درگ شاسیبلندهای سه تنی! یوکان دنالی، فورد اکسپدیشن و تویوتا سکویا
شاسیبلندهای سه ردیفه شاسی نردبانی برای شتاب و مسابقات درگ ساخته نشدهاند و به همین دلیل معمولاً از عملکرد آنها در 400 متر خبر نداریم ولی حالا سم کارلیجن سه نمونه از این شاسیبلندهای غولپیکر و سنگینوزن را برای مسابقهٔ درگ گرد هم جمع کرده است. اولین شرکتکننده فورد اکسپدیشن است که از پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو و گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکند. این موتور 440 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور دارد که باید وزن 2700 کیلوگرمی را حرکت دهد. اکسپدیشن قویترین خودروی این جمع محسوب میشود.
خودروی بعدی تویوتا سکویا با پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربوی هیبریدی است که از یک موتور الکتریکی در گیربکس بهره میبرد. این خودرو با 2803 کیلوگرم وزن، سنگینترین عضو جمع محسوب میشود. سکویا با 437 اسب بخار قدرت، کمی از فورد ضعیفتر است اما در عوض گشتاور بیشتری برابر با 790 نیوتن متر دارد. در آخر هم به جیامسی یوکان میرسیم که از پیشرانهٔ قدیمی 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی جنرال موتورز با 420 اسب بخار قدرت و 624 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند.
هرچند یوکان قدیمیترین پیشرانهٔ این جمع را دارد اما در نسخهٔ دنالی آلتیمیت که در این درگ حضور دارد واقعاً لوکس است. این تیپ که مرز بین یوکان و اسکالید را محو میکند، با قیمت پایهٔ 96,450 دلار، گرانترین عضو خانوادهٔ یوکان است و بهصورت استاندارد با موتور 6.2 لیتری ارائه میشود. یوکان که از لحاظ وزن بین دو رقیب خود قرار میگیرد، در ابتدای مسابقه لانچ بهتری نسبت به رقبای V6 داشته و جلو میافتد اما در ادامه اکسپدیشن پیشتاز و نهایتاً با زمان 13.9 ثانیه پیروز میشود. یوکان با 14.6 ثانیه در جایگاه دوم قرار میگیرد و سکویا هم با 14.9 ثانیه آخر میشود.
سپس نوبت به مسابقهٔ رولینگ میرسد. این بار جایگاه آخر به اکسپدیشن میرسد درحالیکه جیامسی با وجود استفاده از پیشرانهٔ تنفس طبیعی با دو سوپاپ در هر سیلندر و کمترین قدرت، دوم میشود تا شایستهٔ تشویق باشد. تویوتا هم علیرغم عملکرد ناامیدکننده در درگ، حالا مقام اول را از آن خود میکند.
مشخصات فنی
فورد اکسپدیشن | تویوتا سکویا | جیامسی یوکان | |
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 | 3.5 لیتری V6 | 6.2 لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو هیبریدی | طبیعی |
قدرت | 440 اسب بخار | 437 اسب بخار | 420 اسب بخار |
گشتاور | 690 نیوتن متر | 790 نیوتن متر | 624 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2704 کیلوگرم | 2803 کیلوگرم | 2725 کیلوگرم |