پایان راه تویوتا کمری در ژاپن؛ ادامه عرضه در بازارهای جهانی
تویوتا کمری به عنوان یکی از مشهورترین و پرفروشترین سدان های دنیا به پایان راه خود در وطنش ژاپن رسیده است. البته کمری همچنان در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.
میزان فروش سدان محبوب ژاپنیها در بازارهای جهانی به حدود 600 هزار دستگاه در سال میرسد که نیمی از این میزان فروش به آمریکا ارتباط دارد جایی که کمری همواره جزو پرفروشترین سدان های بازار بوده است؛ اما تویوتا در ژاپن حتی نمیتواند 2 درصد فروش جهانی کمری را داشته باشد و به همین خاطر با ارسال نامهای به نمایندگیها خاتمه عرضه کمری در ژاپن را اعلام میکند.
خریداران ژاپنی هم مانند دیگر بازارهای جهانی از سدان ها دست کشیده و روی به خرید شاسی بلندها و کراس اوورها آوردهاند و به همین خاطر تویوتا کمری نیز به سرنوشتی مشابه هوندا لجند و نیسان فوگا دچار شده و به خاطر فروش پایین به پایان راه خود در وطنش رسیده است. البته کمری همچنان در بازارهای جهانی قابل انتخاب خواهد بود. سدان محبوب تویوتا در بیش از 100 کشور دنیا عرضه میشود و طرفداران زیادی دارد.
تویوتا از زمان عرضه کمری در سال 1980 تاکنون بیش از 21 میلیون دستگاه آن را برای بازارهای جهانی تولید کرده است. پرفروشترین بازار کمری کشور آمریکاست و از سال 1982 تاکنون بیش از 13 میلیون دستگاه کمری راهی خانه آمریکاییها شده است. بازنگری اساسی کمری در سال 1992 بود که محبوبیت آن را به شدت بالا برد و باعث شد با پشت سر گذاشتن فورد تاروس به پرفروشترین محصول در کلاس خود بدل شود. از آن زمان تاکنون کمری همواره جزو پرفروشترین سدان ها بوده و حتی از سال 2002 تا 2016 عنوان اول فروش را به کسی واگذار نکرده است.
کمری که در زبان ژاپنی به معنی تاج است قافیه را در سال 2017 به راو 4 واگذار کرد و این کراس اوور توانست محبوبترین خودروی تویوتا در آمریکا لقب گیرد. افت فروش کمری در سایر بازارها نیز تکرار شد چراکه اکثر افراد خواهان شاسی بلندها هستند. با این وجود کمری و کرولا نقش مهمی در استراتژی جهانی تویوتا دارند. نسل فعلی کمری در سال 2017 معرفی شده و از طراحی و دموگرافی مشتریان مشابهی با کراون بازار ژاپن سود میبرد. سدان مشهور تویوتا همچنین از پلتفرم مشترک با آوالون برخوردار است. ژاپنیها هماکنون در حال برنامهریزی برای عرضه نسل بعدی کمری در سال 2024 هستند.