بررسی فنی تویوتا توندرا 2022

یک‌شنبه 17 بهمن 1400 - 15:30
مطالعه 10 دقیقه
2022-toyota-tundra-limited-4x4-crewmax-exterior-front-quarter-1024
تویوتا توندرا 2022 از فناوری به‌روزتر، قدرت بیشتر و مصرف سوخت بهتر بهره می‌برد و خوشبختانه همچنان مانند نسل گذشته، توانایی و ظرفیت آفرود بالایی...
تبلیغات

تویوتا توندرا 2022 از فناوری به‌روزتر، قدرت بیشتر و مصرف سوخت بهتر بهره می‌برد و خوشبختانه همچنان مانند نسل گذشته، توانایی و ظرفیت آفرود بالایی دارد. هرچند نقاط ضعفی هم وجود دارند که به آن‌ها خواهیم پرداخت. درهرصورت، نسخه جدید توندرا یک خودرو همه‌فن‌حریف بوده و برای تویوتا، یک قدم روبه‌جلو محسوب می‌شود.

کپی لینک

طراحی: 7 از 10

طراحی نسل جدید توندرا از نسل گذشته آن بسیار جذاب‌تر شده است. طراحی پایین‌تر خط شیشه جانبی و شمایل مربع گونه نسل جدید، باعث ایجاد فرمی عضلانی‌تر در این خودرو شده است. ستون A و B به رنگ مشکی ساخته شده‌اند تا به مدرن‌تر دیده‌شدن توندرا 2022 کمک کنند. طاق چرخ‌ها نیز نسبت به قبل حجیم‌تر و عضلانی‌تر شده‌اند.

جلوپنجره توندرا میزبان یک نوار کرومی بزرگ به‌دور خود است که توسط یک گلگیر سیاه‌رنگ که زیر جلوپنجره قرار گرفته است، پشتیبانی می‌شود. این بخش سیاه باعث ایجاد کمی ناهماهنگی در چهره کلی خودرو شده است؛ شاید بهتر بود گلگیر توندرا جدید هم‌رنگ بدنه می‌شد.

بالای داشبورد پهن و عریض این خودرو، شاهد حضور چهار ورودی هوای عمودی هستیم که وظیفه تهویه هوای کابین را برعهده گرفته‌اند. پایین‌تر بودن خط شیشه جانبی توندرا، به راننده خود اجازه می‌دهد تا دست خود را به‌راحتی روی در تکیه داده و از رانندگی وانت جذاب خود لذت ببرد. جنس مواد به‌کاررفته در کابین هم مناسب است.

بادقت بیشتر، می‌توانیم بخش‌های مختلفی را ببینیم که در آن‌ها از پلاستیک طوسی رنگ استفاده شده است؛ انگار تویوتا قصد داشته ظاهری حس استفاده از آلومینیوم را به سرنشین القا کند ولی ناکام مانده است. در کل کابین توندرا کیفیتی رقابتی دارد. اگر مایل به راندن خودرویی با کابین بهتر باشید، باید به سراغ وانت‌های گران‌تری چون فورد F-150 یا رم 1500 بروید.

کپی لینک

راحتی: 7 از 10

سواری سرنشینان جلو و عقب توندرا بسیار راحت است. صندلی‌ها به‌خوبی سرنشینان را در شرایط جاده‌ای و آفرود در خود فرامی‌گیرند. قابلیت تنظیم 8 حالتی صندلی، گرمکن و تهویه نیز از امکانات این صندلی‌ها هستند (دو مورد آخر تنها برای نسخه‌های لیمیتد و بالاتر در دسترس‌اند).

فضای عقب خودرو متأسفانه به‌اندازه نسل گذشته یا سایر رقبای این خودرو خوب نیست؛ فضای سر و پا محدود است. فضای عقب کابین از تمامی رقبا (به جز نیسان تیتان) کوچک‌تر است.

