دیترویت 2014: FT-1 سلاح مخفی تویوتا [ویدئو]

سه‌شنبه 24 دی 1392 - 15:00
مطالعه 15 دقیقه
Toyota FT-1 Concept
درحالیکه این روزها شایعات رسانه ها ما را چشم انتظار دیدن تویوتا سوپرای جدید در نمایشگاه دیترویت گذاشته بود اما حالا می بینیم که ژاپنی ها دست به...
تبلیغات

درحالیکه این روزها شایعات رسانه ها ما را چشم انتظار دیدن تویوتا سوپرای جدید در نمایشگاه دیترویت گذاشته بود اما حالا می بینیم که ژاپنی ها دست به رونمایی مدل جدیدتری زده اند؛ خودرویی که با مفهومی بودنش دیگر نه ارتباطی با سوپرا دارد و نه حتی به جانشینی آن آمده اما هم کوپه است و هم اسپرت پس حتما ربطی به سوپرا دارد . . . !

FT-1 نه در ژاپن بلکه توسط زیرمجموعه آمریکایی Calty Design Research طراحی شده و قرارست الگویی برای کوپه های اسپرت تویوتا در آینده ای نزدیک باشد؛ خانواده ای که با مدل 2000GT در سالهای دهه 60 میلادی تشکیل شد و بعد از آن هم با آمدن مدل هایی نظیر سلیکا، سوپرا و MR2 و نهایتا GT-86 اعضای این خانواده بیشتر و بیشتر شدند.

اول از نام FT-1 شروع کنیم که از عبارت Future Toyota گرفته شده؛ تکلیف عدد “1” هم که معلوم است! اگر از چراغ های تماما LED جلویی خودرو صرف نظر کنیم، با یک طراحی نسبتا کم نقص روبرو هستیم که در قیاس با مدل های حال حاضر تویوتا نشاط و سرزندگی فوق العاده بالایی دارد.

[jwplayer mediaid="58576"]

واقعیت اینست که FT-1 بیشتر از آنکه زبان تویوتایی داشته باشد، لکسسی طراحی شده؛ یعنی از المان های مفهومی های لکسس مانند FT-HS سال 2007 میلادی گرفته تا کوپه LF-LC سال 2012 میلادی در ساخت آن نقش داشته اند. شاید طراحی هیجان انگیزش را مدیون همین نکته باشد.

کار بر روی این پروژه دو سال پیش توسط تیم طراحی Calty آغاز شد اما همچون شاهکار اخیر مرسدس بنز AMG Vision GT Concept، این مدل برای بازی Gran Turismo 6 طراحی شده است و آن چیزی که تویوتا در دیترویت از آن رونمایی کرده است تنها مدلی فول سایز از این خودرو می‌باشد.

موارد دیگری مانند فن های تعبیه شده در سپر جلو، ورودی هوای جانبی و اسپویلر قابل تنظیم عقب که با الهام از لکسس LFA طراحی شده اند، شیشه یکپارچه جلو که بر روی ستون A کشیده شده، اسپویلر جلو و دیفیوزر کربنی عقب، صفحه کیلومتر دیجیتالی با سیستم HUD ونهایتا فرمان مسابقه ای با نمایشگر کوچکی که بالای آن تعبیه شده و امکان نمایش 3 پارامتر حالت رانندگی یا Driving Mode (در سمت چپ)، دنده درگیر (در وسط) و زمان تعویض دنده (در سمت راست) را دارد، از دیگر ویژگی های جذاب این خودرو هستند.

از آنجایی که FT-1 مختص جشن 40 سالگی Calty Design ساخته شده پس درهمان آمریکا می ماند و به جای دیگری نمی رود. راستی این نکته را هم فراموش نکنیم که FT-1 پلتفرم موتور جلو/دیفرانسیل عقب دارد پس حتما در ساخت سوپرای جدید یا کوپه های اسپرت آتی از آن استفاده می شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.