بالای قطعات شود. همین استهلاک شاید موجب اتصال کوتاه، آسیب دیدن سیستم‌های برقی و حتی آتش‌سوزی می‌شد. اولین فراخوان در سال 2012 حدود 2.5 میلیون خودرو مدل 2007 تا 2009 را شامل شد. در سال 2015 این رقم حدود 2 میلیون دستگاه دیگر افزایش یافت.

کپی لینک

فراخوان باتری راو 4

بدترین فراخوان‌های تاریخ تویوتا شامل خودروهای مختلف نبوده‌اند. این برند یکی از وسیع‌ترین فراخوان‌های خود را در سال 2023 اعلام کرد به گونه‌ای که حدود 2 میلیون دستگاه راو 4 مدل 2013 تا 2018 مجبور شدند به نمایندگی‌ها مراجعه نمایند. دلیل فراخوان نیز استفاده از جا باتری‌هایی بود که با بسیاری از باتری‌های افترمارکتی همخوان نبودند. این یک مشکل قابل‌توجه محسوب می‌شد زیرا اکثر باتری‌های 12 ولتی تنها بین 3 تا 5 سال عمر دارند و بنابراین مالکان می‌بایست باتری استوک را پس از مدتی تعویض کنند. مشکل این بود که جا باتری اصلی تویوتا راو 4 برای نوع خاصی از باتری که این برند روی محصولات جدیدش نصب می‌کرد طراحی شده بود. زمانی که مشتریان برای تعویض باتری خراب به مغازه‌ها مراجعه می‌کردند با باتری‌هایی روبرو می‌شدند که درست در جای خود نصب نمی‌شد. این مشکلی جدی بود چراکه باتری افترمارکتی اگر به‌صورت درست در جای خود نصب نشود می‌تواند در هنگام حرکت خطرساز باشد. تویوتا سرانجام بدون دریافت هزینه مشکل این خودروها را رفع کرد.

کپی لینک

فراخوان گیربکس اتوماتیک

یکی از جدیدترین فراخوان‌های بزرگ تویوتا در فوریه 2024 انجام شده است. NHTSA به ژاپنی‌ها دستور داد تا بیش از 280 هزار دستگاه خودرو را به خاطر مشکل گیربکس اتوماتیک فراخوان کنند. خودروهای موردبحث دارای صفحات کلاچ گیربکس معیوبی بودند که در زمان انتخاب حالت خلاص درگیر نمی‌شدند. این مشکل باعث می‌شد قدرت پیشرانه به مقدار کم راهی چرخ‌ها شود و شاید خودرو به‌صورت ناخواسته حرکت کرده و باعث تصادف و آسیب سرنشینان شود. تویوتا با به‌روزرسانی نرم‌افزار ماژول کنترل گیربکس این مشکل را حل کرد.

کپی لینک

فراخوان کیسه هوای تاکاتا

با اینکه مشکل کیسه هوای تاکاتا فقط منحصر به تویوتا نیست اما این برند مجبور شد چندین محصول خود را فراخوان کند. البته به سختی می‌توان بین فراخوان‌های مربوط به کیسه هوای محصولات تویوتا در طول این سال‌ها تفاوت قائل شد چراکه میلیون‌ها تویوتا به خاطر همین مشکل در دهه گذشته به نمایندگی‌ها مراجعه کرده‌اند. البته فراخوان تاکاتا یکی از بدترین فراخوان‌های تاریخ خودروسازی محسوب می‌شود. مشکل محصولات موردبحث به بادکننده های معیوبی مربوط می‌شود که می‌تواند در زمان باز شدن کیسه هوا منفجر شوند. در این صورت امکان پرتاب اشیای تیز با سرعت بسیار بالا به سر و صورت سرنشینان وجود دارد که باعث مرگ و جراحت افراد می‌شود. در مجموع 19 خودروساز تحت تأثیر کیسه هوای تاکاتا قرار گرفتند و میلیون‌ها خودرو نیز فراخوان شدند. خود تویوتا هزاران خودرو را به خاطر این مشکل فراخوان کرد و برای 50 هزار مدل دیگر نیز توصیه عدم رانندگی را صادر نمود. همانند تمامی فراخوان‌های دیگر تویوتا فرایند رفع مشکل این خودروها را به‌صورت رایگان انجام داده است. در نهایت باید گفت مشکل بادکننده کیسه هوای تاکاتا یکی از خطرناک‌ترین مشکلات خودرویی بوده و تاکنون 27 نفر به خاطر آن جان خود را از دست داده و بیش از 400 نفر نیز مجروح شده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.