تست و بررسی تخصصی تویوتا پریوس 2016 وارداتی

جمعه 25 شهریور 1401 - 16:30
مطالعه 15 دقیقه
تویوتا پریوس 2016 وارداتی
تویوتا پریوس یکی از معروفترین و قدیمی‌ترین خودروهای هیبریدی است که در دنیا تولید شده و نسل چهارم آن نیز وارد کشور ما شده است. معرفی کامل پریوس وارداتی به ایران به همراه مشخصات، قیمت، مزایا و معایب را در پدال بخوانید.
تبلیغات

آنچه در مقاله تویوتا پریوس 2016 می‌خوانید:

کپی لینک

مقدمه

این روزها اکثر شرکت‌های خودروسازی به‌سوی تکنولوژی‌های بروز و الکتریکی کردن خودروها پیش می‌روند. از طرفی آلودگی هوا در کلان‌شهرها بیشتر می‌شود، پس چه‌بهتر که به سراغ خودروهای الکتریکی برویم. از میان همه خودروهای هیبریدی معروف‌ترین، پرفروش‌ترین و موفق‌ترین تویوتا پریوس است. در ایران سیاست‌های تشویقی نظیر کاهش تعرفه گمرک و حذف طرح زوج و فرد برای هیبریدها، خریداران را به سمت آنها سوق می‌دهد. تویوتا پریوس خودرویی اقتصادی است، اما به دلیل طراحی ظاهری و عدم جذابیت موفق نشد فروش خوبی نظیر مدل‌های دیگر تویوتا تجربه کند.

در این سری از مقاله‌های تست و بررسی مجله پدال به سراغ تست تویوتا پریوس 2016 رفته‌ایم تا مزایا و معایب این خودرو محبوب را مشخص کنیم. با پدال همراه باشید

همچنین بخوانید: تست بررسی تویوتا کمری 2007

همچنین بخوانید: تست و بررسی هیوندای سوناتا هیبریدی 2018

کپی لینک

تاریخچه پریوس

شرکت تویوتا در سال 1997 پریوس را با شعار «به موقع و برای کمک به قرن 21» به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی هیبرید به دنیا معرفی کرد و توانسته تا امروز بیش از 4.000.000 دستگاه از آن را به فروش برساند. نسل دوم در سال 2003 به دنیا معرفی شد و جوایزی همچون خودروی زیبای سال، پرفروش‌ترین خودروی آمریکا و خودروی سال اروپا را دریافت کرد. در سال 2009 نسل سوم پریوس معرفی شد و به دلیل ایمنی مناسب تبدیل به خودروی موفق و معرکه‌ای شد و نسل چهارم که در سال 2015 رونمایی شد. همین نسل بود که به بازار فروش ایران هم وارد شد.

 

کپی لینک

طراحی ظاهری پریوس

تویوتا پریوس که در دنیا فروش مناسبی دارد از طراحی خاص و کاربردی سود می‌برد که ممکن است هرکسی ظاهرش را نپسندد. به قول معروف طراحی‌اش صفر یا صدی است یعنی یا یکی عاشقش می‌شود یا از آن متنفر می‌شود. بنابر گفته شرکت تویوتا در طراحی پریوس اصول مهندسی بسیار رعایت شده تا جایی که این خودرو آئرودینامیک خوب و مصرف سوخت و جرم اندک داشته باشد. مثلاً چراغ‌های جلوی خودرو از پولک‌های ماهی الگو گرفته تا بتواند نور را به‌خوبی بازتاب کند و با کمترین تعداد چراغ بیشترین نوردهی را به شما ارائه دهد.

نوار باریک آبی رنگی دور لوگوی تویوتا کشیده شده که نشانه پاک بودن و دوست‌دار محیط زیست بودن خودرو است. برخلاف دیگر خودروها چراغ‌های دی‌لایت و مه شکن به‌صورت مثلثی کار شده است. زیر لوگوی تویوتا جلوپنجره کوچکی به‌صورت یک نوار باریک طراحی شده و جلوپنجره اصلی در کنار مه‌شکن است.

در نمای کنار خودرو، در جلوی آیینه بغل شاهد دو خط افقی بسیار کوتاه هستید که به گفته تویوتا بیش از هر خودروی دیگر این شرکت بر روی این دو خط کار شده و در زیر آن نوشته هیبرید دیده می‌شود. هدف از طراحی آنها شکستن باد است.

