تویوتا bZ3، سدان برقی جدیدی برای چین با تکنولوژی بی‌وای‌دی

یک‌شنبه 6 شهریور 1401 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
1400x0_1_q95_autohomecar__C
به نظر می‌رسد تویوتا در بخش خودروهای الکتریکی خیلی از رقبا عقب باشد زیرا درحالی‌که این روزها خودروهای برقی فراوانی را در ابعاد و کلاس‌های مختلف در...
تبلیغات

به نظر می‌رسد تویوتا در بخش خودروهای الکتریکی خیلی از رقبا عقب باشد زیرا درحالی‌که این روزها خودروهای برقی فراوانی را در ابعاد و کلاس‌های مختلف در بازار می‌بینیم، این غول ژاپنی تازه توسعهٔ اولین سدان الکتریکی خود را به پایان رسانده است. این خودرو که bZ3 نام دارد، فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده است. bZ3 توسط جوینت ونچر تویوتا فاو تولید می‌شود و اواخر امسال در چین عرضه خواهد شد. این سدان الکتریکی درواقع نسخهٔ تولیدی کانسپت bZ SDN محسوب می‌شود که سال گذشته همراه با چهارده کانسپت الکتریکی دیگر با برندهای تویوتا و لکسس معرفی شد.

تویوتا آن‌قدر روی خودروهای هیبریدی تمرکز کرده که به‌کلی از بازار خودروهای الکتریکی چین غافل شده است و بدتر آنکه اکثر محصولات هیبریدی این شرکت از نوع هیبریدی معمولی هستند نه پلاگین‌هیبریدی. در چین، فقط خودروهای تمام الکتریکی، پلاگین‌هیبریدی و هیدروژنی جزء خودروهای انرژی نو محسوب می‌شوند و مشمول یارانه‌های دولتی و مزایای دیگر هستند. به همین دلیل، تویوتا برای عرضهٔ سریع مدل‌های برقی در چین به خرید تکنولوژی از دیگران روی آورده است. در اوایل سال جاری، تویوتا کراس‌اوور bZ4X را با موتور الکتریکی ساخت گک در چین عرضه کرد و حالا برای bZ3 هم سراغ بی‌وای‌دی رفته است.

تویوتا برای تولید این سدان برقی با شرکتی بنام Fudi Industrial قرارداد بسته است. این شرکت یک زیرمجموعهٔ متعلق به بی‌وای‌دی است که تکنولوژی‌های الکتریکی این شرکت را به دیگر خودروسازان می‌فروشد. بااین‌حال، bZ3 روی پلت‌فرم e-TNGA خود تویوتا ساخته شده است. این سدان الکتریکی از باطری‌های Blade LFP بی‌وای‌دی استفاده می‌کند اما هنوز ظرفیت این باطری‌ها مشخص نیست. bZ3 یک سدان محرک عقب است و با یک موتور الکتریکی در دو سطح قدرت مختلف 183 و 244 اسب بخار به بازار عرضه می‌شود. حداکثر سرعت هردو نسخه 160 کیلومتر بر ساعت است.

bZ3 طراحی جالبی دارد که مشابه کراس‌اوور bZ4X شکل گرفته است. این یعنی در جلوی خودرو شاهد دماغه‌ای تیز با چراغ‌های باریک افقی هستیم درحالی‌که در عقب هم از چراغ‌های سراسری استفاده شده است. این سدان برقی ژاپنی 4,725 میلی‌متر طول، 1,835 میلی‌متر عرض و 1,475 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,880 میلی‌متر است. وزن bZ3 هم 1835 کیلوگرم اعلام شده است. این خودرو در ماه نوامبر در نمایشگاه گوانگژو رسماً رونمایی و مدتی کوتاهی بعد راهی بازار چین خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.