فضا به اینچ

فضای سر (جلو و عقب)

فضای پا (جلو و عقب)

فضای شانه (جلو و عقب)

تویوتا توندرا 2022

41 / 38.5

41.2 / 41.6

65 / 62.4

فورد F-150

40.8 / 40.4

43.9 / 43.6

66.7 / 66

شورولت سیلورادو

43 / 40.1

44.5 / 43.4

66 / 65.2

رم 1500

40.9 / 39.8

40.9 / 45.2

66 / 65.7

بسته آفرود TRD موجود در این خودرو از میراگرهای (Dampers) مخصوص و تایرهای آفرود استفاده می‌کند. باوجود تنظیمات آفرود این بسته، راندمان توندرا در مسیرهای جاده‌ای و شهری نیز خوب و مناسب است. ارتعاش ناشی از فشار موتور و صدای باد و تایرها نیز گهگاه حس و شنیده می‌شوند.

فنربندی جدید چنبره‌ای توندرا راحتی راندمان این خودرو را در مسیرهای ناهموار به‌خوبی افزایش داده است؛ اما این راحتی فوق‌العاده توندرا 2022 به معنای ازبین‌رفتن لذت رانندگی نسل‌های گذشته نیست.

کپی لینک

فناوری و اتصالات: 8 از 10

تویوتا سرانجام دست از سیستم اطلاعات سرگرمی کهنه خود برداشته و این بار به سراغ نسل جدید این سیستم رفته است. یک نمایشگر 8 اینچی لمسی برای مدل‌های SR و SR5 و یک نمایشگر 14 اینچی برای مدل‌های لیمیتد و بالاتر در نظر گرفته شده است. رابط کاربری روان و ساده است اما دوست داشتیم که یک کلید بازگشت به خانه برای جابه‌جایی راحت‌تر میان نرم‌افزارهای متعدد وجود داشت. درکل این نمایشگر کاملا پاسخگو و سریع بوده و از رابط کاربری بهینه‌ای استفاده می‌کند.

اپل کار پلی، شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند، تقسیم نمایشگر برای استفاده چندگانه، نرم‌افزارهای گوگل، شارژهای USB برای شارژ سیمی و استفاده از گجت‌های متعدد و.. از دیگر امکانات نسل جدید توندرا هستند.

کپی لینک

کارکرد و فرمان‌پذیری: 8 از 10

تویوتا برای توندرا 2022 از موتوری V6 به حجم 3.5 لیتر استفاده کرده است که توان خروجی 389 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور را دارد. بیشتر رقبای این خودرو به‌جز فورد F-150، همگی از گشتاور کمتری برخوردار هستند. صدای روشن‌کردن توندرا و بالابردن دور موتور آن، شبیه صدای زوزه سگ‌های هاسکی است و از آن تن صدای نه‌چندان جذاب موتور V8 سابق دور شده است.

یک جعبه‌دنده 10 سرعتی خودکار وظیفه انتقال قدرت از موتور تویین توربوی 6 سیلندر به چرخ‌ها را دارد. این جعبه‌دنده کارکردی روان دارد؛ اما گاهی تعداد تعویض دنده‌ها به‌ویژه در مسیرهای سربالایی بیش از اندازه می‌شود. دو حالت اسپرت و اقتصادی (Eco) به ترتیب برای کشیدن بار و عبور از شیب‌های تند و استفاده درون‌شهری و روزمره مناسب هستند.

حداکثر بار قابل کشش توسط توندرا از سایر رقبا کمتر است. مدل 2022 این خودرو توان حمل حدودی 5 تن بار را دارد. سایر رقبا نظیر سیلورادو و F-150 می‌توانند حداقل 100 کیلوگرم بیشتر بار حمل کنند. کیفیت حمل بار هم در رقبا بیشتر از توندرا است؛ چراکه باتوجه‌به ضربه‌گیرهای موجود در این خودرو، ضربات بیشتری در طی گذر از دست‌اندازها و چاله‌ها به بدنه و بار آن وارد می‌شود.