در نسخه‌های فول یک زه سفید رنگ کنار خودرو دیده می‌شود و با یک خط که از زاویه تند چراغ عقب شروع شده و در اواسط در عقب تمام شده، تقریباً موازی و نمای زیبایی به خودرو داده است. در پایین درهای جلوی یک خط از تایر جلو شروع شده و تا در عقب ادامه پیدا کرده است. همه این خطوط حالت آئرودینامیک خودرو بیشتر می‌کند.

با آنکه شیشه عقب به‌صورت دو تکه است، برخلاف تصور برخی از افراد، دید بسیار مناسبی به عقب می‌دهد. در نسخه‌های فول یک نوار باریک کرومی بر روی در صندوق کار شده که با شیشه در صندوق عقب موازی است. چراغ ترمز سوم در زیر قسمت میانی است. چراغ‌ها به‌صورت عمودی طراحی شده و شرکت تویوتا گفته این نوع چراغ برای بزرگ‌تر شدن ورودی صندوق است. در صندوق به شیوه فست‌بک گشوده می‌شود و مکانیک می‌تواند برای تعویض و یا تعمیر باتری دسترسی راحتی داشته باشد. آنتن کوسه‌ای روی سقف هم به شکسته شدن باد کمک می‌کند.

 

کپی لینک

کابین و امکانات تویوتا پریوس

طراحی داشبورد پریوس عجیب ولی جذاب است: مثلاً پشت آمپر دیجیتال این خودرو، در وسط داشبورد، بالای مانیتور قرار دارد. طراحی جایگاه پشت آمپر در چنین محلی بدین دلیل است که در کشورهای راست فرمان، دیگر به جابجایی پشت آمپر نیاز نباشد و هزینه‌ها را کاهش دهند.

دسته دنده در زیر مانیتور با ابعاد کوچکی به رنگ آبی قرار گرفته که شاید در وهله اول به راننده حس گیجی بدهد، اما جالب است که کم‌کم به آن خو می‌گیرید. حالت پارک با یک دکمه فعال می‌شود. بر روی دنده یک حالت B وجود دارد که باقی مانده انرژی باتری را بازیافت می‌کند. در سمت راست دسته دنده دو عدد دکمه EV MODE و DRIV MODE وجود دارد. در زیر دسته دنده شارژ وایرلس دیده می‌شود، اما ظاهراً فقط برند اپل و سامسونگ را شارژ می‌کند. در پشت آن، میان دو صندلی جلو دو عدد جا لیوانی دیده می‌شود. عقب‌تر هم شارژر 12 ولت در کنار پورت USB و AUX وجود دارد.

در پریوس از یک مانیتور JBL نسبتاً باکیفیت بهره می‌برید؛ یکی از امکانات پریوس فول وجود بلندگوهای JBL است که صدای معرکه و مناسبی تولید می‌کند. رنگ داشبورد در نسخه‌های فول سفید است، اما شما از سانروف بهره‌مند نیستید و دلیلش وزن بالای خودرو است که به هنگام چپ کردن احتمال شکسته شدن شیشه وجود نداشته باشد و ایمنی بیشتر شود.

در نسخه‌های سفارش اروپا که فول ترین نوع پریوس در ایران است سانروف و صندلی چرم وجود دارد. دور دریچه‌های کولر که در طرفین داشبورد است، همان نوار باریک آبی رنگ به نشانه دوستدار محیط زیست کشیده شده است. جنس پلاستیک داشبورد خشک است که دوام بالا ولی کیفیت دلپذیری ندارد. در جلوی کنسول سفید است و به‌سادگی کثیف می‌شود.

پریوس با اینکه خودرویی اقتصادی است، برخلاف تصور مردم و دیگر مدل‌های تویوتا، آپشن‌ها و امکانات بسیار زیادی دارد؛ که عبارت‌اند از: کروز کنترل هوشمند، سنسور باران و نور، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار تابلو خوان، چرخش چراغ در سر پیچ، هداپ، آیینه تاشو برقی و الکترکرومیک.

