مقایسه تویوتا GR کرولا با رقبا؛ گلف R، سوبارو WRX، ولوستر N و سیویک تایپ R
تویوتا امیدوار است GR کرولا بتواند موفقیتهای GR یاریس که بسیار مورد تحسین قرار گرفت را تکرار کند و خبر خوب اینکه GR کرولا در آمریکای شمالی هم عرضه خواهد شد. طرفداران آمریکایی و کانادایی تویوتا دو سال گذشته را با حسرت و حسادت سپری کردند زیرا دیگر مردمان جهان توانستند پشت فرمان GR یاریس بنشینند اما این هاچبک کوچک و جذاب راهی آمریکای شمالی نشد. در مورد GR کرولا اما شرایط برعکس است زیرا این خودرو در ایالاتمتحده و کانادا عرضه میشود اما در اروپا فروخته نخواهد شد؛ اما آیا صرف عرضهٔ یک هاچبک داغ با نشان GR در آمریکای شمالی دلیل کافی برای خرید آن خواهد بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، هاچبک اسپرت جدید تویوتا را با رقبای اصلی آن در بازار آمریکای شمالی مقایسه کردهایم.
تویوتا GR کرولا
قیمت: 43,000 دلار (تخمینی)
ازآنجاییکه GR یاریس بسیار تحسین شد، طرفداران تویوتا احتمالاً خوشحال خواهند شد که بدانند GR کرولا هم از همان فرمول استفاده میکند. در سینهٔ این خودرو همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری سه سیلندر توربو با کد G16E-GTS قرار گرفته که البته در اینجا با سوپاپهای بزرگتر، منیفولد هوای جدید و سیستم اگزوز با سه خروجی که ادعا میشود فشار برگشتی را کاهش میدهد، ارتقاء پیدا کرده است. این کار قدرت موتور را از حدود 260 اسب بخار در یاریس به 300 اسب بخار افزایش داده است اما حداکثر گشتاور همان 370 نیوتن متری است که در یاریس ارائه میشود و با توجه به نزدیک به 200 کیلوگرم وزن بیشتر کرولا نسبت به یاریس، این میتواند مشکلساز شود.
تویوتا هنوز ارقام پرفورمنس GR کرولا را اعلام نکرده اما ازآنجاییکه GR یاریس با نسبت قدرت به وزن 4.8 کیلوگرم بر هر اسب بخار ظرف 5.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد، انتظار میرود GR کرولا با نسبت قدرت به وزن 4.9 کیلوگرم بر هر اسب بخار، کمی از برادر کوچکتر خود کندتر باشد. GR کرولا در بیرون به لطف گلگیرهای برجسته و سر اگزوزهای سهتایی، از نسخههای معمولی متمایز شده درحالیکه در داخل هم از صندلیهای و غربیلک فرمان اسپرت با نشان GR به همراه پدالهای آلومینیومی بهره میبرد.
تویوتا برخلاف اکثر رقبا، برای انتقال نیرو در GR کرولا فقط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی را ارائه میکند که قدرت را به هر چهارچرخ انتقال میدهد. مثل GR یاریس، سامانهٔ چهارچرخ محرک کرولا هم قابل تنظیم بوده و میتواند نیرو را بهصورت 60 به 40، 50 به 50 و یا 30 به 70 بین محورهای جلو و عقب توزیع کند. تویوتا همچنین نسخهٔ تهاجمیتری از این هاچبک داغ را هم با نام Circuit Edition ارائه میکند که از دریچهٔ کاربردی روی کاپوت، سقف کربنی، بال بزرگ عقب، دو دیفرانسیل تورسن و کاپوت و درهای آلومینیومی بهره میبرد. تویوتا هنوز قیمت GR کرولا را اعلام نکرده است ولی انتظار میرود قیمت آن از چیزی در حدود 42 تا 44 هزار دلار شروع گردد. فروش این خودرو اواخر سال جاری آغاز خواهد شد.
فولکسواگن گلف R
قیمت: 43,645 دلار
احتمالاً نزدیکترین رقیب GR کرولا در بازار گلف R خواهد بود. هاچبک فولکسواگن اما برخلاف رقیب ژاپنی ظاهر سادهای دارد. در این خودرو هیچ خبری از گلگیرهای برآمده، جلوپنجرهای بهاندازهٔ تلویزیون، دریچهٔ روی کاپوت و بال عقب عظیم نیست؛ اما گلف در عقب یک سر اگزوز از کرولا بیشتر دارد و پیشرانهٔ آنهم از یک سیلندر و 400 سیسی حجم بیشتر برخوردار است. برای انتقال نیروی این موتور گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ دوکلاچه قابل انتخاب خواهد بود. موتور 2 لیتری گلف 315 اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه گشتاور آن با گیربکس دستی 380 نیوتن متر و با گیربکس اتوماتیک 400 نیوتن متر گشتاور خواهد بود.
