اولین خودروی برقی تویوتا که با نام bZ4X شناخته میشود حاشیههای زیادی دارد و اگرچه چند ماهی تا عرضه آن به بازار باقی مانده اما ما میخواهیم به 25 سال پیش بازگردیم یعنی زمانی که تویوتا خودروی تمام برقی راو 4 را تولید کرده بود! این خودروساز دوستداشتنی در سال 1997 حدود 1500 دستگاه راو 4 برقی را برای تست واقعی تکنولوژی خودروهای برقی ساخت.
خودروهای موردبحث از باتری نیکل-فلز هیدرید 27 کیلووات ساعتی، پیشرانه 67 اسب بخاری و گیربکس تک سرعته استفاده میکردند و در ابتدا فقط برای مشتریان سازمانی تدارک دیده شدند تا تویوتا در پایان قرارداد بتواند آنها را بازخرید کند. خودروی موردبحث وزن 1560 کیلوگرمی داشت و بنابراین فقط 265 کیلوگرم سنگینتر از راو 4 بنزینی آن زمان نشان میدهد. شعاع حرکتی 153 کیلومتری، حداکثر سرعت 126 کیلومتر در ساعتی و راندمان تخمینی 26.9 کیلووات ساعت در 100 کیلومتر بخشی از مشخصات عملکردی راو 4 برقی به شمار میرفتند.
اگرچه این مشخصات در روزگار کنونی خیلی به چشم نمیآیند اما در نظر داشته باشید زمان عرضه راو 4 برقی 10 سال قبل از تولید اولین آیفون بوده است. همچنین تویوتا توسعه این خودرو را دو سال قبلتر یعنی سال 1995 شروع کرد و آن را در تستهای نیم میلیون کیلومتری در ژاپن شکنجه داد. درحالیکه اولین نمونه راو 4 برقی برای سه سال در اختیار مشتریان دولتی و سازمانی بود، در سال 2001 مشتریان شخصی نیز توانستند این خودرو را انتخاب کنند و یک سال بعد این خودرو در دسترس عموم قرار گرفت.
با قیمت 42 هزار دلار، تویوتا راو 4 بدون آلایندگی بهطور قابلتوجهی گرانتر از نسخه بنزینی با قیمت 15118 دلار بود اما با مشوقهای مالیاتی کالیفرنیا قیمت این خودرو میتوانست به حدود 29 هزار دلار کاهش یابد. در کل 328 دستگاه از این خودرو به مشتریان شخصی فروخته شد و در سال 2003 نیز تولید راو 4 برقی به پایان رسید. باتری بکار رفته در خودروی موردبحث توسط پاناسونیک و تحت قرارداد با شرکت Ovonics تولید شد. Ovonics شرکتی بود که تحت تملک جنرال موتورز قرار داشت. در سال 2000 شرکت نفتی تگزاکو سهام جنرال موتورز در Ovonics را خریداری کرد و یک سال بعد هم خود تگزاکو به غول نفتی شورون فروخته شد. شورون پس از آن شکایتی علیه پاناسونیک و تویوتا تنظیم کرد و نهایتاً این دو شرکت از تولید باتریهای نیکل-فلز هیدرید خودروهای برقی تا سال 2010 منع شدند.
تویوتا در سال 2012 نسخه برقی دیگری از راو 4 را بر پایه سومین نسل این خودرو تولید کرد. از این خودرو حدود 2500 دستگاه تولید شد و فقط اهالی کالیفرنیا آن را میتوانستند خریداری کنند. قیمت خودرو از 49800 دلار شروع میشد که بیش از دو برابر قیمت 22500 دلاری راو 4 بنزینی بود. این خودرو از باتری 41.8 کیلووات ساعتی و پیشرانه 154 اسب بخاری استفاده میکرد و شعاع حرکتی 166 کیلومتری داشت.
اگرچه راو 4 برقی اولیه ظاهری مشابه نسخه استاندارد بنزینی داشت اما دومین مدل از دماغهای منحصربهفرد و نسبتاً زشت استفاده میکرد تا از سایر مدلها متمایز شود. تولید این مدل تا اواسط سال 2014 ادامه یافت و در آن زمان همکاری تولید باتری تویوتا و تسلا نیز به پایان رسید. برخی از این خودروها در بازار کارکردهها حضور دارند و برخی نمونههای کم کارکرد آن با قیمت حدود 18 هزار دلار عرضه میشوند که کمتر از نصف قیمت شاسیبلند جدید bZ4X است. تویوتا راو 4 برقی اولیه هنوز هم وجود دارند و به نوعی کلکسیونی شدهاند.