درگ دیدنی تویوتا سوپرا و لکسس IS500 با ب‌ام‌و M240i، M340i و M4

دوشنبه 14 شهریور 1401 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
Cars-0
هرچند علاقه‌مندان به خودرو بیشتر با پیشرانه‌های V8 و V12 هیجان‌زده می‌شوند اما در جهان ماشین موتورهای شش سیلندر بسیار جذابی هم ساخته شده و...
تبلیغات

هرچند علاقه‌مندان به خودرو بیشتر با پیشرانه‌های V8 و V12 هیجان‌زده می‌شوند اما در جهان ماشین موتورهای شش سیلندر بسیار جذابی هم ساخته شده و می‌شوند. یکی از مصادیق این موضوع، پیشرانه‌های شش سیلندر خطی B58 و S58 ب‌ام‌و هستند که جزء بهترین موتورهای شش سیلندر تاریخ محسوب می‌شوند. حال برای نشان دادن توانایی‌های پرفورمنس این موتورها، هاگرتی آن‌ها را در برابر دو پیشرانهٔ بی‌رحم قرار داده است.

اولین رقیب برای پیشرانه‌های ب‌ام‌و لکسس IS500 است. یک سدان کامپکت با یک موتور V8 بزرگ زیر کاپوت که 472 اسب بخار قدرت و 535 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو در برابر سوپرا قرار می‌گیرد که از موتور B58 با 382 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. هرچند شاید این درگ چندان عادلانه به نظر نرسد اما نه‌تنها سوپرا پیروز می‌شود بلکه این کار را با اختلاف قابل‌توجهی انجام می‌دهد. البته وقتی بدانیم سوپرا حدود 270 کیلوگرم از IS500 سبک‌تر است و ضرایب دندهٔ آن 25 درصد کوتاه‌تر هستند که به شتاب گیری بهتر کمک می‌کنند، شاید این اختلاف خیلی عجیب به نظر نرسد.

سپس سوپرا به‌عنوان پیروز درگ اول به مصاف ب‌ام‌وهای M240i xDrive و M340i می‌رود که هردو از همان موتور B58 استفاده می‌کنند. خروجی موتور در اینجا نیز دقیقاً با سوپرا یکسان است و به همین دلیل، M240i به لطف برخورداری از سامانۀ چهارچرخ محرک، پیروز درگ می‌شود و M340i به دلیل وزن سنگین خود نمی‌تواند جایگاهی بهتر از آخر کسب کند.

پس از این درگ‌ها نوبت به آتش‌بازی M4 xDrive کامپتیشن می‌رسد یعنی خودرویی که از موتور S58 استفاده می‌کند. این نسخه‌ای قوی‌تر از موتور B58 محسوب می‌شود که به لطف ضریب تراکم بیشتر، بوست بیشتر توربو و پیستون‌های فورج‌کاری شده، 510 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. هاگرتی اما برای M4 رقیب بسیار قدرتمندی را در نظر گرفته است. این یک سوپرای نسل چهارم است تیونینگ شده است که زیر کاپوت آن یک موتور 2JZ تقویت‌شدهٔ 3.2 لیتری با نیروی عظیم 1250 اسب بخار قدرت پنهان شده است.

در آغاز درگ، سوپرا با مشکل تأخیر توربو مواجه است و به همین دلیل M4 به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک و لانچ کنترل، به‌راحتی جلو می‌افتد. بااین‌حال، در ادامه وقتی توربوشارژرهای سوپرا با تمام توان وارد عمل می‌شوند، این کوپهٔ وحشی ژاپنی خود را به رقیب آلمانی رسانده و پیش از رسیدن به خط پایان از آن عبور می‌کند. البته باید توجه داشت که M4 یک خودروی استاندارد کارخانه‌ای است که هرکسی می‌تواند آن را بخرد و عملکرد آن در برابر خودرویی تیونینگ شده با بیش از دو برابر قدرت بسیار چشمگیر است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.