 

کپی لینک

مشخصات فنی تویوتا پریوس

تویوتا پریوس از یک موتور 1.8 لیتر (1800 سی‌سی) بنزینی و یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند. قدرت موتور 121 اسب بخار و 142 نیوتن‌متر گشتاور متصل به یک گیربکس E-CVT است و می‌تواند در 10.6 ثانیه از سرعت صفر به صد برسد. وزن خودرو 1400 کیلوگرم است و با حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت می‌تواند حرکت کند. در 100 کیلومتر هم به‌صورت ترکیبی فقط 3/3 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

کپی لینک

تجربه رانندگی با تویوتا پریوس

خودروهای شرکت تویوتا همیشه با سواری نرم و راحت معروف بوده و هست. پریوس هم از این قاعده مستثنا نیست. با اینکه گیربکس CVT در خودرو استفاده شده، کوچک‌ترین صدایی به کابین وارد نمی‌شود و نشستن در آن آرامش‌بخش است. هنگامی‌که به خودرو استارت می‌زنید، روشن شدن موتور آن‌قدر آرام است که چه از بیرون و چه از داخل خودرو هیچ صدایی نمی‌شنوید. با اینکه از بیرون حس می‌کنید نقطه کور زیادی در خودرو دارید، ولی در داخل خودرو هیچ نقطه کوری وجود ندارد، حتی آیینه‌های بغل هم روی در نصب شده و به این ترتیب رانندگی با این خودرو بسیار ساده و راحت است. شما هنگام رانندگی دید بسیاری به اطراف دارید و دلیلش وجود شیشه‌های بیشتر و ستون‌های باریک درهاست؛ حتی شیشه‌ای که روی در صندوق قرار دارد، دید بسیار خوب و مناسبی به عقب می‌دهد.

در پریوس هایی که رینگ 17 اینچ دارند، کمی کوبش به کابین خودرو وارد می‌شود، اگر رینگ 16 اینچ استفاده کنید، این مشکل رفع می‌شود، ولی به دلیل کم شدن ارتفاع خودرو، چنانچه وزن داخل اتاق و صندوق سنگین باشد، در دست‌اندازهای بزرگ به زمین گیر می‌کند. گفتنی است بسیاری از رقبای پریوس نظیر کیا سراتو و هیوندا النترا و مزدا 3 هم همین مورد منفی را دارند.

فضای پای عقب پریوس نسبت به رده و اندازه خودرو مناسب است و تقریباً مانند سراتو و کرولا است. فضای صندوق برای سفر خیلی مناسب و طول زیادی دارد اما ارتفاع آن کم است. چنانچه کاور جداکننده کابین از صندوق را حذف کنیم، فضا کاملاً جادار و وسیع می‌شود.

ترمزهای پریوس بسیار قابل اطمینان است و با این موتور و جثه کاملاً همخوانی دارد. اکثر مدل‌های تویوتا نظیر کمری در سر پیچ‌ها هندلینگ مناسبی ندارد، اما خوشبختانه در پریوس این مشکل وجود ندارد. شتاب صفر تا صد پریوس با بنزین معمولی در جاده‌های ایران 11.7 است.

کپی لینک

کپی لینک

هزینه‌های نگهداری پریوس

در مورد هزینه‌های نگهداری باید بگویم که معمولاً تویوتاها استهلاک پایینی دارد. مالک با کارکرد 40 هزار کیلومتر تا امروز هیچ خرج اضافه‌ای به‌جز سرویس‌های دوره‌ای نداشته است. هزینه هر سرویس دوره‌ای به همراه فیلترها و روغن موتور حدود 1.5 تا 2 میلیون تومان می‌شود.

 

کپی لینک

جمع‌بندی

اگر به دنبال یک سدان کوچک اقتصادی و باکیفیت با آپشن‌های فراوان هستید و از سوی دیگر می‌خواهید یک خودروی هیبریدی داشته باشید، ولی ظاهر جذاب برایتان مهم نیست، می‌توانید به سراغ پریوس بروید. تویوتا پریوس در ایران فقط مدل 2016 و 2017 یافت می‌شود که قیمت آن با توجه به کارکرد بین یک میلیارد تا یک میلیارد و چهارصد متغیر است. اگر به دنبال خودروی هیبریدی با ظاهری جذاب‌تر و با قیمتی بیشتر هستید، می‌توانید به سراغ تویوتا chr، لکسوس ct200h، سوناتا lf و حتی کمری بروید. جالب است بدانید تویوتا پریوس ارزان‌ترین خودروی هیبریدی ایران و پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی جهان است.

در پایان از جناب آقای علی مردانی جهت صرف وقت با تبم تست مجله پدال تشکر می‌کنیم.

ویراستار: سرکار خانم آسیه کازرونی

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.