توندرا در عملکرد آفرود خود را به‌خوبی نشان می‌دهد. بسته TRD نیز مخصوصا برای همین کار طراحی شده است. صفحه شاسی جدید، دیفرانسیل عقب با قابلیت قفل الکترونیکی، سیستم کنترل خزش تویوتا و حالات مختلف رانندگی برای شرایط متفاوت همگی جزو همین بسته 3 هزار دلاری هستند. این بسته شامل یک دوربین جلو هم می‌شود تا راننده هنگام عبور از مسیرهای سخت، از برخورد با اجسام مختلف جلوگیری کند. فاصله مناسب کف خودرو تا زمین و فنربندی‌های نرم نیز درست همان حسی را از رانندگی توندرا ایجاد می‌کنند که از تمامی محصولات آفرود تویوتا انتظار داریم.

کپی لینک

ایمنی: 9 از 10

از امکانات نسل جدید توندرا می‌توان به ترمز خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سیستم حفظ خودرو در بین خطوط، چراغ‌های قوی‌تر، حسگر پوشش نقاط کور و... اشاره کرد. رقبای توندرا در این زمینه در حال استفاده از سیستم‌های حفظ خودرو بین خطوط بدون دخالت دست هستند؛ متأسفانه تویوتا هنوز درباره استفاده از این فناوری، اطلاعاتی را منتشر نکرده است.

کپی لینک

مصرف سوخت: 7 از 10

بر اساس تست‌های صورت‌گرفته، توندرا 2022 به‌صورت ترکیبی در هر 100 کیلومتر، 12.38 لیتر بنزین می‌سوزاند که با رقبایی چون شورولت سیلورادو و رم هیبرید برابر است. شاید این مصرف سوخت نسبت به نسل گذشته خود بهبود پیدا کرده باشد اما همچنان در برابر مصرف سوخت 11 لیتر بر 100 کیلومتر فورد F-150 رقم زیادی به شمار می‌رود.

مصرف سوخت شهری و جاده‌‌ای توندرا نیز به ترتیب برابر  13.84 و 10.69 لیتر بر 100 کیلومتر است.

کپی لینک

قیمت‌گذاری: 4 از 10

نرخ مدل پایه تویوتا توندرا 2022 برابر 35,950 دلار است. نسخه لیمیتد نیز با بالاترین ارزش خرید نرخی برابر 53,595 دلار دارد که نسبت به فرود F-150 اکوبوست V6 با نرخ 55,020 دلار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای خرید بسته آفرود TRD و بسته تکنولوژی نیز باید مبالغ 3 هزار و 385 دلار را هزینه کنید. بسته شنیداری JBL نیز به قیمت 565 دلار در دسترس خریداران است که مناسب کاربران عمومی نیست. رنگ قرمز این خودرو هم 425 دلار بیشتر هزینه روی دست خریدار می‌گذارد. نسخه قرمزرنگی که ما آن را بررسی کردیم، با دارابودن تمام بسته‌های اضافه نرخی برابر 60,188 دلار داشت.

باید در نظر داشت که رقبایی نظیر رم، همین امکانات را با نرخی بیش از 63 هزار دلار ارائه می‌دهند. کیفیت کابین و فضای بار توندرا به‌اندازه رقبایش مناسب نیست؛ اما تجربه رانندگی و توانایی‌های آفرودش آن را به یکی از بهترین‌های بازار تبدیل می‌کند. باقی موارد به اولویت‌بندی هر شخص بستگی دارد.

کپی لینک

مشخصات فنی تویوتا توندرا 2022:

موتور

3.5 لیتری تویین توربو V6

خروجی

389 اسب بخار قدرت650 نیوتن متر گشتاور

جعبه‌دنده

10 سرعتی خودکار

چرخ‌های محرک

چهارچرخ محرک

وزن

2490 کیلوگرم

مصرف سوخت(لیتر در 100 کیلومتر)

ترکیبی: 12.38شهری: 13.84جاده‌ای: 10.69

تعداد سرنشین قابل‌حمل

5

بار قابل کشش

5 تن

بار قابل‌حمل

790 کیلوگرم

قیمت مدل پایه

35,950 دلار

قیمت مدل تست شده

60,188  دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.