این یعنی هاچبک فولکسواگن 15 اسب بخار قدرت و بین 10 تا 30 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به رقیب ژاپنی دارد. بااینحال، گلف R با 1550 کیلوگرم وزن، 76 کیلوگرم از کرولا سنگینتر است ولی در عقب بهصورت استاندارد از کنترل گشتاور بُرداری بهره میبرد. فولکسواگن شتاب نسخهٔ آمریکایی گلف R را اعلام نکرده است ولی نسخهٔ اروپایی آن با 320 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور و گیربکس دوکلاچه، ظرف 4.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. این یعنی بهاحتمالزیاد، GR کرولا در شتاب مغلوب رقیب آلمانی خواهد شد.
آئودی S3
قیمت: 45,800 دلار
فولکسواگن نسخهٔ سدان گلف R را تولید نمیکند اما برای کسانی که خواهان چنین خودرویی هستند، آئودی S3 نزدیکترین گزینه خواهد بود. این خودرو بر اساس همان پلتفرم گلف ساخته شده ولی کابین لوکستری دارد که ترکیب بهتری از نمایشگر لمسی و دکمههای فیزیکی سنتی را برای کنترلهای اصلی ارائه میکند. پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر فولکسواگن در اینجا 305 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که یعنی 10 اسب بخار از گلف R ضعیفتر است. در S3 اما خبری از گیربکس دستی و یا دیفرانسیل عقب هوشمند نیست ولی بااینحال سدان اسپرت آئودی هنوز هم سریع است و ظرف 4.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد.
سوبارو WRX
قیمت: 29,105 دلار
WRX با قیمت پایهٔ زیر 30 هزار دلار که در نسخهٔ فول آپشن GT به نزدیک 42 هزار دلار میرسد، از همهٔ خودروهای این لیست لااقل در نسخهٔ پایه ارزانتر است اما آن مدل وحشی STI کجا است تا عرصه را برای GR کرولا تنگ کند؟ به گفتهٔ سوبارو، در این نسل امکان ساخت نسخهٔ STI وجود ندارد. این یعنی حتی گرانترین نسخهٔ WRX هم با همان پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر تخت 271 اسب بخاری نسخهٔ پایه عرضه میشود. بدتر از آن، گشتاور 350 نیوتن متری سوبارو است که تا 50 نیوتن متر از رقبا کمتر است.
هیوندای ولوستر N
قیمت: 32,500 دلار
بله میدانیم که ولوستر N خودرویی محرک جلو است ولی ناامید نشوید زیرا هیچکس رانندگی هوندا سیویک تایپ R را کسلکننده نمیداند. همچنین این هاچبک کرهای حدود 10 هزار دلار از قیمت تخمینی GR کرولا ارزانتر است و این اختلاف چیزی نیست که بهراحتی بتوان از آن چشمپوشی کرد. فرم عجیب کوپه مانند ولوستر N باعث میشود از لحاظ شخصیت بیشتر به کرولا نزدیک باشد تا WRX. همچنین پیشرانهٔ 2 لیتری توربوی این خودرو نیز با 275 اسب بخار قدرت، 5 اسب بخار از سوبارو قویتر است و وزن کمتری هم دارد.
هوندا سیویک تایپ R
قیمت: 39,000 دلار (تخمینی)
هنوز نسل جدید سیویک تایپ R معرفی نشده و از مشخصات دقیق آن مطمئن نیستیم ولی در حال حاضر اطلاعاتی در مورد این هاچبک مشهور ژاپنی در اختیار داریم. انتظار نمیرود تایپ R جدید از لحاظ مشخصات فاصلهٔ زیادی با نسل کنونی داشته باشد که این یعنی قدرت پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوی آن از 306 اسب بخار کنونی احتمالاً به 320 اسب بخار خواهد رسید درحالیکه شاهد همان گیربکس شش سرعتهٔ دستی و انتقال قدرت محرک جلوی قبلی هم خواهیم بود. بااینحال، برای فهمیدن ویژگیهای دقیق سیویک تایپ R جدید باید تا اواخر سال 2023 صبر کنیم.
خب انتخاب شما از بین این هاچبکهای داغ و آتشین کدامیک خواهد بود؟