شلبی-تویوتا 2000GT، یک کلاسیک ژاپنی با دانش فنی کبرا!
تویوتا 2000GT زیبا که در دهه 60 میلادی تولید شده است نقشی مشابه شلبی کبرا در صنعت خودروی آمریکا دارد. حالا تصور کنید این دو شرکت برای تولید یک خودروی مشترک با یکدیگر همکاری کرده باشند! این دقیقاً همان چیزی است که با تصمیم تویوتا برای حضور در رقابتهای SCCA آمریکا رخ داده است. این خودروساز میخواست در بین مصرفکنندگان آمریکایی به خوبی شناخته شود و به همین خاطر سه دستگاه شلبی-تویوتا 2000GT را تولید کرد. حالا یکی از این سه خودرو که برای فصل 1968 مسابقات ساخته شده بود آماده حراجی میشود.
2000GT قبلاً هم در مسابقات موتور اسپورت ژاپن خوش درخشیده است. در اولین حضور در سال 1966 در گرندپری ژاپن که علیرغم نامش یک مسابقه برای خودروهایی با چرخ های پوشانده شده بود، این خودرو رتبه سوم را کسب کرد. یک ماه پس از آن نیز این خودرو در سوزوکا یک دو کرد و در فصل 1967 مسابقات نیز پیروزیهای مختلفی به دست آورد.
تویوتا میگوید پیت براک طراح کبرا دیتونا فست بک قرار بود این خودرو را برای مسابقات SCCA آماده کند اما در دقیقه آخر شلبی قرارداد را از آنِ خود کرد و براک هم از طرف دیگر به خاطر همکاری با داتسون و تولید خودروهایی همچون سدان 510 و 240Z موفقیت زیادی به دست آورد.
شلبی متریال ضد صدا و ایزوله 2000GT را حذف نمود و از لاستیکهای دیواره کوتاه و پهن به همراه رینگهای منیزیمی استفاده کرد. این شرکت همچنین سیستم تعلیق را با میلههای ضد لغزش جدید و فنرها و شوکهای کانی ارتقا داد. پیشرانه 6 سیلندر 2 لیتری خطی این خودرو نیز ارتقا یافت و قدرت 148 اسبی آن به حدود 200 اسب بخار رسید.
با توجه به اینکه سال 1968 اولین فصل حضور این خودرو در مسابقات بود بنابراین نتیجه به دست آمده قابلقبول جلوه میکرد هرچند تویوتا نتوانست به محصولات پورشه برسد. متأسفانه این خودرو در پایان همان سال عطای حضور در مسابقات را به لقایش بخشید و ما هرگز نتوانستیم بفهمیم که در سال 1969 چه اتفاقاتی میتوانست رخ دهد.
خودرویی که در حراجی عرضه شده است طبق ادعاها اولین 2000GT تولید شده است و از سال 1980 تاکنون در تملک یک فرد بوده است. فعلاً تخمین قیمتی برای این خودرو اعلام نشده است اما احتمال فروش آن با بهای حدود 1 میلیون دلار وجود دارد.